جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۴۸۹۷۳
بررسی بازارهای مالی ۱۳ آذر ۱۴۰۰

دلار ۳۰ هزار تومانی فردای مذاکرات هیات ۴۰ نفره

دلار ۳۰ هزار تومانی فردای مذاکرات هیات ۴۰ نفره
مهم نیست که شما به چهره مذاکره‌کنندگان غربی به خصوص بانوان نگاه می‌کنید یا برای آنها کارت پستال می‌فرستید آنچه که برای بسیاری از مردم عادی ملموس است قیمت دلار است که به عنوان عامل انتظاری از پیشرفت مذاکرات یا عدم پیشرفت عمل می‌کند و آنچه امروز برای بسیاری از افراد مشخص شد این بود که از نظر بازار و آحاد اقتصادی جامعه، پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده و امیدها برای توافق کمرنگ شده است.

البته ارمغان این موضوع برای اقتصاد ایران دلار ۳۰ هزار تومانی بود که نشان داد عامل انتظارات در اقتصاد ایران نسبت به تیم فعلی مذاکره‌کننده نگاه مثبتی ندارد و امیدی به رفع موانع نمی‌بیند. در واقع کسانی که مشکلات دولت قبلی را در مدیریت نادرست و تصمیمات اشتباه آنان می‌دانستند حالا در برابر واقعیت عینی قرار گرفتند، نه توانستند دلار را بهبود دهند و نه بورس رونق دوباره گرفت، نه ثباتی در اقتصاد ایران حاصل شد. تنها کسانی که در این شرایط نفع می‌برند دلالان خیابان منوچهری و سبزه میدان هستند که از بالارفتن قیمتها خوشحال هستند و بازنده اصلی هم مردم ایران هستند که فشار اقتصادی بر روی دوش آنها افتاده است و فقرناشی از گران شدن اجناس در زندگی آنها نمود پیدا می‌کند. در واقع دیگر اینکه ما در بازار نفت باشیم یا نه تاثیر چندانی بر قیمت این نهاده انرژی نمی‌آید در نتیجه اضافه شدن یا کم شدن تحریم‌ ایران شرایط این کشورها را نه بهتر میکند و نه بدتر ، از طرفی هر سال وضع اقتصادی ما در حال بدتر شدن است و هر چه قدر زمان بگذرد ما دست پایینتر را در مذاکرات خواهیم داشت. در واقع وضع اقتصاد ایران احتیاج به تحلیل پیچیده‌ای ندارد. اگر مذاکرات نتیجه بخش باشد وضعیت دلار بهتر می‌شود وگرنه هر روز شاهد افزایش قیمتها خواهیم بود و احتمالا همانگونه که کارشناسان سازمان برنامه پیش‌بینی کردند باید شاهد پرواز قیمت دلار در روزها و سالهای آتی با این وضعیت باشیم

 

بازار بورس

 

اگر چه معمولا با افزایش قیمت دلار ، بازار بورس سبزپوش می‌شد اما جو ناامیدی قالب بر اقتصاد، سبب شد تا شاخص سهام نیز با کاهش همراه باشد . امروز شاخص سهام  با ریزش ۵٬۳۳۷ واحدی به رقم یک میلیون و ۳۴۴ هزار واحدی رسید و کاهش  ۰/۴۰ درصدی را تجربه کرد. شاخص هم‌وزن نیز ۴٬۶۵۲ واحد نزول یافت و با ۱/۲۷  درصد نزول به رقم ۳۶۲٬۹۰۸ واحد رسید. امروز نمادهای «وبملت»، «وتجارت» و «اخابر» بیشترین اثر منفی را بر بازار نهادند و در مقابل نمادهای «شبندر» ، «شپنا» و «وغدیر» بیشترین تاثیر مثبت را بر بازار نهادند. نماد «کاذر» بیشترین درصد رشد و نماد «ساربیل» بیشترین درصد کاهش قیمت داشتند.

 

امروز ۳۷۴ میلیارد تومان از سوی سهامداران حقیقی از بازار بورس خارج شد ضمن آنکه صف‌های خرید به رقم ۳۲ میلیارد تومان برسد تا با توجه به صف ۳۴۳ میلیارد تومانی فروش ، بازار سهام با مازاد عرضه مواجه باشد.

شاخص فرابورس نیز ۱۰۰  واحد افت  داشت تا به رقم ۱۹٬۱۳۵واحد برسد.

نقشه بازار ۱۳ آبان

 

بازار ارز

 

همانطور که گفته شد با توجه به نتیجه مذاکرات انجام شده چشم‌انداز روشنی از پیشرفت طرفین به میان نیامده و در نتیجه بازار ارز با افزایش شدید قیمت‌ها روبرو شده است. در حال حاضر قیمت ارز در صرافی‌ها به نمایش در نمی‌آید و یا قیمت صرافی‌های بانی به نمایش در می‌آید که اختلاف بیش از ۲ هزار تومانی با قیمت در بازار آزاد دارد. آخرین خبرها از بازار ارز حکایت از عبور دلار از ۳۰ هزار تومان دارد و تا ساعت ۱۶ به وقت تهران دلار ۳۰ هزار ۲۰۰ تومان شد.درهم ۸٬۲۵۰ تومان قیمتگذاری شده است و یورو نیز به بیش از ۳۲ هزار تومان رسیده است. پوند ۴۰ هزار تومان خرید و فروش میشود و لیره نیز ۲٬۳۰۰ تومان شد.

 

سکه و طلا

دراولین روز هفته  در بازار تهران و تا ساعت ۱۶  هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شد تا طلا نیز وارد کانال بالاتر شود. همچنین در آخرین روز کاری طلا در بازار جهانی نیز هر اونس شمش طلا 1٬۷۸۳ دلار شد.

در بازار سکه نیز قیمتها همراه با افزایش شدید قیمت بود و سکه امامی نیز تا ساعت ۱۶ به وقت تهران ۳۸۶ هزار تومان گران شد و ۱۳  میلیون ۱۲ هزار تومان شد تا سکه نیز به کانال بالاتر رفته باشد. سکه بهار آزادی نیز ۴۴۶  هزار تومان افزایش یافت و به حدود ۱۲ میلیون ۸۵۰ هزار تومان رسید . نیم سکه 6 میلیون ۸۰۰ هزار تومان شد که افزایش ۲۲۵ هزار تومانی یافت . ربع سکه و سکه گرمی نیز به ترتیب ۳ میلیون ۹۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون ۳۵۰ هزار تومان تومان شدند.

 

ارز دیجیتالی و رمزارزها

 

در بازار ارزهای رمزنگاری شده شاهد کاهش شدید قیمت‌ها بودیم به طوریکه تا ساعت ۱۶:۲۰ دقیقه به وقت تهران بیت‌کوین نسبت به ۲۴ ساعت گذشته ۱۶/۹ درصد کاهش یافت و ۴۷٬۳۳۵ دلار شد. اتریوم نیز ۱۴/۵ درصد نزول داشت و ۳٬۹۳۷ دلار شد. ریپل کاهش بیش از ۲۰ درصدی داشت و ۰/۷۸۲ دلار رسید. سولانا نیز ۱۹۳ دلار و بایننس کوین ۵۴۹دلار شدند.

ارزش کل بازار نیز با ۱۵.۷ کاهش نسبت به ۲۴ ساعت گذشته به ۲/۳۳ تریلیون دلار رسید.

کریپتو 13 آذر

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!