شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۴۹۲۸۷
حرف‌های رائفی‌پور در محک آمار

مشکلات قلبی ایرانیان هم تقصیر روحانی است!

مشکلات قلبی ایرانیان هم تقصیر روحانی است!
یکی از جدیدترین موارد مطرح شده که توسط موسسه مصاف- بلندگوی رسانه‌ای رائفی‌پور- ودر کانال تلگرامی این موسسه آمده ارتباط روغن گیاهی با ارز ۴۲۰۰ تومانی و مشکلات قلبی و عروقی است که به نحو عجیبی به هم ربط داده شده‌اند.

متاسفانه در کشور ما اخلاق سیاسی رواج چندانی ندارد و برای تخریب حریف از هر ابزار و وسیله‌ای استفاده می‌شود. در این بین گاهی اوقات مسائل و صحبت‌‌هایی مطرح می‌شود که از هر زاویه‌ای به آن نگاه شود نمی‌توان توجیهی برای این حجم از وقاحت در دروغ‌پراکنی و تخریب آورد و تنها می‌توان به حال این مدعیان اخلاق‌مداری تاسف خورد.

 

یکی از جدیدترین موارد مطرح شده که توسط موسسه مصاف- بلندگوی رسانه‌ای رائفی پور- ودر کانال تلگرامی این موسسه آمده ارتباط روغن گیاهی با ارز ۴۲۰۰ تومانی و مشکلات قلبی و عروقی است که به نحو عجیبی به هم ربط داده شده‌اند. در خبر این موسسه آمده که «قیمت روغن گیاهی در ۹۳ کشور بررسی شده و ایران کمترین قیمت روغن گیاهی را به واسطه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد و چون روغن گیاهی سبب بیماری قلبی عروقی می‌شود و البته در شکل دیگری ایران در رتبه ۴۱ بیماری قلبی و عروقی معرفی می‌شود، پس مشکلات قلبی و عروقی ایرانیان به واسطه این ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت روحانی شکل گرفته است».

رایفی

نخست باید به جناب رائفی‌پور و حامیان رسانه‌ای ایشان که از موافقان سرسخت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند گفت سیاست‌های اقتصادی مدنظر ایشان، از جمله حذف یارانه‌ها، هر طور که حساب شود سیاست اقتصاددانان لیبرال، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول محسوب می‌شود که برای ایشان با این همه ادعای انقلابی بودن و مخالفت با نظام سلطه جهانی را دارد بعید است که طرفدار اینگونه نظرات باشد. تمایل به منفی نشان دادن همه کارهای دولت روحانی ایشان را به گرداب لیبرالیسم اقتصادی انداخته است.

 

دوم آنکه روغن از اقلام ضروری و کالاهای غیر قابل جایگزین است که جهت رفاه خانوارهای فقیر و دهک‌های پایین، قیمت آن به واسطه ارز ۴۲۰۰ تومانی پایین نگه داشته شده است. روغن گیاهی مانند نان است یعنی اگر نان گران شود قابلیت جایگزینی با کالای دیگر را ندارد چون ارزانترین غذاست و گرانی آن اگر موجب کمتر مصرف کردن نان از سوی این اقشار شود در نهایت سبب سوء تغدیه اقشار فرودست خواهد شد. روغن هم در طبخ و آشپزی ارزانترین کالاست و نمی‌توان آن را با کره، روغن زیتون، روغن کنجد جایگزین کرد چرا که یک خانواده فقیر توان خرید این کالاها را ندارد و الزاما از روغن گیاهی استفاده می‌کند، پس گران شدن آن سبد مصرفی دهک‌های فقیر را گرانتر می‌کند. در واقع صحبت جناب رائفی‌پور مانند صحبت ملکه فرانسه در زمان انقلاب فرانسه است که وقتی به ایشان گفتند مردم نان برای خوردن ندارند گفت که به جای آن شیرینی بخورند. احتمالا آقای رائفی‌پور فکر می‌کنند با گران کردن روغن گیاهی مردم به سراغ روغن زیتون می‌روند و یا روغن کنجد را جایگزین  روغن گیاهی می‌کنند و یا اصلا سبک زندگی خود را تغییر می‌دهند و به جای غذاهای سرخ کردنی شروع به خوردن کباب چنجه می‌کنند و یا به جای املت و نیمرو، دیزی سنگی نوش جان می‌کنند!! واقعا انگار ایشان از وضعیت اقتصادی مردم خبر ندارند.

