جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۴۸۸۷۹

اخبار سهام در اولین روز معاملاتیِ آخرین ماه ۲۰۲۱

اخبار سهام در اولین روز معاملاتیِ آخرین ماه ۲۰۲۱
در آستانه اولین روز معاملاتی دسامبر و پس از نگرانی‌های برآمده از سویه‌ی اومیکرون که بازارها را متأثر ساخته بود، معاملات آتی سهام افزایش را مشاهده کرد.
نویسنده :
مونس نظری

معاملات آتی سهام ایالات‌متحده در معاملات شبانه‌روز سه‌شنبه و به دنبال فروش در وال‌استریت (متعاقب وحشت از گونه جدید اومیکرون) بالاتر رفت. و فدرال‌رزرو حالا در حال بررسی کاهشی سریع‌تر از برنامه‌ریزی‌های خودش است.

 

معاملات آتی داو حدود ۶۰ واحد افزایش داشت. معاملات آتی اس‌اند‌پی‌۵۰۰، ۰.۴‌درصد رشد کرد و نزدک‌۱۰۰ هم حوالی ۰.۵‌درصد افزایش را تجربه کرد.

 

میانگین‌های اصلی طی چندین مرحله دچار نوسان شدند؛ داستان از جمعه گذشته آغاز شد، زمانی که میانگین اصلی داو جونز، بدترین روز خود را از اکتبر ۲۰۲۰ تجربه کرد. روز دوشنبه سهام دوباره رشد کرد، اما سه‌شنبه باز سیر نزولی پیدا کرد.

 

چهار‌شنبه، اولین روز معاملاتیِ آخرین ماه سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود.

 

داو در روز سه‌شنبه، بالغ بر ۶۵۰ واحدش را از دست داد. اس‌اند‌پی‌۵۰۰، ۱.۹‌درصد سقوط کرد و نزدک کامپوزیتِ متمرکز بر فناوری نیز کاهش ۱.۶‌درصدی داشت. شاخص خرید کوچک راسل ۲۰۰۰، در حالی که نام‌های چرخه‌ای در حال مسح بازار بودند، ۱.۹‌درصد سقوط داشت.

 

وقتی جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو، اعلام کرد که بانک مرکزی در نشست دسامبر خود به بحث در مورد سرعت بخشیدن به کاهش خرید اوراق مشارکت خواهد پرداخت، سهام‌ها به پایین‌ترین سطح خود تنزل پیدا کردند. با وجود اختلال بالقوه اومیکرون، رئیس فدرال‌رزرو گفت که تصور می‌کند کاهش سرعت خرید ماهانه‌ی اوراق قرضه، می‌تواند حرکتی سریع‌تر از برنامه‌ی ۱۵ میلیاردی ماهانه‌ای که اعلام شده است، داشته باشد.

 

پاول گفت: «در این مرحله، اقتصاد بسیار قوی‌تر است و فشارهای تورمی نیز بالاترند. بنابراین به نظر من مناسب است که فرایند کاهش خرید دارایی‌هایمان را پایان بدهیم... شاید چند ماه هم زودتر. انتظار من این است که جلسه‌ی آینده را به بحث در این مورد بپردازیم.»

 

تسریع در حذف سیاست‌های آسان فدرال، به سرمایه‌گذاران می‌گوید که بانک مرکزی به جای تهدیدات جدید ناشی از همه‌گیری، تمرکز خود را بر تورم قرار داده است.

 

گرگوری داکو، اقتصاددان ارشد امریکایی در آکسفورد اکونومیس گفت: به نظر می‌رسد هضم «ترکیب فاقدِ قطعیت رو به فزونیِ گونه اومیکرون» از یک سو و «چرخش سریع فدرال‌رزرو در مورد افزایش مداوم تورم» از سوی دیگر، برای بازارها کار سختی باشد.

 

بازده اوراق قرضه نیز در روز سه‌شنبه با کاهش ۸ واحد پایه خزانه‌داریِ ۱۰ ساله‌ی امریکا به زیر ۱.۴۵‌درصد کاهش یافت.

 

سویه جدید کووید که اولین بار در افریقای جنوبی شناسایی شد، حالا در بیش از د‌ها کشور دیگر نیز تشخیص داده شده است و باعث شده بسیاری از آنها سفرهای خود را محدود کنند. روز سه‌شنبه مدیر‌عامل مدرنا خطاب به فایننشال تایمز گفت که انتظار دارد واکسن‌های موجود کارآیی کمی در مقابل نوع جدید کووید داشته باشند.

 

روز سه‌شنبه، سهام به یک ماه نوسان‌های معاملاتی خود پایان داد. داو برای دومین ماه از فرایند نزولی‌اش در سه ماهه‌ی اخیر، ۳.۷‌درصد کاهش پیدا کرد. اس‌اند‌پی‌۵۰۰ نیز ۰.۸‌درصد سقوط داشت. در حالی که نزدک کامپوزیت در ماه نوامبر، شاهد رشد ۰.۲۵‌درصدی بود. راسل ۲۰۰۰ در ماه نوامبر که بدترین ماه از مارس ۲۰۲۰ محسوب می‌شود، ۴.۳‌درصد کاهش یافت.

 

با این حال میانگین‌های اصلی به شدت افزایش داشته‌اند. در سال ۲۰۲۱، داو، ۱۲.۷‌درصد و اس‌اند‌پی‌۵۰۰، ۲۱‌درصد رشد داشته‌اند. نزدک کامپوزیت نیز امسال رشد چشم‌گیری داشت: ۲۰.۶‌درصد.

 

سرمایه‌گذاران روز چهار‌شنبه به ارزیابی به‌روز‌رسانی‌های گونه اومیکرون و همچنین برخی گزارش‌های اقتصادی کلیدی خواهند پرداخت. صبح روز چهارشنبه قرار است شاخص مدیران خرید تولیدی یا PMI تولیدی (Manufacturing PMI) و چاپ تولیدی ISM، و نیز هزینه‌های ساخت‌و‌ساز اکتبر، منتشر شوند.

 

داده‌های حقوق و دستمزدهای ADP در ساعت ۸:۱۵ دقیقه صبح امروز منتشر شده‌اند. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظر‌سنجی داو‌جونز انتظار داشتند در ماه نوامبر ۵۰۶ هزار شغل خصوصی اضافه شود، که البته این میزان کمتر از ۵۷۱ هزار شغل ماه اکتبر بود.

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!