پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۴۵۰۴۵

تحریم‌ها علیه فروش نفت شدیدتر می‌شود

تحریم‌ها علیه فروش نفت شدیدتر می‌شود
آمریکا در حال بررسی تحریم‌های شدیدتر علیه فروش نفت ایران به چین به عنوان راهی برای پیش بردن ایران به سمت توافق و افزایش هزینه‌های کنار گذاشتن مذاکرات متوقف شده وین است.
نویسنده :
زهرا غفوری

درصورتی که مذاکرات هسته‌ای وین به بازگشت به برجام منتهی نشود، آمریکا تحریم‌های جدیدی برای ممانعت از فروش نفت ایران به چین وضع خواهد کرد. همچنین از طریق گفت‌وگو با چین، هند و دیگر کشورها از آن‌ها می‌خواهد که هر گونه مبادلات اقتصادی با ایران را به‌شدت کاهش دهند.

آمریکا در حال بررسی تحریم‌های شدیدتر علیه فروش نفت ایران به چین به عنوان راهی برای پیش بردن ایران به سمت توافق و افزایش هزینه‌های کنار گذاشتن مذاکرات متوقف شده وین است. مذاکره کنندگان آمریکایی از آوریل با شرکای اروپایی و دیگر شرکای بین‌المللی در وین برای احیای توافق ۲۰۱۵ که برنامه هسته‌ای ایران را در ازای کاهش تحریم‌های گسترده محدود می‌کند، کار می‌کنند. به گفته مقامات آمریکایی و افراد آشنا به موضوع، به دلیل متزلزل شدن این گفت‌وگوها برای احیای برجام، آمریکا گزینه‌هایی را بررسی می‌کند که هدف از آن‌ها ترغیب ایران به ادامه مذاکرات و یاتنبیه آن در غیر این صورت است.

 

مقامات گفتند که یک طرحی که در مرحله پیش‌نویس است، فروش در حال رشد نفت خام ایران به چین را از طریق تحریم‌های تازه که شبکه‌های حمل و نقل را هدف قرار می‌دهد، متوقف خواهد کرد. آن‌ها همچنین می‌گویند که این شبکه‌ها به صادرات تخمینی روزانه یک میلیون بشکه نفت کمک می‌کنند که درآمد قابل توجهی را نصیب ایران می‌کند. این مقام‌ها افزودند گام‌های جدید در صورتی عملی خواهد شد که گفت‌وگوهای وین با شکست مواجه شود. این مقامات گفتند: این طرح شامل اجرای تهاجمی تحریم‌های فعلی که پیش‌تر هم معاملات با صنایع نفت و حمل و نقل ایران را منع کرده بود از طریق برچسب‌گذاری‌های جدید یا اقدامات قانونی است. به عنوان مثال، در گذشته آمریکا کاپیتان یک نفتکش ایرانی را که نفت خام به سوریه منتقل می‌کرد را تحریم کرده و محموله‌های سوختی را که تهران به ونزوئلا می‌فرستاد توقیف کرد و مال خود ساخت. 

 

یکی از این مقام‌ها گفت «در اقتصاد ایران چیز زیادی برای تحریم کردن باقی نمانده، فروش نفت ایران به چین غنیمت است.»  این مقام‌ها افزودند هنوز تصمیمی درباره ادامه کار گرفته نشده و این خطر وجود دارد که این تلاش‌ها نتیجه معکوس دهد و باعث شود ایران برنامه هسته‌ای خود را تسریع کند. گزینه‌های دیگری هم همچنین در حال بررسی هستند. 

 

از جمله گزینه‌های دیگر یک کارزار دیپلماتیک برای متقاعد کردن چین، هند و سایر خریداران بزرگ نفت خام به کاهش واردات نفت، معاملات غیرنفتی، تامین مالی بدهی و نقل و انتقالات مالی از جمله این گزینه‌های دیگر مورد نظر واشنگتن است. این مقام‌ها در انتها گفتند: کارهایی وجود دارد که انجام‌شان به نسبت آسان‌تر است و کارهایی که به زمان بیشتری نیاز دارند.

منبع خبر : وال استریت ژورنال
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!