 

سوم اینکه در همان نمودارهایی که ایشان ایران را در رده ۴۱ مشکلات قلبی و عروقی معرفی کردند،  کشورهایی مانند کویت، عمان و عربستان سعودی که در رده‌های بالای قیمت روغن قرار دارند(کویت از نظر گرانی روغن ششمین کشور دنیاست) جزء کشورهای با مشکلات قلبی و عروقی به مانند ایران هستند، پس قیمت روغن چندان تاثیری ندارد چرا که بیماری قلبی و عروقی به خاطر سبک زندگی ماشینی است نه قیمت روغن. دلیل ایشان برای بالا بودن مشکلات قلبی و عروقی درمیان همسایگانمان به خصوص کشورهای جنوب خلیج فارس چیست؟ البته امیدواریم ایشان به بهانه نقرس و فشار خون و کلسترول دستور گران کردن گوشت و تخم‌مرغ و سایر اقلام را ندهند.

 

چهارمین نکته بحث قدرت خرید و میزان درآمد در برابر هزینه‌هاست یعنی نیاز به توضیح نیست که در کشوری مانند ژاپن یا کویت میزان درآمد سرانه به قدری بالاست که هزینه روغن بخش کمتری از درآمد او را شامل می‌شود. یعنی اگر بر فرض یک ایرانی باید یک دهم درآمد یک روز خود را برای خرید یک روغن بدهد این عدد در کشوری مانند کویت یا قطر یک بیستم یا پنجاهم  درآمد یک روز است، بنابراین قیمت روغن نسبت به درآمد  در این کشورها کمتر است. در واقع ایشان نمودار مصرف سرانه جانی روغن را اعلام نکرد ، یعنی شاید روغن در کشور ما ارزانتر از کل دنیا باشد اما مردم توان خرید و مصرف این روغن ارزان را هم نداشته باشند.

 

نکته آخرالبته کمی جالب‌تر است. اینکه جناب رائفی پور و تیم رسانه‌ای ایشان اینقدر نگران مردم هستند جای سپاس دارد، اما همین دلسوزی برای سلامت را در جاهای دیگر هم به خرج می‌دهند. همین هفته قبل جناب فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی و از همفکران ایشان گفتند ما مجبوریم مازوت بسوزانیم و هوای آلوده را در ریه مردم فرو کنیم ایشان نگران نشدند و یا زمانی که به واسطه تحریم‌ها مجبوریم شدیم به جای بنزین استاندارد از بنزین پتروشیمی‌ها استفاده کنیم ایشان باز نگران سلامتی مردم نشدند و یا از بابت کوچک شدن سفره‌های مردم از بابت تحریم و فقرمواد غذایی، بالا رفتن قیمت داروهای مورد نیاز بیماران، اما به یکباره نگران بیماری قلبی عروقی ایرانیان از بابت روغن ارزان به واسطه ارز ۴۲۰۰ تومانی شدند. و هنوز یادمان نرفته ایشان از مخالفان ورود واکسن خارجی بود و صحبتهایی مبنی بر مشکل‌دار بودن واکسنهای خارجی را مطرح می‌کردند و البته مرگ و میر بسیاری از هم‌وطنان به دلیل عدم دریافت واکسن ایشان را باز نگران نکرد.

اگرچه حسن روحانی کارنامه چندان قابل دفاعی از خود به جا نگذاشت اما  این حجم از تخریب نیز دیگر  بی‌وجدانی است و البته کم کم خواهیم دید که افرادی که ۲۰ درصد مشکلات کشور را از بابت تحریم‌ها می‌دانستند و ۸۰ درصد دیگر را به واسطه مدیریت نادرست دولت روحانی می‌دانستند، حالا با این حجم گرانی و مشکلات چه خواهند کرد و اقتصاد ایران را به کجا خواهند برد.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!