پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۵۰۷۴۰

سایه وحشت در اروپا، سقوط سهام در آسیایی

صبح روز دوشنبه، سهام آسیا‌-‌‌اقیانوسیه در کنار معاملات آتی سهام ایالات متحده کاهش پیدا کرد.
نویسنده :
مونس نظری

پس از هشدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مبنی بر ادامه جنگ در اوکراین، انتظار می‌رود درگیری در اوکراین، بیش از آنچه تصور می‌رفت ادامه پیدا کند. سرمایه‌گذاران همچنین نگران شوک تورمی در اقتصاد جهانی هستند؛ زیرا نفت به دلیل ممنوعیت بالقوه عرضه‌ی نفت روسیه در حال اوج گرفتن است.

شانگهای کامپوزیت چین تا ساعت ۹:۳۸ عصر به وقت شرقی (۲:۳۸ بامداد به وقت گرینویچ)، ۱ درصد سقوط کرد و مؤلفه شنژن نیز ۱.۹۲ درصد سقوط را تجربه کرد. داده‌های تجاری فوریه، از جمله صادرات و واردات و تراز تجاری، در اواخر روز منتشر خواهند شد. داده‌های بیشتر از جمله شاخص‌های قیمت مصرف‌کننده و تولید‎کننده، در روز چهارشنبه منتشر می‌شوند.

چین همچنین در روز شنبه، هدف تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۲ خود را تعیین کرد: «حدود ۵.۵ درصد» که جاه‌طلبانه نیز هست. این کشور همچنین نشان داد که ممکن است اقدامات محرک بیشتری نیز در راه باشند. نخست‌وزیر لی کچیانگ، در افتتاحیه کنگره ملی خلق (NPC) متعهد شد که با افزایش خطرات، گام‌های جسورانه‌ای برای محافظت از اقتصاد بردارد. وانگ یی، وزیر امور خارجه، روز دوشنبه، جلسه توجیهی خود را به NPC ارائه خواهد کرد.

شاخص هنگ سنگ هنگ‌کنگ، ۳.۳۱ درصد کاهش یافت.

شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن، ۳.۲۹ درصد سقوط کرد.

و KOPSI کره جنوبی، ۲.۳۵ درصد کاهش یافت. در استرالیا نیز شاخص ASX ۲۰۰، به میزان ۱.۳۱ درصد سقوط کرد.

روز یکشنبه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا گفت که غرب در حال بررسی یک تحریم هماهنگ‌شده علیه روسیه، پس از حمله این کشور به اوکراین است. و در عین حال تضمین عرضه مناسب جهانی را نیز بررسی می‌کند.

ولادیمیر پوتین نیز در پاسخ فرمانی را امضا کرد که به دولت و شرکت‌ها اجازه می‌دهد پرداخت طلبکاران خارجی را به «روبل» انجام دهند. و وزارت دارایی نیز هشدار داد که تحریم‌ها تعیین خواهند کرد که آیا سرمایه‌گذاران بین‌المللی قادر به وصول پرداخت‌ها هستند یا خیر. این میان کسب‌و‌کارهای بیشتری نیز در حال خروج از فعالیت‌های خود در روسیه هستند؛ که شرکت نتفلیکس و تیک‌تاک از جمله آنهایند.

تهاجم روسیه به اوکراین حالا به افزایش قیمت غلات، فلزات و انرژی انجامیده است و نفت نیز به سبب نگرانی از اختلالات عرضه و تأمین به مرز ۱۳۹ دلار رسیده. این مسئله در کنار تورم بالایی که وجود دارد، بر نگرانی‌هایی که در مورد بهبود اقتصاد جهانی از کووید‎۱۹ وجود داشته‌اند، افزوده است.

حالا فدرال‌رزرو ایالات متحده و سایر بانک‌های مرکزیِ کلیدی، باید برای مهار تورم، آن هم بدون تأثیر بر رشد اقتصادی و دارایی‌های پر‎خطر، سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه‌ای را اتخاذ کنند.

اد یاردنی، رئیس تحقیقات یاردنی، در یادداشتی گفت: «اکنون شاهد رکود تورمی برای اقتصاد ایالات متحده هستیم؛ آن هم با تورمی که مدام بالاتر می‌رود و رشد اقتصادی‌ای که کمتر از چیزی است که در دوران پیش از جنگ وجود داشت.»

ما فکر می‌کنیم که سال ۲۰۲۲ برای سرمایه‌گذاران سهام، همچنان یکی از سخت‌ترین سال‌های این بازار صعودی خواهد بود.

چارلز ایوانز، رئیس فدرال‌رزرو شیکاگو، روز جمعه گفت که فدرال‌رزرو باید نرخ بهره را تا حوالی وضعیت «خنثی و بی‌طرف» در سال جاری افزایش بدهد... و این به معنای «هفت‌ربع» افزایش است. بازارها در سال ۲۰۲۲ حدود پنج نرخ بهره را در همین اندازه‌ها (حوالیِ قیمتی)، قیمت‌گذاری می‌کنند.

سیلویا دال آنجلو، اقتصاددان ارشد هرمس (NYSE:FHI) در یادداشتی گفت: بانک‌های مرکزی با یک شوک رکود تورمی برون‌رونده مواجهند که کار زیادی هم در مورد آن نمی‌توانند انجام دهند.

فیلیپ لو، رئیس بانک مرکزی استرالیا، روزهای چهارشنبه و جمعه سخنرانی خواهد کرد... در حالی که بانک مرکزی اروپا نیز تصمیمات سیاستی خود را در روز پنج‌شنبه اعلام می‌کند.

ایالات‌متحده، وضعیت آماریِ شاخص قیمت مصرف‌کننده را روز پنج‌شنبه منتشر خواهد کرد.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

منبع خبر : INVESTING
منبع: INVESTING
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!