جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۴۴۴۲۷

همسایه ها یاری کنید تا ما شرکت داری کنیم

نویسنده :
سید امیر وکیلیان

در بازار سرمایه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰ شاخص بورس با رشد ۱۰۸۹۴ واحدی به عدد۱۲۵۴۶۱۳ واحد رسید گرچه شاخص نتوانست مقاومت ۱۲۵۵۰۰۰ واحدی را رد کند ولی الگوهای ساخته شده احتمال خیز به کانال ۱۳۰۰۰۰۰واحدی را به شدت افزایش داد. در بازار امروز ۳۴۲ نماد در محدوده مثبت و صف خرید و ۸ نماد در محدوده بدون تغییر و ۲۰۲ نماد در محدوده صف فروش و منفی معامله شدند ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته رشد ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد شاخص فرابورس هم با رشد قابل ملاحظه‌ای به عدد۱۸۲۱۱ واحد رسید وشاخص صنعت هم ۱۱۱۷۹۵۹ واحد شد با توجه به رشد قیمت ارز در بلزار آزاد و افزایش تقلضا دلار در شهرهای شمالغربی کشور  و افزایش قیمت های جهانی امروز گروه های کالایی محور مورد توجه بازار بودند بیشترین تقاضا امروز برای نماد های وسینا و پارس و مدبر شبنا و اخابر به ثبت رسید . همچنین بیشترین  حجم معاملات را گروه خودرویی از آن خود کرد با نماد خودرو خساپاو خگستر بودند. روند بازار روندی صعودی باشیب کم و ملایم می باشد اما ادامه رشد محتمل ترین سناریوی پیش روی بورس است .

یکی از نکات مهم در بررسی شفافیت بورس هر کشور بررسی عملکرد های شرکت های حاضر در آن بر اساس عملکرد مالی  در سه زمان گذشته، حال و آینده می‌باشد. متاسفانه از سال ۱۳۹۶ انتشار پیش بینی روند سودسازی شرکت هادر سال آتی از الزامات  مقررات سازمان بورس حذف شد و این موجب گردید که سهامداران شرکت ها نتوانند تحلیل درستی جهت نگهداری یا فروش سهام خود  در بازه بلندمدت و یا کوتاه مدت داشته باشند و توجه آها به درآمد ناشی از DPS  اعلامی شرکت ها کاهش یابد . اما باید با بررسی کارشناسی توقف این امر مهم از نواقص و مزایای آن جویا شویم تا بتوانیم از اهمیت ارائه پیش بینی سود شرکت ها برای سال مالی  درک درستی داشته باشیم ۱. نواقص پیش آمده در اجرای قبلی طرح :

1-    در گذشته ارائه گزارش تفصیلی به جای پیش بینی سود انجام می شده که این امر موجب می گردیده زمان بسیاری  نمادشرکت بسته باشد و از نقد شوندگی سهام شرکت‌ها بکاهد و موجب اختلالات جدی در معاملات بازار سهام گردد. 

2-      بررسی دقیق و قابل اتکای گزارش تفسیری توسط  ناظران شرکت‌بورس زمان بسیاری را گرفته و تایید یا عدم تایید آن می‌تواند موجب اختلاف نظرهای بسیاری مابین شرکت و سازمان گردد که بعضا شرکت ها برای رهایی از نکات فنی و پیچیدگی امور با محافظه کاری بسیاری دست به انتشار گزارش آتی سود می زدنند . اما در تصمیمی جدید قرار است که از ۲۰ تیر ماه شرکت ها برای گزارش مالی مربوط به سال ۱۴۰۰ ملزم به ارائه میزان پیش بینی سود و زیان هر سهم خود شوند و پس از تایید آن توسط ناظر بر روی سامانه کدال قرار بگیرد  تا سهامداران و تحلیل گران شرکت های سرمایه گذاری و سبدگردانی با توجه به بررسی روند سودآوری شرکت تحلیل دقیق تری از وضعیت پیش رو داشته باشند مسئولیت شرکت ها در همین راستا این می باشد که باید به شکل قابل توجه از محافظه کاری در ارائه سود به طور جدی خودداری نمایند زیرا برآورد دقیق و خارج از ملاحظات سازمانی می تواند بزرگترین کمک به ارکان مدیریتی شرکت جهت تحقق چشم انداز و اهداف عادی آن باشد و روشن شدن وضعیت تغییر در فرآیندهای مدیریتی شود اما تا چه میزان دانش مالی  بین شرکت‌های بزرگ بورسی نهادینه شده است؟ که جای سوال بسیار دارد و اینکه چه میزان شرکت ها تحقق اهداف خود را در کنترل عوامل مدیریتی داخلی خود می‌دانند؟

 و چه میزان از آن را وابسته به عوامل محیطی ؟ نکته قابل تامل در این بحث این  است که دانش مالی و مدیریتی در این دچار عقب افتادگی جدی است و خلاف آنچه از سوی مسئولان ارائه می گردد فاصله ما حتی با کشورهای در حال توسعه هم فراوان است چه برسد با کشورهای توسعه یافقته زیرا در طول 6 دهه اخیر آنچه کارآفرینان ما توقع داشتند این بوده که یارانه و وام کم بهره بگیرند از مشوق های مالیاتی و ممنوعیت واردات برخوردار باشند تا در یک بازار انحصاری بتوانند محصولات خود را با هر درجه  از کیفیت به فروش برساند بدون آنکه درک درست و واقع بینانه از  توانایی‌ها و میزان بهره‌وری بنگاه خود داشته باشند . و همه چیز را از دیگران می‌خواهند به قول توفیق ((همسایه ها یاری کنید تا ما شرکت داری کنیم)) الزامات این چنینی می‌تواند در جهت بهره وری نیروی کار و سرمایه در ایران و بالاخص شرکتهای حاضر در بورس کمک شایانی نماید و تلنگری جدی جهت بررسی عملکرد داخلی شرکتها و میزان بازدهی آنها نسبت به سرمایه باشد.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!