جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۴۴۶۲۷

شنبه بورسی با طعم شیر

در آغاز سومین هفته از فعالیت‌های بازار سرمایه اولین روز کاری با فشار عرضه‌ها و کاهش شاخص کل و در پی آن قرمز پوش شدن بورس روبه‌رو بودیم.
نویسنده :
سید امیر وکیلیان

معاملات روز شنبه از همان ساعات ابتدایی، در ادامه فشار عرضه سهام در ساعات پایانی روز چهارشنبه هفته گذشته با عدد یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۳۶ واحد،  رقم خورد.

اما بورس تهران در ساعت ۱۲:۳۰ با شاخص کل بورس  یک میلیوندویستو هفتادهزار و هفتصد و سی واحد      ( ۱۲۷۰۷۳۰)به کار خود پایان داد  و با افت  ۱۱۳۰۶ واحدی نسبت به هفته گذشته و از دست دادن کانال یک میلیون و دویست و هشتاد هزار واحدی  پرونده معاملات روز شنبه بسته شد. اما در دسته بندی بازار تقابل بینا بینی صف‌های خرید و فروش و همچنین نقاط سبز و قرمز بازار دیدنی تر بود بطوری که  ۱۵۹ نماد بورسی و۱۱۶ نماد فرابورسی در محدوده سبز ۵ نماد بورسی و ۴ نماد فرابورسی در محدوده بدون تغییر و بیش از۲۹۰ نماد بورس و فرا بورس در محدوده منفی یا صف فروش معامله شده اند . ارزش معاملات شنبه نسبت به میانگین هفته گذشته افت قابل ملاحظه ای داشت بطوریکه ارزش معاملات بورس ۴۳۰۰و فرابورس۲۰۰۰ میلیارد تومان بود  که بدنبال آن بیش از هشت میلیارد سهام اوراق بهادار جابه جا گردید . نمادهای تاثیر گذار بر روند بازار را میتوان ( فارس ، شستا، فولاد، شپنا، فملی و تاپیکو) دانست که همگی با قرمز پوش بودن سهم بسزایی در افت امروز بازار ایفا نموده اند اما شاخص کل هم وزن کاهشی نداشت و همچنان در عدد سیصد و نو دو دوهزار چهارصد هشتاد و شش واحد ( ۳۹۲۴۸۶) متوقف شده و منتظر تصمیم بازیگران در روزهای آینده می باشد اینها همه در حالیست که امروز بیش از ۱۵۸ میلیارد تومان توسط حقیقی ها از بازار خارج شده که میتواند واکنشی  به اخبار سیاسی  و اقتصادی سه روز اخیر باشد اما نمی‌توان بطور حتم گفت که بازار دچار ریسک سیاسی شده و نسبت به انتظارات آتی دید میان مدت منفی دارد .

تحلیل بازار

در اولین هفته واکنش بازار به اخبار سیاسی و اقتصادی بالا بود بطوریکه قطعی برق و به سر زبان افتادن مشکلات این صنعت موجب شده که در چند روز اخیر از نمادهای گروه تولید کننده استقبال خوبی صورت پذیرد این استقبال دو دلیل عمده دارد .1- راهکاری برای پرداخت مطالبه صنعت از دولت و تامین اعتبار لازم برای سرمایه گذاری حداقل تولید ۵۰۰۰مگاوات برق در سال 2- اصلاح قیمت های خریداری برق توسط دولت از نیروگاه ها خصوصی و خصولتی موجود همچنین اجازه صادرات بدون محدودیت برق از طریق بورس انرژی به کشورهای همسایه .دومین گروه صنعتی پر تقاضای امروز گروه زراعت بود که با لیدری نماد " تلیسه " با بیش از ۲۳ میلیون سهم مورد  تقاضا در صف خرید روی خوشی به اخبار منتشره مبنی بر تصویب افزایش ۴۷ درصدی قیمت شیر خام و صادرات شیر خشک و دام زنده آزاد  داد که نامه منتشر شده در رسانه از سوی شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در جلسه مورخ ۱۴ تیر۱۴۰۰ به شرح زیر می باشد : به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی در راستای حمایت از دامداران و پایداری تولید۱- قیمت هر کیلوگرم شیرخام را با ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار، ۶۴۰۰ تومان تصویب کرد.

