پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
چهارشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۵۹۴۵۸
بررسی تحولات یک هفته‌ای بازار سرمایه

بورس همچنان نزولی است

بورس همچنان نزولی است
در هفته‌ای که گذشت بورس روند نزولی داشته است. با وجود پیش‌بینی‌های مثبت مبنی بر روند صعودی بورس، این بازار همچنان به روال کاهشی خود ادامه داده است. برخی کارشناسان دلیل این امر را اخبار ضد و نقیض و اختلافات بر سر عرضه خودرو در بورس کالا می‌دانند. عده‌ای دیگر نیز معتقدند دلیل این امر نوسانات نرخ ارز است.

 

 

روند نزولی در بازار سرمایه همچنان ادامه دارد، به طوری که شاخص کل بورس بیش از ۳۴ هزار واحد کاهش یافت و شاخص کل فرابورس نیز به کانال ۲۰ هزار واحد عقب‌گرد کرد.

 

شاخص کل بورس روز چهارشنبه پنجم بهمن ماه با ۳۴ هزار و ۹۱ واحد سقوط تا رقم یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۱۰ هزار و ۵۰۱ واحد کاهش یافت و به رقم ۵۱۲ هزار و ۴۹۱ واحد رسید. در این بازار ۶۸۱ هزار معامله به ارزش ۷۶ هزار و ۴۲ میلیارد ریال انجام شد.

 

تغییرات نرخ ارز و سیاست های پولی

 

کارشناسان تغییرات نرخ ارز و تغییر سیاست های مالی و پولی در هفته های اخیر را دلیل روند کاهشی بورس در این هفته می‌دانند.

 

آیزاک سعیدیان، کارشناس اقتصاد و بازار سرمایه در همین پیوند به «فراز» گفت: هفته گذشته افزایش حجم معاملات را در بازار سرمایه شاهد بودیم. با این همه با توجه به افزایش نرخ ارز که طی ماه‌های اخیر غیرقابل انتظار بوده است، بازار نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. نرخ ارز به یکباره از 30 هزار تومان به 45 هزار تومان رسید و در حال حاضر نیز نوسانات بسیاری دارد.

 

او افزود: طی هفته های آینده شاهد افزایش حجم معاملات در بورس خواهیم بود. این امر نوید روند صعودی بازار سرمایه در هفته های پیش رو را به ما می دهد. طی چند هفته پیش رو شاهد روند صعودی خواهیم بود. بازار سرمایه در میان مدت مجددا رشد خواهد کرد و از رکود و ثبات خارج می شود.

 

سعیدیان با اشاره به تاثیر اخبار مرتبط با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: سیاست های مالی و پولی بانک مرکزی با توجه به تغییر رییس بانک مرکزی تغییر کرده است. آقای فرزین، رییس حال حاضر بانک مرکزی سیاست‌های مالی را تغییر داده و این امر برروی بورس نیز تاثیر گذاشته و موجب شده بازار سرمایه به سوی تعادل در حرکت باشد. در رابطه با سهام خودرویی نیز به دلیل اختلافات و شکافی که میان وزارت صنعت، معدن، تجارت و شورای رقابت ایجاد شده، این سهام دچار تزلزل شده است.

 

او افزود: هفته آینده باتوجه به حجم معاملات و سیاست های مالی جدید، بازار سرمایه به تعادل می رسد. روند کاهشی محسوسی را در کوتاه مدت و میان مدت شاهد نیستیم. روند کاهشی مربوط به اصلاح قیمت بوده و در کوتاه مدت رخ خواهد داد. اما طی یک الی دوماه آینده بازار مثبت خواهد بود.

 

سعیدیان گفت: تنها موردی که بورس را در هفته های پایانی سال منفی خواهد کرد، تسویه کارگزاری ها طی هفته های پایانی سال است چراکه باید در هفته های پایان اسفند تسویه کنند و به نقدشوندگی نیاز دارند.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!