جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۴۹۴۱۶

مهاجرت، طرح جوانی و کیسه من و شما!

مهاجرت، طرح جوانی و کیسه من و شما!
شایعه‌ای که به صورت گسترده در شبکه‌های مجازی پخش شده و دهان به دهان توسط مردم منتشر می‌شود این است که نماینده مجلسی گفته:« اگر مردم با زبان خوش بچه‌دار نشوند، بچه دارشان میکنیم»!! در نگاه نخست شاید طرز نامناسب و تا حدود زیادی غیراخلاقی این نوع سخن گفتن است، موردی که البته در برخی موارد دیگر هم از سوی برخی از مسئولان ما رخ داده و گاهی این افراد، با ادبیاتی نامناسب با مردم به‌عنوان «ولی نعمتان» خود صحبت کرده‌اند و تا آنجا پیش رفته‌اند که همین ولی نعمتان، ماجرا را به یک شوخی تلخ تبدیل کرده‌اند: مردم باید از مسئولان به خاطر کم‌کاری و سهل‌انگاری عذر بخواهند!
نویسنده :
آذر فخری

مشکل فقط عدم تمایل به فرزندآوری نیست

 

دلیل این که چرا مسئولان بر افزایش جمعیت تکیه می‌کنند و برای رسیدن به این هدف، حتی طرح‌های موثر و مفید در سلامت نوزادان، را حذف و ممنوع می‌کنند، کاملا مشخص نیست؛ دلیل عدم این شفافیت را در دو مورد می‌توان بررسی کرد؛ یکی همان حذف غربالگری جنین است که از تولد کودکان معلول جلوگیری می‌کرد و حالا با حذف آن، احتمال افزایش تولد چنین نوزادانی زیاد می‌شود و مورد دیگر افزایش سرسام‌آور سقط جنین زیرزمینی و مهاجرت است.  با اجرای طرح غربالگری و ادامه سقط جنین و مهاجرت، بخشی از جمعیت افزوده شده توسط طرح جوانی جمعیت، افراد معلول خواهند بود؛ که علاوه بر زحمت و رنجی که خود و خانواده‌شان متحمل می‌شوند، برای کشور،هزینه‌های سنگینی هم دارند.

 

واقعیت تلخ و موثر نادیده گرفته می‌شود

 

زندگی برای هر فرد، هزینه‌های خاص بسیاری دارد؛ هر کودک انسان با انواع نیازهای مختلفی متولد می‌شود که امروزه، برای برآورده کردن آن، نیاز به هزینه و پول هست؛ جوانان و خانواده‌های ما در شرایطی زندگی می‌کنند که مدتهاست از برآورده کردن اولیات زندگی خود ناتوانند و هر روز از تعداد خواسته‌های لازم و کالاهای مهم سبد خانواده کم می‌کنند. کافی است فقط به آمار خرید مردم در شب یلدا و نیز میزان خرید آنان در مورد لباس‌های زمستانی توجه کنید. آن نماینده‌ای که می‌خواهد به زور –حالا وام، مشوق و یا هر روش دیگری-مردم را بچه‌دار کند و آن نماینده‌ای که ادعا می‌کند پدرش در روستا ۱۱ فرزند داشته و مشکلی هم برای هیچ‌کدام از فرزندان پیش نیامده، خوب است سری به همان روستای پدری زده و از اوضاع کشاورزی و کار و بار مردم مطلع شوند. البته گفتن دارد نماینده‌ای که پدرش ۱۱ فرزند آورده، خود فقط دو فرزند دارد! تشکیل خانواده و فرزندآوری هزینه دارد، والدین باید برای تولد و تربیت و آینده فرزندان‌شان چشم‌اندازذروشنی داشته باشند؛ چقدر باید این موارد را به مسئولان محترم که حالا دیگر جای‌شان را با ما عوض کرده و «ولی نعمتان» ما شده‌اند، یادآوری کرده و اعصاب‌شان را به هم بریزیم که مجبور شوند با چنان ادبیاتی با ما سخن بگویند؟!

