جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۴۹۰۱۸

۵ چیز که در هفته آینده باید حواس‌تان به آن باشد

تقویم اقتصادی ایالات‌متحده، با ارقام مربوط به تورم قیمت تولید‎کننده که بالاترین قیمت را به خود اختصاص داده، بار سبکی بر عهده‌اش است؛ و این در حالی است که پس از نقص بزرگی که در گزارش مشاغل روز جمعه وجود داشت، ارقام مربوط به ادعاهای بیکاری، ممکن است بیش از حد مورد توجه قرار گیرد.
نویسنده :
مونس نظری

 نظرات مقامات فدرال‌رزرو نیز پس از گزارش ناامید‎کننده‌ی اشتغال در ماه اوت، مورد توجه قرار خواهد گرفت. بازارهای سهام احتمالاً پس از آنکه داده‌های شغلی، استدلالات کاهش کوتاه‌مدت را تضعیف نمایند، حمایت خواهند شد. در همین حال انتظار می‌رود که بانک مرکزی اروپا در نشست این هفته‌اش درباره محرک‌های اقتصادی بحث کند و چین نیز داده‌هایی را در مورد تجارت و تورم منتشر خواهد کرد... انتظاری که می‌رود این است که داده‌های انتشار‎یافته‌ چینی نشان دهند که بهبود در اقتصاد شماره دو جهان رو به کاهش است. این‌جا نکاتی هست که برای شروع هفته‌ی پیش رو بهشان احتیاج دارید.

 

 ۱.   داده‌های ایالات‌متحده

داده‌های قیمت تولید‌کننده‌ی روز جمعه در ماه اوت نشان می‌دهد که فشارهای تورمی چطور شکل می‌گیرند. این رو‎نمایی پس از آن رخ داد که داده‌های جولای بیشترین افزایش سالانه را در بیش از یک دهه اخیر نشان دادند؛ زیرا بهبود سریع اقتصادی باعث شده بود تطابق میان عرضه و تقاضا به هم بخورد.

در حالی که فدرال‌رزرو نشان داده است که قیمت‌های بالاتر احتمالاً موقتی خواهند بود، برخی نگرانی‌هایی که از فشارهای مداوم قیمتی وجود دارد، می‌تواند فدرال‌رزرو را تشویق کند سریع‌تر از حد انتظار پول‌ها را به چرخه‌ی تولید باز‎گرداند.

پس از انتشار گزارش روز جمعه‌ی وزارت کار، مبنی بر اینکه اقتصاد تنها ۲۳۵ هزار شغل در ماه آگوست ایجاد کرده است (مقداری که بسیار کمتر از بر‎آورد ۷۵۰ هزار‎تایی اقتصاد‌دانان بوده است)، داده‌های هفتگیِ اطلاعات بیکاری در روز پنجشنبه نیز مورد مداقه قرار خواهند گرفت.

در بحبوحه‌ی ظهور کووید‌‎۱۹، استخدام در بخش‌های اوقات فراغت و گردشگری متوقف شدند. اما در ماه ژوئیه نرخ بیکاری از ۵.۴ درصد به ۵.۲ درصد کاهش پیدا کرد و رشد شغلی ماه جولای افزایش شدیدی داشت؛ که خود به قدرت موجود در اقتصاد اشاره دارد.

 

   ۲. سخن‌گویان فدرال

پس از گزارش ناامید‎کننده مشاغل در روز جمعه، فعالان بازار، مراقب هر سر‎نخ تازه‌ای در مورد کاهش قیمت از سوی مقامات فدرال‌رزرو خواهند بود.

بازار کار، کماکان سنگ محک کلیدی فدرال‌رزرو تلقی می‌شود. همان‌طور که جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو نیز هفته پیش اشاره کرد: دست‌یابی به اشتغال کامل، پیش‌نیازی برای بانک‌های مرکزی جهت آغاز به کار کاهش خرید دارایی‌هاشان است.

