جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۵۹۹۳۰
نگاهی به تحولات یک هفته اخیر بازار سرمایه

استمرار ریزش بورس؛ چشم انداز مثبت پیدا نیست

استمرار  ریزش بورس؛ چشم انداز مثبت پیدا نیست
به طور کلی در رابطه با عرضه خودرو، طی چندماه اخیر سهام خودرویی در بورس نقش لیدر را داشتند اما اتفاق اخیر اثر منفی مستقیم برروی کل بازار سرمایه برجای گذاشت. بازار سرمایه نیز در روزهای آینده رنج منفی خواهد داشت.

هفته جاری بورس با حاشیه‌های بسیاری همراه بود؛ حذف عرضه خودرو در بورس کالا اثرات منفی خود را برروی بازار سرمایه و شاخص کل برجای گذاشت. سهام خودرویی نیز به تبع این خبر در هفته جاری اصلاح قیمت داشتند. 

در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با کاهش ۰.۴۸ درصدی در پله ۴۸۵ هزار و ۵۶۵ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۰.۱۴ درصدی در ارتفاع ۲۰ هزار و ۲۷۹ واحدی ایستاد.

در این هفته کاری شاخص صنعت ذغال سنگ با افزایش ۸.۰۶ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت وسایل ارتباطی با افزایش ۶.۴۴ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. بیشترین کاهش نیز مربوط به صنعت منسوجات با افت ۷.۴۷ درصدی بوده است.

هفته قبل صنعت منسوجات با افزایش ۷.۷۴ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرده بود.

مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۸ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که یکشنبه ۵ هزار و ۵۴۷ میلیارد، دوشنبه ۴ هزار و ۲۷۳ میلیارد، سه‌شنبه ۴ هزار و ۳۳۹ میلیارد و چهارشنبه ۴ هزار و ۳۱ میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

هفته قبل مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها ۳۰ هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان بود.

 

رنج همراه با منفی بورس

 

کارشناسان معتقدند بورس در اسفندماه همچنان با ریزش مواجه خواهد اما خروج عرضه خودرو از بورس کالا تاثیر بسیار منفی برروی بازار سرمایه برجای گذاشته و اثرات منفی آن همچنان ادامه دارد.

آیزاک سعیدیان، کارشناس بازار سرمایه و مدرس دانشگاه به «فراز» گفت: حجم معاملات بورس در هفته جاری رو به رشد بود. برخی از سهم‎‌‌ها توانستند در روند مثبت بازار همراه باشند و با وجود حواشی بازار، رشد مناسبی داشتند.

او افزود: شاخص کل تا پایان اسفند سقفی که برای سال جاری تعیین شده؛ یک میلیون و ۶۹۳ هزار واحد را نمی‌‎تواند پس بگیرد. بلکه تا پایان اسفند شاخص کل بازار سرمایه اصلاح خواهد داشت و ممکن است تا یک میلیون و ۵۱۴ هزار واحد نیز برسد.

سعیدیان در رابطه با خروج عرضه خودرو از بورس کالا گفت: خودرو به عنوان یک کاتالیزور عمل کرد برای بورس اوراق بهادار از نظر فاندامنتال به عنوان کاتالیزور عمل کرد. از لحاظ تکنیکال و بازه زمانی اصلاح مجدد برای بورس نیاز است تابورس به مسیر رشد خود بازگردد اما خروج عرضه خودرو از بورس کالا موجب شد تا بورس شتاب بیشتری در اصلاح بگیرد.

او افزود: به طور کلی در رابطه با عرضه خودرو، طی چندماه اخیر سهام خودرویی در بورس نقش لیدر را داشتند اما اتفاق اخیر اثر منفی مستقیم برروی کل بازار سرمایه برجای گذاشت. بازار سرمایه نیز در روزهای آینده رنج منفی خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی گفت: از سویی دیگر در اسفندماه اعتباری‎ها باید تسویه کنند و به وجه نقد نیاز دارند. شرکت‌ها برای حقوق، مزایا و پاداش به نقدینگی و نقد شدن سهام خود در بازار سرمایه نیاز دارند. همین امر موجب می‌‎شود هرساله بورس در اسفندماه منفی شود و امسال نیز مستثنی نیست. بورس در اسفندماه رمق خاصی نخواهد داشت و رنج همراه با منفی خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!