سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۴۶۱۴۲
کمبود داروهای کرونا ادامه دارد

نفوذ دلالان به داخل داروخانه‌ها بدون‌تعارف!

نفوذ دلالان به داخل داروخانه‌ها بدون‌تعارف!
داروخانه ۲۹ فروردین، به عنوان یک داروخانه مرجع بسیار مهم برای داروهای کرونا، یا ازدحام و صف طولانی مردم مواجه است. صف و ازدحامی که علی‌رغم وعده‌های برخی مسئولان هم‌چنان ادامه دارد. در ۱۹ مرداد ۱۴۰۰، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: به منظور تکریم مراجعین و تسهیل در روند تحویل داروهای کرونایی ، جداسازی صف‌های تحویل دارو و تسریع در روند تحویل دارو، داروخانه موقت کرونایی در محل داروخانه ۲۹ فروردین ظرف مدت ۴۸ ساعت آینده احداث می‌شود، البته وی به ایجاد یک سامانه اینترنتی هم اشاره کرده بود که هنوز از آن خبری نیست. نتیجه چنین تصمیمی جدا کردن سالن منتظران و سالن تحویل دارو شد.

در مورد شلوغی و ازدحام در داروخانه ۲۹ فروردین، به دو دلیل مهم باید اشاره کرد؛ نخست این‌که هیچ‌کدام از بیمارستان‌ها، دارویی برای درمان کرونا ندارند و همراهان بیمار باید برای تهیه دارو در شهر سرگردان شوند. دلیل دوم کمبود این داروها و ارائه آن‌ها توسط برخی داروخانه‌های خاص است. بنابراین طبیعی است که مردم، با دردست گرفتن نسخه و البته جان خود، به خیل عظیم منتظران تحویل دارو در عرصه‌ای که کرونا در حال جولان است، بپیوندند و تا ساعت‌ها، با این نگرانی که مبادا دارو تمام شود، منتظر تحویل داروی خود باشند.

 

مشکلات رو به گسترش تامین دارو

 

در شرایطی که موج پنجم کرونا در کشور ما هم‎چنان در حال پیشروی است و آمار ابتلا و مرگ‌ومیر افراد روزبه‌روز افزایش می‌یابد، کمبود دارو به چالشی جدی برای بیماران و خانواده‌های آنان تبدیل شده است. پس از کمبود رمدسیویر، دستگاه اکسیژن‌ساز و حتی سرم تزریقی، حالا نوبت به دیگر داروهای موثر بر بیماری کووید-۱۹ رسیده است. این روزها برای دو داروی «اکتمرا» و «تمزیوا» نیز تقاضای بالایی وجود دارد اما صف‌های طولانی مقابل داروخانه‌ها و ساعت‌ها انتظار شهروندان نشان می‌دهد که در توزیع این دو دارو نیز بحران ایجاد شده است. علیرضا زالی، رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا تهران، از سازمان غذا و دارو خواسته هرچه سریع‌تر مشکل کمبود دارو را حل کنند و با توجه به جمعیت تهران، سهمیه متفاوتی برای این استان در نظر بگیرند. زالی پیش‌تر درباره کمبود سرم تزریقی هم هشدار داده بود.

 

در داروخانه 29 فروردین چه می‌گذرد؟

 

جدای از صف و ازدحام و استرسی که بر جو این داروخانه حاکم است، دلالان و واسطه ها در اطراف این داروخانه پرسه می‌زنند، افرادی که دیگر دست‌شان در چگونگی تهیه داروهای حیاتی کرونا، رو شده و همه می‌دانند که در این میان اوضاع از چه قرار است، اما وقتی پای جان عزیز در میان باشد، اغلب مردم زیر بار هر هزینه‌ای می‌روند . اما با یک گشت‌وگذار کوتاه خبرنگار«فراز» در این داروخانه، چهره تلخ دیگری از ماجرای کمبود دارو، برملا می‌شود. خبرنگار «فراز» نسخه به‌دست به این داروخانه مراجعه کرده و وقتی نوبتش می‌رسد تا داروی اکمترایش را دریافت کند، متصدی داروخانه به وی می‌گوید داروی ایرانی می‌خواهد یا خارجی؟ و وقتی جواب می‌شنود که خارجی، از وی برای هر عدد داوری اکمترا مبلغ ۱۰میلیون و ۹۰۰ هزار تومان درخواست می‌کند. این ماجرا گویای چه چیزی جز نفوذ مافیای دارو به داخل داروخانه است؟ جالب است که بسیاری از افرادی که نیازمند این دارو هستند، نوع خارجی آن‌را درخواست کرده و بلافاصله با دریافت دارو به‌سوی بیمارستان می‌شتابند، بی‌آنکه داروی خود را چک کنند که آیا واقعا خارجی است یا نه. و بی آن‌که مطمئن باشند که همین داروی بسیار گران، به دست بیمارشان می‌رسد یا دارو در جایی از بیمارستان با داروی داخلی ارزان‌تر، جابه‌جا می‌شود تا دوباره به چرخه دلالی و کاسبی با جان مردم بازگردد.

 

کمبود دارو یا مشکل توزیع؟

 

افزایش تعداد بیماران افزایش تقاضای دارو را به دنبال دارد. در این شرایط ممکن است این تصور به‌وجود آید که کمبود دارو به دلیل بالا رفتن تقاضا است؛ اما واقعیت این است که این داروها در بازار آزاد و در دست دلالان دارو به راحتی یافت می‌شوند. از میان گفته‌های مردم در گزارش‌های میدانی می‌توان متوجه شد که بحران اصلی کمبود دارو نیست بلکه توزیع آن است. این مسئله را پیام طبرسی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، تایید کرده است. او درباره داروی تمزیوا گفته: «این دارو کم نیست، توزیع آن مشکل دارد.»

با این حال برخی همراهان بیمار که در داروخانه‌ها ساعت‌ها در انتظار این دارو ایستاده‌اند، از قیمت هشت میلیون‌ تومانی تمزیوا و ۱۵ میلیون تومانی اکتمرا نزد دلالان خبر داده‌اند. این‌که چرا داروهای مورد نیاز مردم در شرایط فعلی از بازار سیاه سر درمی‌آورد، مسئله‌ای است که سازمان غذا و دارو به‌عنوان نهاد زیرمجموعه وزارت بهداشت باید به آن پاسخ دهد.

 

باز تولید چرخه ابتلا به کرونا

 

کاسبی با جان مردم در وضعیتی ادامه دارد که موج پنجم کرونا با سویه دلتا به‌سرعت در حال پیشروی است و نجات جان بیماران به در دسترس بودن داروها بستگی دارد، همراهان آنان باید در داروخانه‌ها و بازار دلالان سرگردان شوند تا بیمار خود را نجات دهند. از طرفی همین ایستادن در صف‌های پرازدحام برای ساعت‌های طولانی در اوج موج پنجم کرونا افزایش تعداد مبتلایان را به همراه دارد. چرخه‌ای که معلوم نیست در نهایت چه کسی، نهادی، سازمانی یا وزارتخانه‌ای باید به آن پایان دهد و اصلا معلوم نیست که این افراد و نهادها و  حتی وزارت بهداشت خواهان پایان این چرخه هستند یا بر آن دامن می‌زنند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!