پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۵۵۷۸۶
از وعده تا عمل، شاخص هم وزن بورس و شاخص کل فرابورس کماکان منفی هستند

سبز کم‌رمق، آورده امروز بازار بورس!

سبز کم‌رمق، آورده امروز بازار بورس!
ابراهیم‌رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و به عنوان فردی که خود را منجی اقتصاد ایران به حامیانش معرفی می‌کرد و با همین درفش وارد میدان رقابت بی‌رقیب شد، این روزها توجهی به وعده‌های اقتصادی خود به ویژه بورسی که زمین‌گیر شده ندارد. رئیسی آن زمان که هنوز با پاستور نرسیده بود به همراه کیف‌کش‌های دوربین به دست‌اش در زمان ریاست‌ قوه‌قضاییه راهی بورس شد و در آنجا با منجی نشان دادن خود از وعده‌های انتخاباتی‌اش برای بهبود این حوزه سرمایه‌گذاری گفت ولی امروز که سال دوم ریاست‌ خود را بر دولت پشت‌سر می‌گذارد نه تنها خبری از بهبود اوضاع نیست بلکه بازار رنگ خون گرفته و جگرها می‌سوزاند. بازار سرخی که رئیسی پس از رئیس جمهور شدن چندان به آن ورود نکرد.

سرمایه لرزان است؛ جمله‌ای کوتاه و بازاری که عمقی وسیع دارد و بیانگر صدها نکته درباره اقتصادی است که هر روز دستخوش وقایع می‌شود و متغیرهای مختلفی در آن تاثیر دارد.

اقتصاد، علمی که بی‌شک دارای مکاتب و نظریه‌های مختلف است ولی این رویه در ایران با توجه به شرایط خاص کشورمان متفاوت است و گاهی متغیرهایی مانند تحریم و اعترضات، تاثیرهای گوناگونی بر پیکره آن وارد می‌کنند.‌ مدعیان فراوانی با پرچم‌های متفاوت اقتصادی از لیبرال، سوسیالیستی و اسلامی گرفته تا عناوین ساختگی مانند اقتصاد عدالت‌محور در این سال‌ها کشور ما را محک زدند ولی با توجه به شرایط خاص غیر از اندک بازه‌های دست‌ساز همواره اقتصاد ایران بیمارگونه به راه ادامه داده و گاه به کما رفته است. کمایی که این روزها نیز نمونه‌ای از بی‌رمقی اقتصاد ایران را به وضوح می‌توانیم در تابلوهای تالارهای شیشه‌ای مشاهده کنیم که به رنگ خون درآمده و مدام قرمز است.

 

رئیسی دور از بازار سرخ بورس

 

وضعیت قرمز تالارهای شیشه‌ای که از کدر بودن سیاست رنج می‌برند و سرمایه‌هایی که روی کاغذ برای آن‌ها چرتکه انداخته می‌شود ولی در اصل شاید معیار خوبی هیچوقت برای محک زدن رشد اقتصادی نبودند.

ابراهیم‌رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و به عنوان فردی که خود را منجی اقتصاد ایران به حامیانش معرفی می‌کرد و با همین درفش وارد میدان رقابت بی‌رقیب شد، این روزها توجهی به وعده‌های اقتصادی خود به ویژه بورسی که زمین‌گیر شده ندارد. رئیسی آن زمان که هنوز با پاستور نرسیده بود به همراه کیف‌کش‌های دوربین به دست‌اش در زمان ریاست‌ قوه‌قضاییه راهی بورس شد و در آنجا با منجی نشان دادن خود از وعده‌های انتخاباتی‌اش برای بهبود این حوزه سرمایه‌گذاری گفت ولی امروز که سال دوم ریاست‌ خود را بر دولت پشت‌سر می‌گذارد نه تنها خبری از بهبود اوضاع نیست بلکه میانگین تابلوهای بازار، حکایت از رنگ خونی دارد که جگرها می‌سوزاند. بازار سرخی که رئیسی پس از رئیس جمهور شدن چندان به آن ورود نکرد.
 

از حرف تا عمل، فرسنگ‌ها فاصله!

 

این‌جا رواست برخی از اظهارات نامزد انتخابات ریاست جمهوری را به یاد رئیس جمهور ایران آوریم‌. یعنی آقای رئیسی را سابق را به آقای رئیسی امروز! آن زمان در پی حضور سرزده ابراهیم رئیسی در تالار بورس اوراق بهادار سعادت‌آباد تهران، جمع زیادی از مالباختگان بازار سرمایه با این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درددل کردند. رئیسی پس از شنیدن حرف‌های مالباختگان بورس تصریح کرد که متاسفانه کار اشکالاتی داشت که سهامداران به ویژه سهامداران خُرد را نگران کرده است.

