جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۵۱۰۳۵
گامی برای شفافیت پس از مطالبه رییس قوه قضاییه

نمایش نامحدود مظنه‌ها در بورس اجرایی شد

نمایش نامحدود مظنه‌ها در بورس اجرایی شد
به دنبال مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در اسفندماه سال گذشته، از روز گذشته ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ قرار شد معامله‌گران آنلاین به تمام مظنه‌های خرید و فروش در سامانه های معاملاتی بر خط کارگزاران دسترسی پیدا کنند.

به گزارش روزنامه اینترنتی فراز، تاکنون برخی کارگزاری ها این ویژگی را فعال کرده اند و به نظر می رسد سایر کارگزاری ها نیز موظف شده اند هرچه سریعتر دست به این کار بزنند. 

نمایش نامحدود مظنه یکی از مطالبات سهامداران طی سال‌های اخیر بوده که مزیت های زیادی از جمله جلوگیری از دستکاری قیمت ها توسط حقوقی‌ها، رفع تبعیض و بی‌عدالتی، کاراتر شدن تابلوخوانی و تحلیل‌پذیرتر شدن قیمت‌های سهم، ممکن شدن تحلیل عمق بازار از بین رفتن تبعیض به نفع سهامداران خُرد دارد.

گفتنی است این اقدام پس از آن صورت گرفت که رئیس قوه قضاییه در دیدار با هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خواستار آن شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار مذکور که ۲۰ آذرماه برگزار شد، با اشاره به دسترسی کارگزاری‌ها و سازمان بورس به تمام ردیف‌ها و سفارشات عرضه و تقاضا، گفته بود سهامداران عادی به صورت آنلاین حداکثر ۵ ردیف از سفارشات را می‌توانند مشاهده کنند و همین موضوع سبب ایجاد رانت و فساد شده است.

رئیس قوه قضاییه گفته بود: همچنین دیده شده که صندوق‌ها به جای کد بورسی خود صندوق، با کدهای حقیقی که در صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند در بورس شرکت می‌کنند و یا کدهای حقیقی صندوق را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و آن‌ها در بورس شرکت می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه همه این موارد می‌تواند ایجاد رانت و فساد کند، گفته بود: باید در خصوص همه این موارد شفاف‌سازی شود.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!