۲--صادرات شیرخشک، کره، روغن حیوانی، فراوردههای لبنی و دام زنده آزاد است.

تبصره (۲): مدیریت صادرات اقلام فوق‌الذکر اعم از مقدار، زمان، مابه‌التفاوت صادرات، اهلیت سنجی واولویت بندی صادرکنندگان به عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

۳-وزارت جهاد کشاورزی مجاز است از طریق سازمان مرکزی تعاون روستایی، شرکت پشتیبانی امور دام، اتحادیه و یا شرکت‌های مباشر غیر دولتی نسبت به خرید شیرخام، شیرخشک، دام زنده و گوشت قرمز اقدام نماید. قیمتگذاریمحصولات استراتژیک قیمت هرکیلوگرم شیرخام را ۶۴۰۰ تومان تصویب کرد و براساس مصوبه این شورا شیرخشک، کره، روغن حیوانی، فراورده‌های لبنی و دام زنده آزاد است.

این افزایش قیمت شیر خام و صادرات محصولات فرآورده های و تاثیرات مثبت و منفی آن  در گروه های بورسی و فرابورسی زراعت ، غذایی ، فروشگاهی ، چند رشته های و شرکت های سرمایه گذاری قابل بررسی است. بیشترین تاثیر مثبت را گروه های زراعتی خواهند دید زیرا با افزایش بهای قیمت شیر خالص فروش عملیاتی آنها به شکل قابل ملاحظه ای رشد می نماید و تاثیر مستقیم برروی سود و نسبت های مالی آنها خواهد داشت بطوریکه P/Ettmصنعت هم اکنون ۳۲ و P/S آن بین ۶تا ۷ می باشدبا اصلاح قیمت انجام شده این عدد پی بر ای کاش و به احتمالا به حدود ۲۵خواهد رسیداما نباید فراموش کنیم که اکثر شرکت های زراعتی متعلق به نهادهای عمومی مانند بنیاد مستضعفان ، بنیاد شهید و تامین اجتماعی می باشند که هدف اصلی این نهادها در جهت کمک به توسعه متوازن کشور و همچنین کمک به صنعت کشاورزی است . آنچه در بورس قابل رویت نیست این است که دامداران خصوصی معترض به قیمت های دستوری با این تغییر نرخ مشکل شان مرتفع می گردد یا خیر که باید منتظر واکنش های اتحادیه ها بمانیم . اما این افزایش نرخ میتواند در گروه دیگر بورسی تاثیری دوگانه مثبت یا منفی داشته باشد و آن گروه غذایی و شرکت های لبنیاتی حاضر در این گروها است زیرا بطور متحمل موجب افزایش شدید هزینه ها عملیاتی خواهند شد و هنوز طبق این نامه مشخص نشده که هزینه های ناشی از افزایش نرخ به شکل سوپسید به کارخانجات لبنیات پرداخت میشود یا بطور مستقیم از مصرف کننده نهایی دریافت می گردد اما  صف خرید شدن تمامی نمادهای لبنیاتی مانند ، غگیلان ،غگلستا ،غالب و تنها منفی شدن پاک این پاسخ را به ذهن متواتر می‌نمایند که به احتمال زیاد این هزینه از جیب مصرف کننده نهایی پرداخت خواهد شد. اما اینها همه  از روی حدس وگمان می باشد و نتایج حاصل شده صرفا از مشاهدات تابلوی بورس می باشد باید در چند روز آینده منتظر بمانیم تا نتایج عینی و عملیاتی این چنین تصمیم گیری در حوزه بازار موادغذایی را بطور دقیق توسط دولت و مقام های مسئول شاهد باشیم .

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!