جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۶۰۲۷۵

دلار بورس به بازار آزاد نزدیک شد

دلار بورس به بازار آزاد نزدیک شد
قیمت دلار شرکت‏‌های فعال در بازار سرمایه به دلار بازار آزاد نزدیک شده است و این امر نوید آن را می‎دهد که در آینده نزدیک، بورس روند رو به رشدی به خود بگیرد.
نویسنده :
صبا رضایی

قیمت دلار شرکت‌های بورسی به بازار آزاد نزدیک شده است. شرکت‎های فعال در بازار سرمایه قیمت محصولات خود را با دلار ۳۵ هزار تومان تا ۴۵ هزارتومان قیمت‎گذاری تعیین کرده‌اند. کارشناسان بر این باورند که دلار در بورس از سال ۹۸ هم کمتر است. بنابراین هرچه نرخ دلار شرکت‌ها به دلار بازار آزاد نزدیک‌تر شود، بورس روند صعودی خواهد گرفت. همچنین نرخ دلار در بازار آزاد نیز تعدیل خواهد شد. بانک ملی به تازگی سامانه‎ای موازی با سامانه نیمایی راه‎اندازی کرده و شرکت‌ها می‌توانند برای کالای خود در این سامانه نرخ‌گذاری کنند.  البته رشد بورس در سال جاری نخواهد بود چراکه شرکت‌ها برای پرداخت حقوق و پاداش کارمندان و سهامداران برای تسویه حساب اعتباری با کارگزاری‌ها سهام خود را می‌فروشند. از طرفی دیگر عدم شفافیت بودجه موجب شده میزان تورم در سال آینده مشخص نباشد. با این‌همه افزایش نرخ دلار موجب رشد بازار سرمایه در سال آینده می‌شود چراکه کالا و خدمات به قیمت واقعی خود می‌رسند و سود حاصل از فروش کالاها به تولیدکنندگان و سهام‌دارن می‌رسد به جای واسطه‌ها. 

دلار ۴۰ هزارتومانی شرکت‎ها

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، شرکت‌های فعال در بورس کالای خود را بالاتر از ۴۰ هزارتومان تعیین کرده‎اند.

شهاب خدابخشیان، مدیر دارایی فاین تک به «فراز» گفت: دلار بورس برای هر شرکت فعال در بازار سرمایه متفاوت است. همچنان درباره دلار در بورس ابهاماتی وجود دارد. روز اول اسفند شرکت صنایع ملی مس ایران اطلاعیه ای درباره عرضه کاتود مس در رینگ صادراتی منتشر کرد که در آن قیمت دلار را ۴۵ هزار تومان تعیین کرده بود.

او افزود: دلار بورس به دلار آزاد بسیار نزدیک است. روز دوشنبه، اول اسفندماه، بانک ملی سامانه‌ای موازی با سامانه نیما ایجاد کرد که شرکت‌ها ارزها را در این سامانه عرضه کنند از جمله شرکت‌های پتروشیمی و فلزات. در حال حاضر دلار توافقی شرکت‌ها به دلار آزاد نزدیک‎ است.

خدابخشیان گفت: برخی از شرکت‌های فلزی نیز برای محصولات دلار را بیش‎تر از ۴۰ هزار تومان تعیین کرده‎اند. از جمله برای شمش فولاد دلار بالاتر از ۳۵ هزار تومان تعیین شده است. از سویی دیگر به دلیل رقابت در میان شرکت‌ها، قیمت دلار بالاتر رفته است.

او افزود: به دلیل انتظارات تورمی اگرچه قیمت گذاری بر اساس دلار پایه و نیمایی قیمت‌گذاری می‌شد اما اکنون قیمت میانگین به قیمت دلار آزاد نزدیکتر شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: دلار شرکت‌ها در حال حاضر بالاتر از ۴۰ هزار تومان تعیین شده است.

 باید نرخ‌گذاری دستوری برچیده شود

کارشناسان معتقدند نرخ گذاری دستوری دلار برای شرکت‌ها باید برچیده شود و نرخ دلار کالا باید به بازار آزاد نزدیک‌تر شود.

مجتبی شهبازی، کارشناس بازار سرمایه به «فراز» گفت: نرخ دلار شرکت‌ها چه در بورس فعال باشند یا خیر، بین ۳۵ تا ۴۰ هزارتومان تعیین شده است. نرخ دستوری دلار و بازار دستوری برای شرکت‌ها تعیین شده است.

او افزود: یکی از ریسک‎های بازار سرمایه، نرخ‌های دستوری در تمامی شرکت‌ها چه خدماتی و تولیدی و چه صادرات است.

شهبازی در رابطه با سامانه‎ای که به تازگی توسط بانک ملی ایجاد شده است، بیان کرد: ارز صادراتی در گذشته در سامانه نیما بوده و نرخ ارز دلار به نوعی مصنوعی بود و بانک مرکزی شرکت‌ها را مجبور می‌کرد با نرخ ارز نیمایی محصولات خود را بفروشند.

او افزود: رشد دلار طی روزهای گذشته موجب شد بانک ملی سامانه‌ای موازی با سامانه نیمایی ایجاد کند تا نرخ ارز دلار شرکت‎های مختلف به نرخ بازار آزاد نزدیک‌تر باشد. این امر موجب می‎شود بازار آزاد نیز تاثیر گرفته و نرخ ارز دلار در بازار آزاد تعدیل شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تاثیر کلی ارزصادراتی شرکت‌ها هرچه به بازار آزاد نزدیک‌تر باشد برای بازار سرمایه و بازار آزاد مثبت است. باید نرخ دلار شرکت‌ها به بازار آزاد نزدیک شده و نرخ گذاری دستوری برچیده شود. اکنون به شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا قیمت دلار محصولات را بالاتر از نرخ دستوری تعیین کنند. این امر موجب می‌شود به جای اینکه سود به جیب واردکنندگان یا واسطه‌ها برود به تولیدکننده کالا برسد.

او با تاکید براینکه هرچه قیمت دلار محصولات شرکت‌های فعال در بازار سرمایه به نرخ دلار بازار آزاد نزدیک‌تر باشد، بورس رشد بیشتری خواهد کرد، بیان کرد: بازار سرمایه از بازار آزاد بسیار عقب است. ارزش دلاری بورس از سال ۹۸ هم کمتر است. از سویی دیگر اگر ریسک جدیدی به شرکت‌ها تحمیل نشود و به شرکت‌ها اجازه داده شود قیمت دلار کالا را نزدیک به بازار آزاد تعیین کنند، قطعا بازار سرمایه روند رو به رشدی خواهد داشت. شاخص فعلی بورس بسیار کوچک است و باید بسیار بالاتر از این باشد.

شهبازی تاکید کرد: اکنون تمامی بازارهای کشور خود را با نرخ دلار آزاد تطبیق داده‌اند به جز بورس.

رشد بورس در آینده

با توجه به این‌که شرکت‌های بورسی می‌توانند نرخ دلار را برای کالای خود تعیین کنند و این نرخ به بازار آزاد نزدیک‌تر است، به زودی شاهد روند رو به رشد بورس خواهیم بود. منطقی آن است که با رشد دلار، بورس نیز رشد کند چراکه قیمت کالاها و خدمات شرکت‌های بورسی نیز باید بر اساس نرخ دلار تغییر کند.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!