او همچنین اظهار کرد که نباید مشکلات را پشت گوش انداخت بلکه باید در دل مشکلات رفت، راه‌حل‌ها را پیدا کرد و با کمک همه کسانی که می‌توانند نقش آفرین باشند، وضعیت را به سرعت اصلاح کرد.

سخنان رئیسی در آن حضور سرزده فراموش نشدنی‌ است. آنگاه که متذکر شد،  بازار بورس و مسائل آن مثل نرخ‌گذاری و دامنه نوسان را نمی‌توان دستوری اداره کرد بلکه باید سازوکارهایی برای آن ایجاد شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که تمام دنیا بورس دارد و مردم با بورس کار می کنند، مهم‌ترین عامل اعتماد مردم به بازار بورس را ثبات این بازار عنوان کرده‌بود.

وضعیت نامبارک اقتصاد امروز که گریبان مردم را گرفته سبب نشده که از یاد ببریم، آقای رئیس جمهور ‌که آن روزها برای تسویه‌حساب با روحانی گفته بود، الآن در کشور ما وضعیت بازار، تولید، خرید و فروش قابل پیش بینی نیست و حتی یک جنس معمولی را هم می خواهند بفروشند، می‌گویند بگذارید ببینیم هفته بعد چه می شود؟! و بعد  با انتقاد از تغییرات مکرر قوانین و مقررات، تاکید کرد که ثبات در مقررات از شرایط مهم بازار سرمایه است تا سهام دار بتواند وضع بازار را پیش بینی کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که هر کاری نیازمند پشتوانه علمی است تا سلیقه‌ای عمل نشود، گفته بود که باید تمام وضعیت اقتصادی را برای همه قابل پیش بینی کنیم تا مردم بتوانند برای زندگی و کسب و کارشان تصمیم بگیرند.

رئیسی همچنین در واکنش به گلایه‌های چند تن از مالباختگان بورس از عدم‌ اجرای مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری به بازار بورس قول داد این موضوع را با جدیت پیگیری کند.
وی در واکنش به سخن یکی از سهامداران که گفت با توجه به‌ رقابت انتخاباتی شما و آقای همتی تردید کردم از حرف‌هایم درباره عدم تزریق پول به بورس توسط بانک مرکزی برداشت سیاسی شود، گفت: «نه والله؛ رقیب من ناکارآمدی‌ست.»
 

ردای سرخ بخش بیشتر تابلوی بورس را گرفت

 

تا این لحظه که تقریبا ۱۷ ماه از تکیه رئیسی بر کرسی ریاست دولت سیزدهم گذشته، این اظهارات و وعده‌های رئیسی نه تنها محقق نشدند بلکه وضعیت از آن بازه خراب‌تر هم شده در صورتیکه شاخص کل بورس امروز یک میلیون و ۲۴۸ هزار واحد بود و شاخص کل با معیار هم وزن افت ۱۲۲۹.۸۶ واحدی داشت. سبزی کم رمق تابلوی بورس و مثبت شدن شاخص کل نیز ثمره چتر حمایتی حقوقی‌ها از نماد‌های شاخص‌ساز بود. چتری که البته نماد‌های کوچک بازار را در بر نگرفت و منفی‌های هم‌وزن و فرابورس، منفی ماندند.

همچنین تا این لحظه تنها سیمان لارستان با نماد سلار توانسته از صف فروش به صف خرید خود را برساند.

طبق گزارش تابناک، فولاد، فملی، فارس، شبندر، کگل، وامید، شپنا، نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر را روی بورس گذاشتند. در نهایت امروز ۶۰،۹۴۲ معامله دادوستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۶،۰۱۰.۴۶۷ میلیارد ریال رسید. ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۴۶،۳۲۳،۹۸۸.۷۶۳ میلیارد ریال شد.

 

و در پایان

 

وضعی که امروز در اقتصاد ایران شاهد آن هستیم مولود بی‌هویتی است که از هیچ مکتب و قانونی پیروی نمی‌کند و مباحث فراقانونی عنان آن را در دست دارد که این وضعیت سبب شکنندگی پایه‌های آن در برابر کوچک‌ترین لرزه شده و مردم گرفتار در معیشت را بیش از هر زمان گرفتار پس لرزه‌های اقتصاد سیاست‌زده می‌کند؛ اقتصادی که نه ابراهیم‌رئیسی و آقازاده‌های سیاست‌پیشه امام‌صادقی‌اش با رویای مدینه فاضله و اقتصاد اسلامی بلکه مدیران اقتصادپیشه و واقع‌گرای دور از سیاست‌زدگی‌ها و سلیقه‌بازی‌ها می‌توانند مرحمی بر زخم‌های این پیکر ناجان برای برخواستن از زمین باشند.

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!