پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۴۵۷۸۸

برای حفظ جان کودکان، بزرگسالان را واکسینه کنید!

در حال حاضر بهترین راه برای ایمن نگه داشتن فرزندان‌مان از ویروس دلتا، این است که بزرگسالان جامعه را واکسینه کنیم.
نویسنده :
مونس نظری

 اولگا خازان

 

 تعداد کودکان مبتلا به کرونا رو به افزایش است. در هفته‌ای که با ۲۹ ژوئیه به آخر رسید، بیش از ۷۰ هزار کودک، به کووید‌۱۹ مبتلا شدند؛ یعنی تقریباً یک‌پنجم موارد کل ابتلا به این بیماری. اگرچه تعداد بسیار ناچیزی از کودکان بر اثر این بیماری جان باختند. _‌یعنی ۳۵۸ کودک، از ابتدای همه‌گیری تا ۲۹‌ام ژوئیه.

 

برخی از ایالت‌ها، نظیر فلوریدا، اکنون ده‌ها کودک را در بیمارستان بستری کرده‌اند. کمتر والدی هست که دلش بخواهد بشنود فرزند کوچکش نیز ممکن است به کووید‌۱۹ مبتلا شود؛ فارغ از اینکه احتمال مرگ کودکان مبتلا در این بیماری بسیار هم پایین باشد. مشکل مهم این‌جاست که کودکان زیر ۱۲ سال هنوز نمی‌توانند واکسینه شوند. تا زمانی که آنها بتوانند تحت واکسیناسیون قرار بگیرند، بهترین روش برای محافظت از این کودکان، تنها یک چیز است: اینکه همه بزرگسالان واجد شرایط و نوجوانان اطراف آنها را واکسینه کنند.

 

ایوان مالدونادو، اپیدمیولوژیست و استاد بیماری‌های عفونی اطفال در دانشکده پزشکی استنفورد، به من گفت: «مهم‌ترین کاری که والدین می‌توانند انجام دهند، واکسیناسیون تمام بچه‌ها و افراد ۱۲ سال به بالا است.»

بچه‌ها بیشتر وقت خود را با بزرگسالان می‌گذرانند و داده‌های موجود نشان داده‌اند که بزرگسالان همان کسانی هستند که بچه‌ها را بیمار می‌کنند. آشیش جها، رئیس دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه براون می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که نرخ شیوع در خانوارهایی که مبتلا به دلتا شده‌اند، بسیار بالا است؛ به این معنی که وقتی یک نفر در خانواده بیمار می‌شود، افراد دیگر نیز در معرض بیماری قرار می‌گیرند.»

شیوع بیماری کووید‌۱۹ در مناطقی که واکسیناسیون به میزان کافی انجام نشده، بیشتر است و بنابراین منطقی است که بچه‌های آن مناطق با بزرگسالان مبتلا به کرونای بیشتری در تماس باشند. این دقیقاً همان چیزی است که آمار نیز نشان می‌دهد: به نظر می‌رسد نرخ COVID-۱۹ در بین کودکان در ایالت‌هایی که تعداد کمتری از بزرگسالان واکسینه شده‌اند در حال افزایش است. بر اساس جدیدترین گزارش آکادمی اطفال آمریکا، در بین ایالت‌هایی که بیشترین افزایش اخیر را در موارد ابتلا به کووید‌۱۹ در کودکان داشته‌اند، می‌توان از لوئیزیانا، میسوری، آرکانزاس و فلوریدا نام برد _‌ایالت‌هایی که تعداد کمی از بزرگسالان در آنها واکسینه شده‌اند.

و در مقابل به نظر می‌رسد واکسیناسیون بیشتر بزرگسالان و کودکان بزرگتر، تعداد موارد COVID-۱۹ را در بین بچه‌های کوچکتر کاهش می‌دهد. در اسرائیل‌، موارد کووید‌۱۹ در کودکان بدون واکسینه، پس از واکسیناسیون بزرگسالان در اوایل امسال -‌حتی  در صورت بازگشایی مدارس در ماه مارس‌- با کاهش مواجه بوده.

همچنین مطالعه‌ای در خارج از اسرائیل نشان داده که افزایش ۲۰ درصدی نرخ واکسیناسیون بزرگسالان در یک جامعه، تعداد کودکانی را که مبتلا به COVID-۱۹ مثبت بودند به نصف کاهش داده است. جها می‌گوید: «واکسیناسیون هر فرد، نه فقط خودش، بلکه تمام اطرافیانش را مورد محافظت قرار می‌دهد.»

 برخی افراد به دلیل نمایش اسلایدی از CDC که چند هفته پیش توسط واشنگتن‌پست گزارش شد، نگران هستند که بزرگسالان واکسینه‌شده هم مثل بزرگسالان واکسینه‌نشده برای افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند و از جمله کودکان، خطرناک باشند. اما جها و دیگران می‌گویند که این موضوع صحت ندارد. احتمال اینکه افراد واکسینه بیماری را به اطرافیان‌شان سرایت دهند، به مراتب کمتر است. همین‌طور که اگر مبتلا نشده باشید هم نمی‌توانید بیماری را به اطرافیان انتقال دهید.

اگرچه در ابتدا این احتمال وجود دارد که افراد واکسینه‌شده و واکسینه‌نشده، در کوتاه‌مدت، به یک میزان سرایت‌پذیر باشند. اما تفاوت اینجاست که افراد واکسینه‌شده سریعتر ویروس را پاک می‌کنند و همین موضوع هم باعث می‌شود که میانگین عفونی‌بودن این گروه در جامعه، به مراتب کمتر از گروه واکسینه‌نشده باشد. مونیکا گاندی، پروفسور پزشکی در دانشگاه سانفرانسیسکو می‌گوید: «ما در بین افرادی که واکسینه شده‌اند، داده‌های چندانی به دست نیاوردیم که نشان دهد بیماری کووید‌۱۹ با علائمی مشخص از سوی آنها به دیگران انتقال داده شده باشد. اما علائم خفیف و بعضاً پنهان این بیماری هر روز بیشتر و بیشتر در حال سرایت ازین گروه به دیگران است.»

در ایالاتی که نرخ واکسیناسیون پایین دارند، استفاده از ماسک برای کودکان زیر ۱۲ سال به شدت توصیه می‌شود (حتی در محیط‌های بسته و با تأکید بر فضای آموزشی و مدارس). و اگر شما یک فرد بالغ واکسینه‌شده هستید، اما علائم کووید را در خود مشاهده می‌کنید، بهتر است درون خانه نیز از ماسک استفاده کنید.

اما واقعیت مهم‌تر اینجاست که نگرانی والدین در مورد فرزندان‌شان تنها با بهبود شرایط واکسیناسیون جهانی‌ست که مرتفع می‌گردد. این واکسیناسیون در مقیاس گسترده است که می‌تواند حلقه‌های حفاظتی را پیرامون کودکان ایجاد کند. تا چند هفته دیگر مدارس بازگشایی خواهند شد و کودکان خردسال برای مدرسه‌رفتن به شدت به همراهی والدین خود و نیز نوجوانان بزرگ‌تر از خود نیاز پیدا می‌کنند.

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!