جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۴۵۴۴۷
رییس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با فراز:

نمی‌توان به قطعیت گفت بازار سیاه واکسن وجود ندارد

نمی‌توان به قطعیت گفت بازار سیاه واکسن وجود ندارد
شهریاری معتقد است نمی‌توان نشت واکسن از مراکز تزریق را به صورت کامل رد کرد و در این خصوص وزارت بهداشت باید نظارت و شفافیت بیشتری را در دستور کار قرار دهد.

بعد از اینکه دولت اعلام کرد واردات واکسن‌های خارجی را به حداکثر خواهد رساند بار دیگر بازار شایعات خرید و فروش واکسن در بازار سیاه وارد فاز جدیدی شده است و در شبکه‌های مجازی قیمت‌های متفاوتی را اعلام می‌کنند. در اینکه واکسن در بازار آزاد ایران به چه قیمتی فروخته می‌شود اطلاعات دقیقی در دست نیست ولی آنچه مشخص است قیمت واکسن آسترازنیکا (واکسن تولید انگلستان) در بازار جهانی ۴ دلار اعلام شده است که به پول ایران حدود ۱۰۰ هزار تومان است. با این وجود برخی می‌گویند این واکسن در ایران تا ۶ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

 

شهروندان همواره از نظارت در ایران انتقادات بسیاری می‌کنند و در خصوص واکسن کرونا هم همین موضوع وجود دارد و با توجه به اینکه شواهد مستندی از فروش واکسن کرونا در بازار سیاه وجود ندارد ولی گمانه‌زنی‌ها رد پای تزریق واکسن را در برخی کلینیک‌های خصوصی تهران و دیگر شهرستان را نشان می‌دهد. پیش از این هم شایعاتی در مورد چند کلینیک در تهران در رسانه‌ها مطرح شده بود که وزارت بهداشت آن را تکذیب کرد ولی این تکذیبیه مورد قبول شهروندان و برخی مسوولان نبود.

 

رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی معتقد است که نمی‌توان به قطعیت گفت که بازار سیاه واکسن کرونا وجود ندارد و باید با نظارت بیشتر و شفافیت در روند واکسینه کردن شهروندان از ایجاد چنین بازارهایی جلوگیری کرد.

حسین‌علی شهریاری با اشاره به گزارش‌هایی که از بازار سیاه واکسن کرونا به دست مجلس می‌رسد، به خبرنگار فراز می‌گوید: «در مورد فروش واکسن‌های کرونا در بازار سیاه گزارش‌هایی به دست نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است و ما هم در قالب گزارش‌هایی این موضوعات را به وزارت بهداشت ارسال می‌کنیم ولی تاکنون وزارت بهداشت همه آنها را تکذیب کرده است. نمی‌توان به حتم گفت که هیچ واکسن کرونایی در بازار سیاه وجود ندارد و نشت دارو از مراکز اتفاق نمی‌افتد ولی تا کنون نتوانسته‌ایم مستنداتی در این مورد به دست بیاوریم.»

 

او با تاکید بر اینکه نظارت‌ها در این حوزه باید افزایش داشته باشد ادامه می‌دهد: «در این مورد نیاز است که وزارت بهداشت در مکان‌هایی که به شهروندان واکسن کرونا تزریق می‌کنند نظارت بیشتری داشته باشد و همین‌طور بتواند با اعمال نظارت اعتماد عمومی شهروندان که بسیار آسیب دیده است را هم جلب کنند. فراموش نکنید که در این سال‌ها که با ظهور ویروس کرونا روبه‌‎رو شده‌ایم مردم خسته شده‌اند و در این وضعیت شایعات می‌توانند بیشتر از گذشته بر جامعه تاثیر منفی داشته باشد.»

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد روند واکسیناسیون در ایران اضافه می‌کند: «وضعیت واکسیناسیون در ایران در حال بهبود است و رفته رفته با واردات واکسن و همچنین عرضه واکسن‌های ساخت ایران در بازار سرعت بیشتری به خود می‌گیرد ولی برای قطع این زنجیره نیاز است که همه ارگان‌ها بسیج بشوند. ‌تنها راه نجات کشور از بیماری کرونا واکسیناسیون عمومی است و مسیر دیگری که بخواهد وضعیت را بهبود بدهد وجود ندارد دیگر کشورها که توانستند این بیماری را تا حدودی کنترول کنند هم از همین روش استفاده کردند.»

 

رییس کمیسون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد قرنطیه ۲هفته‌ای که وزیر بهداشت پیشنهاد داده است، می‌تواند این زنجیره را قطع کند، می‌گوید: «قرنطینه یکی از راه‌هایی است که می‌توان به کمک آن از گسترش بیماری جلوگیری کرد ولی باید این سوال را از وزیر بهداشت پرسید که آیا در قرنطینه‌های گذشته موفق به قطع زنجیره کرونا در کشور بودیم؟ متاسفانه به دلیل اینکه شهروندان از قرنطینه و رعایت پروتوکول‌های بهداشتی خسته شده‌اند تا اعلام قرنطینه می‌شود همه به سمت شهرهای شمالی و جنوبی کشور می‌روند. قرنطینه در ایران نه‌تنها نتوانسته زنجیره را قطع کند بلکه به افزایش شهرهای قرمز هم کمک می‌کند.»

 

شهریاری در پایان با انتقاد از سیاست‌های مبارزه با کرونا ادامه می‌دهد: «اصول مبارزه با کرونا توسط دولت با انتقادهای زیادی همراه بوده است. در این خصوص باید از مشاغل و اصناف حمایت‌های بیشتری می‌شد تا آنها بتوانند مغازه‌ها و پاساژها را تعطیل کنند ولی چنین چیزی رخ نداد. هر بار تصمیم به قرنطینه گرفته شد دیدیم که از شهروندان و اصناف حمایت نکردند و همین موضوع باعث می‌شود که به قرنطینه نگاهی مثبتی نداشته باشیم.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!