جان ویلیامز؛ رئیس فدرال‌رزرو نیویورک که از نزدیکان پاول محسوب می‌شود، قرار است در رویدادی در روز چهار‎شنبه در مورد چشم‌انداز اقتصادی صحبت کند. رابرت کاپلان، رئیس فدرال‌رزرو دالاس نیز روز چهار‎شنبه قرار سخنرانی دارد.

کاپلان روز پنجشنبه نیز دوباره صحبت خواهد کرد. چارلز ایوانز، رئیس فدرال‌رزرو شیکاگو و اریک روزنگن، رئیس فدرال‌رزرو بوستون و نیل کشکاری، رئیس فدرال‌رزرو مینیاپولیس، همگی قرار است روز پنجشنبه در این مراسم حضور داشته باشند.

 

   ۳.   بازار‎های سهام

بازارهای ایالات‌متحده به دلیل تعطیلات روز کارگر، دوشنبه را تعطیل هستند و با توجه به بازگشت معامله‌گران پس از تعطیلات طولانی آخر هفته، فعالیت‌ها ممکن است کاهش یابد.

نزدک، روز جمعه، با اوج جدیدی به کار خود پایان داد. اما دو شاخص اصلی دیگر، به دنبال گزارش بسیار ضعیف‌تر از انتظارِ مشاغل (که به ترس و نگرانی در مورد سرعت بهبود اقتصادی انجامیده بود)، استدلال‌های مرتبط با کاهش این ماه را تضعیف کرد.  

همچنین سرمایه‌گذاران چشم‌شان به نتایج سه‌ماهه‌ی فروش بازی‌های ویدئویی GameStop (NYSE:GME) نیز هست. برخی معتقدند فروش این بازی‌ها از نشانه‌های رونق غیر‎منطقی در بازار‎هاست.

 

 ۴.   نشست EBC

بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه با پس‌زمینه‌ی تماس‌های چند سیاست‌گذار جنگ‌طلب تشکیل جلسه می‌دهد. با توجه به افزایش اخیر تورم، برنامه‌ی محرک: آغاز کردن روال کند‎کردن خرید دارایی‌هاشان در دوران همه‌گیری است.

تورم در منطقه یورو به بالاترین حد در ۱۰ سال گذشته رسیده است: یعنی ۳ درصد. بانک مرکزی اروپا اشاره کرده است که هرگونه افزایشی در تورم، حالت موقتی دارد. اما برخی از مقامات تندرو اخیراً از این دیدگاه فاصله گرفته‌اند.

بازار‎ها نیز شروع به واکنش نسبت به پتانسیل تورم پایدار‎تر منطقه یورو و کاهش محرک‌های بانک مرکزی اروپا کرده‌اند.

 

  ۵.  داده‌های چین

چین روز دوشنبه داده‌های تجاری اوت را منتشر می‌کند. داده‌هایی که در روز چهار‎شنبه با ارقامی در مورد تورم مصرف‎کننده و تولید‎کننده دنبال خواهند شد.

این گزارش‌ها پس از یک دوره از داده‌های اقتصادی ضعیف منتشر شده است؛ که نشان می‌دهد در میان محدودیت‌های موجود برای مهار گسترش نوع دلتا، روند بهبودی در دومین اقتصاد بزرگ جهان یکهو متوقف شده است.

یک نظر‎سنجی اختصاصی در روز جمعه نشان داد که در ماه اوت فعالیت در بخش خدمات چین به شدت کاهش داشته است. نظر‎سنجی مشابه دیگری در بخش تولید نیز نشان داد که در ماه گذشته برای اولین بار (در طول یک سال و نیم اخیر)، فعالیت کارخانه کاهش داشته است.

کاهش‌ها به افزایش انتظارات انجامیده است. پکن اقدامات حمایتی بیشتری را برای احیای رشد به اجرا در خواهد آورد.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

منبع خبر : INVESTING.COM
منبع: INVESTING.COM
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!