جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۴۹۶۶۵

«اثر ژانویه» در بورس چگونه عمل می‌کند؟

«اثر ژانویه» در بورس چگونه عمل می‌کند؟
وال‌استریت به ماه ژانویه به چشم پیش‌بینی کننده بالقوه بازده سهام برای باقی‌مانده سال نگاه می‌کند. بر‎اساس مفهومی که به عنوان «اثر ژانویه» شناخته می‌شود: سهام، به ویژه سهام با سرمایه‌ی کوچک، معمولاً در ماه ژانویه عملکرد خوبی دارد.
نویسنده :
مونس نظری

بدنه‌ی گسترده‌ای از کارهای دانشگاهیان و متخصصان بازار نشان می‌دهد که احتمال دارد دلایل مختلفی در پس این فصلی‌بودن بازار وجود داشته باشد. موضوع بر‎می‌گردد به تعادل مجددی که توسط مدیران و سرمایه‌گذاران خرد در فهرست اوراق بها‎دار و مالیات پایان سال برقرار می‌شود. در همین  حال بعضی مفسرین نیز پیشنهاد می‌کنند که ما این بار «اثر ژانویه» را زودتر نیز تجربه کردیم... یعنی از ماه دسامبر.

پیش‌بینی نحوه عملکرد ژانویه ۲۰۲۲ برای سهام کار ساده‌ای نیست و البته خارج از محدوده مواردی هم قرار دارد که در اینجا بهشان پرداخته می‌شود. اما آن دسته از سرمایه‌گذارانی که مایلند در چنین فعالیت‌های بالقوه فصلی شرکت کنند، ممکن است نگاه‌شان به سهام‌هایی با سرمایه اندک و همچین صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) باشد.

 

مقاله پیشِ‌رو‎تان به معرفی دو صندوق پرداخته است

 

لازم است به سرمایه‌گذاران یادآور شویم که «شرکت با سرمایه کوچک» معمولاً میان شرکت‌ها و کارگزاران مختلف، تعاریف متفاوتی دارد. علاوه بر این، شمار زیادی از EFT‌هایی که روی سرمایه‌های کوچک‌تر متمرکز‌ند، سرمایه‌های متوسط نیز دارند. با لحاظ این اطلاعات، دو صندوق امروزی را معرفی می‌کنیم:

 

1.   ETF صندوق شاخص رشد سرمایه کوچک پیشتاز

•    بهای فعلی: ۲۷۹.۸۳ دلار

•    محدوده قیمتی طی ۵۲ هفته: ۲۵۵.۲۲ تا ۳۰۶.۷۸ دلار.

•    بازده سود سهام: ۰.۳۶‎درصد.

•    نسبت هزینه (نرخ مصرف): ۰.۰۷‎درصد در سال.

 

اولین صندوق ما، سهام ETF صندوق شاخص رشد سرمایه کوچک پیشتاز، در حال حاضر در حال سرمایه‌گذاری در ۷۲۸ سهام ایالات‌متحده با سرمایه کوچک است... معاملات این صندوق از ژانویه ۲۰۰۴ آغاز شده‌اند.

 

 

VBK رد‎یاب رشد شاخص سرمایه کوچک CRSP ایالات‌متحده است. ۷ درصد از دارایی خالص ۳۶.۳ میلیارد دلاری را ۱۰ نام بزرگ تشکیل می‌دهند. بیشترین تخصیص‌ها متعلق است به بخش‌های فناوری و مراقبت‌های بهداشتی (هر کدام حدود ۲۱‌درصد)، پس از آن بخش‌های صنعتی قرار دارند (۱۷.۵۰‌درصد)، و بعد هم بخش‌های اختیاری مصرف‌کننده (۱۶.۱۰‌درصد) و املاک و مستغلات (۸.۴۰‌درصد).

استخر (NASDAQ:POOL)، که تجهیزات استخر را توزیع می‌نماید. تأمین‌کننده فناوری (NASDAQ:ENTG) که عمدتاً خدمات‌رسانی به صنعت تراشه را بر عهده دارد. بیو‎_‎تک (NASDAQ:TECH)، که به بسط راه‌حل‌های تشخیصی برای بازار مراقبت‌های بهداشتی می‌پردازد. تولید‎کننده نفت و گاز، کوترا انرژی (NYSE:CTRA) و شرکت ترکس (NYSE:TREX)، که کار دکینگ و ریلینگ محصولات را انجام می‌دهند.

