چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۴۴۳۸۰

کشورهای غنی به فقیران واکسن ندهند، کرونا تمام نمی‌شود

کشورهای غنی به فقیران واکسن ندهند، کرونا تمام نمی‌شود
رئیس سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است ریتم کند توزیع واکسن از کشورهای غنی به سوی ممالک کم‌درآمد، به گسترش بیشتر گونه‌ی دلتا و متعاقب آن ریسک بیشتر مرگ‌و‌میر در سطح جهان انجامیده است.
نویسنده :
مونس نظری

پس از آنکه معلوم شد شیوع گونه‌ی جدید دلتا، در حداقل ۹۸کشور آغاز شده است، دکتر تدروس آدانوم گبریزوس، مدیر کل WHO گفت: «توزیع واکسن تنها یک‌بُعد قضیه است؛ شیوع گونه‌های جدید حالا با سرعت بالای خود از واکسن‌ها سبقت گرفته است.»

 

هشدار او در حالی بود که دام سارا گیلبرتف استاد دانشگاه آکسفورد و رهبر تیم واکسیناسیون آکسفورد/آسترازنکا، در مورد پیشنهادهای گسترده‌ تزریق واکسن به کودکان انگلیسی، هشدار داد «باید در حجم واکسیناسیون کودکان کشورهای پر‌درآمد و افراد دیگر‌کشورها تعادل ایجاد کرد؛ چون این همه‌گیری مشکلی جهانی‌ست و باید هر‌چه سریع‌تر جلوی شیوعش گرفته شود...نباید خودمان را بیرون گود تصور کنیم. نگران وضعیت واکسیناسیون جهانی هستم. گسترش را باید متوقف کرد؛ در غیر این‌صورت با گونه‌های جدیدی مواجه خواهیم‌شد که مقابله باهاشان هیچ آسان نیست.»

 

گبریزوس گفت: «رهبران جهانی باید تضمین کنند که در هر کشوری لااقل ۱۰درصد افراد تا پایان ماه سپتامبر واکسینه شده‌اند. همین‌طور که قشر آسیب‌پذیر و کارکنان بخش درمان تمام کشور‌ها از مصونیت کافی برخوردار گشته‌اند. گونه‌ی دلتا خطرناک‌تر بوده و به سرعت در حال تکامل و جهش‌یافتن است. گونه‌ای که نیاز به ارزیابی‌های مدام بهداشت عمومی دارد. این گونه لااقل در 98‌کشور شناسایی شده و در کشورهایی که خوب واکسینه نشده‌اند، با سرعت بالایی در حال شیوع است.» او افزود: «در سطح جهان باید دسترسی عادلانه‌ای به تجهیزات محافظتی، اکسیژن، درمان و واکسن وجود داشته باشد. تا ماه ژوئیه آینده باید لااقل 70‌‌درصد مردم تمام کشورها واکسینه شده باشند. این بهترین راه برای کند‌کردن ریتم همه‌گیری، نجات جان انسان‌ها و بهبود اقتصاد جهانی‌ست. همین‌طور که باعث جلوگیری از شیوع و تداوم گونه‌های خطرناک بعدی می‌شود.»

 

این بحث مورد حمایت پروفسور جیمز نایسمیت، مدیر انستیتوی روزالیند فرانکلین، آکسفورد قرار گرفته است. «دلتا تقریباً به همان ترتیبی که در اینجا شیوع یافته، اتحادیه‌ی اروپا را نیز در‌خواهد‌نوردید. خوشبختانه واکسیناسیون در آنجا نیز مانند انگلستان روند سریعی دارد و می‌توان گفت نقطه‌ی بحرانی را پشت‌سر گذاشته است. هر‌چند باید دانست تابستان سختی در پیش است.» او افزود: «اما با وجود نسبت کم افرادی که در کشورهای در‌حال‌توسعه واکسینه شده‌اند، باید گفت این کشورها هنوز حتی به نقطه‌ی بحرانی نرسیده‌اند. دلتا که بیاید دیگر نه سیستم‌های بهداشت و درمان کمکی خواهند‌بود و نه حتی گسترش واکسیناسیون. منکوب‌شدن سیستم‌های بهداشتی، به موازات پایان‌یافتن اکسیژن، به افزایش بی‌رحمانه‌ی تلفات خواهد‌انجامید. باید اخلاقی و عادلانه به موضوع فکر کنیم: آیا واکسیناسیون کودکان کشورهای ثروتمند، از واکسینه‌کردن گروه‌های اصلی و اقشار آسیب‌پذیرِ کشورهای در‌حال‌توسعه، واجب‌تر است؟‎»

 

او گفت: «تا‌کنون، سه‌میلیارد دوز واکسن توزیع شده است. اما کشورهای کم‌درآمد به قطب‌های تولیدی جدید نیاز دارند. من از شرکت‌هایی مثل فایزر، بیو‌ان‌تک و مدرنا می‌خواهم که دانش خود را جهت تسریع تولیدات جدید به اشتراک بگذارند. هر‌چه زودتر قطب‌های جدید واکسن ساخته شوند، واکسیناسیون جهانی به همان نسبت سریع‌تر انجام خواهد‌شد و زودتر می‌توان حجم موج‌های کشنده را پایین راند.»

هفته‌ گذشته صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی، به WHO پیوستند و خواستار «اقدامی فوری» جهت افزایش ذخایر واکسن شدند. آنها همچنین از G-20 خواستند تلاش‌های خود برای دست‌یابی به اهداف واکسیناسیون را تسریع کنند. محققان به ضرورت تسریع واکسیناسیون جهانی تأکید کرده‌اند. چون واکسن‌های موجود تأثیر‌گذاری چندانی در مورد گونه‌ی جدید یعنی دلتا از خودشان نشان نداده‌اند. همان‌طور که این‌گونه‌ی جدید ثابت کرده درصد سرایت بیشتری هم دارد.

 

دیوید بائر، رهبر گروه آزمایشگاه تکثیر ویروس RNA در انستیتوی فرانسیس کریک گفت: «از منظر ویروس‌شناسی، موضوع روشن است. گونه‌ی دلتا آمده که جای تمام قبلی‌ها را پر کند. جابه‌جایی گونه‌ی آلفا در انگلستان حدود هشت‌هفته به طول انجامید، و در آفریقای جنوبی، گونه‌ی بتا در حال رخ‌نمودن است. شما توالی‌های مشابهی از ظهور بیماری را در ایالات‌متحده می‌توانید ببینید...ما باید در اسرع وقت همه را واکسینه کنیم. و بعد بپردازیم به گروه‌هایی که به واکسیناسیون مکمل نیز نیاز دارند. انگلستان مهلت خود را از دست داد. اگر گونه‌ی جدید تنها یک یا دو ماه دیرتر رسیده بود، می‌توانستیم راحت از پسش بربیاییم، ازین نظر که تا آن تاریخ همه را واکسینه کرده بودیم...الان باید همه واکسینه شوند. تا تمام مردم دنیا واکسینه نشوند، ما هم مصونیت نخواهیم‌داشت. شاید حرفم به نظر شعاری و ایده‌آل‌گرایانه برسد، اما این‌طور نیست؛ پشت همه‌ی این‌ها قلبی سنگی و کلی منفعت شخصی پنهان شده!»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!