 

مهاجرت؛ روندی که نادیده گرفته می‌شود

 

مرکز افکارسنجی کیو، نخستین نظرسنجی ملی «تمایل به مهاجرت» را باهدف بررسی میزان تمایل به مهاجرت و علل آن در دستور کار قرار داده که نتایج نشان از عملکرد ضعیف مسئولان کشور دارد. یافته‌های این نظرسنجی نشان میدهد یک سوم از شهروندان ایرانی شرکت کننده در این نظرسنجی در صورت فراهم بودن شرایط مایلند مهاجرت کنند؛ یعنی از هر ۳ ایرانی ۱ نفردر صدد مهاجرت است. درحالی‌که میانگین جهانی تمایل به مهاجرت، ۱۵ درصد است؛ میزان میل به مهاجرت در ایران بیش از ۲برابر جهانی است. دلیل مهاجرت ۸۰% مردم، بی‌ثباتی و مشکلات اقتصادی  عنوان شده. ‌براساس تازه‌ترین آمارهای رصدخانه مهاجرت ایران، ۳۷% از دارندگان مدال در المپیادهای دانش‌آموزی ‎ایران نیز مهاجرت کرده‌اند. ۲۵% از مشمولان بنیاد نخبگان و ۱۵% از رتبه‌های زیر هزار کنکورسراسری هم مقیم کشورهای دیگرهستند. مسئولان کشور ما نه تنها ناتوان از جذب سرمایه‌های خارجی هستند، بلکه با سیاست‌های واگرا و دفع کننده داخلی به روند مهاجرت ‎نخبگان و سرمایه‌های ملی کمک هم می‌کنند!

 

خلاصه و تمام!

 

 داریوش فرهود، پدر علم ژنتیک ایران در مورد طرح جوانی جمعیت گفته است:« طرحی به نام جوان‌سازی و صیانت از جمعیت کشور پیشنهاد کرده‌اند که ایرادهای زیادی دارد. (وقتی از رفتن جوانان صحبت می‌کنیم) بحث فرار مغزها نیست، بحث فرار ژن‌هاست. من اگر الان در این سن از مملکت بروم اتفاقی نمی‌افتد، اما وقتی یک جوان از کشور می‌رود با یک خارجی ازدواج می‌کند، ژن ایرانی را برده است. من مخالف ازدیاد جمعیت نیستم، ولی این راهش نیست؛ می‌توانیم از تولد بچه عقب‌مانده ذهنی، نابینا، ناشنوا، جلوگیری کنیم. با افراد متخصص در این زمینه صحبت نکردند. اجازه نمی‌دهند غربالگری ترویج شود! شرایط را هم برای سقط (قانونی) اینقدر سخت می‌کنند که زمان از دست برود،‌ بچه عقب‌مانده زیاد می‌شود و باید از کیسه من و شما برای آن‌ها خرج شود.

 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مریم
-
شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۰
0
کاش نمایندگان قانونگذار کمی به اوضاع اقتصادی و شرایط زندگی مردم توجه میکردند.
البته قطعا سواره از حال پیاده و سیر از حال گرسنه هرگز باخبر نیست
امین
-
شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۰
0
من مهندس وقتی جواب مساله ای رو نمیدونم دست به دامن مقالات و کتابها میشم تا دانش لازم برای حل مساله رو پیدا کنم. چرا مسئولین برای حل این مساله از دانش سایر کشورها کمک نمیگیرن؟
نهایتش بهشون میگن زیر ساخت های شما کفاف نگهداری همین ۸۵ میلیون رو نمیده و باید بشید ۳۰ میلیون تا رفاه اجتماعی و شاخص های توسعه انسانیتون بره بالا و ملت تمایل به فرزند آوری پیدا کنن.
واقعیت هم همینه دیگه....تو این ۴۰ سال چنتا دانشگاه دولتی، چنتا شرکت دولتی، چنتا پالایشگاه و نیروگاه تاسیس شده؟ فقط سد زدن و مازوت سوزوندن.
ژن من ایرانی اگر قراره یک عمر تو بدبختی زندگی کنه همون بهتر که اصلآ اینجا بدنیا نیاد چون زندگی که الان من ۱۰۰ درصد ایرانی دارم اسمش زندگی نیست فلاکته.
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!