VBK در سال گذشته، حدوداً ۵.۶‎درصد افزایش یافته است. این صندوق اوایل نوامبر رکورد بالایی را تجربه کرد. اما از آن زمان، دغدغه تأثیر سویه اومیکرون و اینکه چطور ممکن است اقتصاد ایالات‌متحده را در بحبوحه افزایش تورم قرار دهد، به ایجاد فشار در بسیاری شرکت‌های کوچک انجامیده است. در نتیجه ETF از ماه نوامبر بیش از ۷.۵‎درصد را از دست داده است.

نسبت‌های P/E و P/B به ترتیب، ۳۱.۴‎برابر و ۰.۲ است. عطف به کاهش اخیر در قیمت، خوانندگان مشتاق می‌توانند در این سطوح سرمایه‌گذاری کنند. صندوقی مثل VBK می‌تواند به تنوع موجودی‌های اوراق بهادارِ دراز‎مدت بیفزاید... که در غیر این صورت ممکن است سوق‌گیری قابل توجهی به سمت سهام فناوری‌های با ارزش بالا اتفاق بیفتد.

 

2.  Invesco S&P SmallCap ۶۰۰ Pure Growth ETF

(به سبب تردیدی که در معادل فارسی وجود داشت، اصطلاح انگلیسی دست‌نخورده انتقال داده شد. مترجم.)

 

•    بهای فعلی: ۱۶۷.۵۹ دلار

•    محدوده قیمتی طی ۵۲ هفته: ۱۳۵.۵۱ تا ۱۷۸.۹۵ دلار.

•    بازده سود سهام: ۰.۱۶‎درصد.

•    نسبت هزینه (نرخ مصرف): ۰.۳۵‎درصد در سال.

صندوق بعدی که می‌خواهیم ازش حرف بزنیم «Invesco S&P SmallCap ۶۰۰® Pure Growth ETF  است. صندوقی که در حال حاضر دارای ۱۳۰ هلدینگ است. این صندوق در مارس ۲۰۰۶ راه‌اندازی شده و دارایی‌های خالصش نیز به ۱۴۲.۵ میلیون دلار افزایش داشته است.

 

 

این صندوق در شرکت‌های امریکایی با سرمایه کوچک سرمایه‌گذاری می‌کند؛ و احتمالاً هم در صنعت رشدی سریع‌تر از همتایان خود دارد. این شرکت‌ها که اغلب در مراحل ابتدایی چرخه‌ی حیات‌شان هستند، معمولاً بر‎اساس عوامل رشد سه‌ساله انتخاب می‌شوند.

پنج بخش برتر شامل بخش‌های مالی (۲۴.۱۷‌درصد)، مراقبت‌های بهداشتی (۱۹.۴۷‎درصد)، اختیاری مصرف‌کننده (۱۵.۱۷‎درصد)، فناوری اطلاعات (۱۳.۹۰‎درصد)، و صنعتی (۱۰.۷۰‎درصد) است. در حال حاضر ۱۰ هلدینگ پیشرو بیش از ۱۵‎درصد از صندوق را از آنِ خود کرده‌اند.

B. Riley Financial  (NASDAQ:RILY)، که خدمات مشاوره مالی و تجاری ارائه می‌دهد؛ گروه آزمایش ژنتیک Fulgent Genetics (NASDAQ:FLGT)؛ و Encore Wire (NASDAQ:WIRE) که تولید‎کننده سیم برق ساختمان است؛ خرده‌فروشی کالاهای ورزشی Hibbett Sports (NASDAQ:HIBB)؛ و بعد هم Celsius (NASDAQ:CELH)، که به نوشیدنی‌های کالری‌سوز معروف است، برخی از نام‌های این صندوق را تشکیل می‌دهند.

در ۵۲ هفته اخیر، RZG بالغ بر ۲۱.۳‌درصد بازدهی داشته است. RZG نیز مانند VBG، در اوایل ماه نوامبر رکوردی بی‌سابقه را تجربه کرد. نسبت P/E و P/B به ترتیب در ۱۶.۶۳ و ۳.۲۶ قرار داشتند.

دقت داشته باشید که سهام با سرمایه کوچک، خصوصاً در بازه کوتاه‌مدت، وضعیت بسیار متلاطمی دارد. از آنجا که به زودی فصل جدید سود فرا خواهد رسید، سرمایه‌گذاران بالقوه شاید در انتظار کاهش قیمت RZG باشند.

در نهایت، آن دسته از سرمایه‌گذارانی که «سرمایه‌گذاری ارزش» را به «رشد» ترجیح می‌دهند، می‌توانند در موردش تحقیق کنند. میزان رشد در ۱۲ ماه گذشته ۴۷.۵‎درصد بوده و در ۸ نوامبر نیز رکوردی بالا به ثبت رسانده است.

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!