شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۴۰۹۳۳

خشک‌سالی و استخراج رمزارز، به‌خاموشی مشکوک در ایران انجامید

خشک‌سالی و استخراج رمزارز، به‌خاموشی مشکوک در ایران انجامید
بلومبرگ مترجم: مونس نظریخشکی هوا، کاهش تولید برق و افزایش استخراج غیرقانونی ارزهای رمز‌نگاری‌شده، شبکه‌ی برق ایران را خراب می‌کند.رضا اردکانیان، وزیر برق ایران گفت که افزایش یک میلیونی تعداد کاربران از سال گذشته تا کنون _‌به دلیل افزایش امکانات تولید

بلومبرگ

مترجم: مونس نظری

خشکی هوا، کاهش تولید برق و افزایش استخراج غیرقانونی ارزهای رمز‌نگاری‌شده، شبکه‌ی برق ایران را خراب می‌کند.

رضا اردکانیان، وزیر برق ایران گفت که افزایش یک میلیونی تعداد کاربران از سال گذشته تا کنون _‌به دلیل افزایش امکانات تولید و همچنین استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده‌_ مصرف روزانه را به نسبت سال پیش بالا برده است. خبرگزاری کار ایران، روز سه‌شنبه گزارش داد که تنها 16% از حجم مازاد مصرفی را می‌توان مربوط به معدن‌چیان قانونی دانست.

مقامات همچنین کم‌شدن بی‌سابقه‌ی میزان بارندگی و شروع زود‌هنگام گرمای تابستان را دلیل اصلی کاهش قابل توجه مخازن سدها شمرده‌اند. براساس آمار منتشر‌شده توسط شبکه‌ی دولتی ایران، معروف به توانیر، تأمین نیروی برق از 20 مارس، حدود 20% کاهش داشته است. ایران از جاسوسان خود جهت شناسایی استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در خواست کمک کرده.

دولت در تلاش است جهت کاهش فشار بر شبکه‌ی برقی، معدن‌چیان غیرقانونی ارزرمزها را سرکوب کند. خبرآنلاین به نقل از محمدحسن متوسلی‌زاده، مدیر اجرایی توانیر، اعلام کرد کارکنان حین دستیابی به امکانات غیرقانونی استخراج رمزارزها، مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.

مقامات، مقصر خاموشی‌هایی را که به دنبال دورِ بی‌سابقه‌ی قطعی‌های زمستان در ماه ژانویه اتفاق افتاده است، استخراج ارزهای رمز‌پایه و کمبود منابع گاز طبیعی دانستند.

این بحران در شرایطی پیش آمده است که ایران در حال مذاکرات احیای توافق هسته‌ای 2015 باقدرت‌های جهانی و به دنبال رفع هزاران تحریمی‌ست که از جانب ایالات‌متحده بر این کشور تحمیل شده و توانایی ایران برای جذب سرمایه‌های مورد نیاز در زیرساخت‌های غیرنظامی را مختل کرده است.

بیت‌کوین، خاموشی و آلودگی، مشکلات همه‌گیری را در ایران تشدید کرده‌اند. خاموشی در هوای خشک تابستان، چیز غریبی نیست، اما ساکنان دومین پایتخت خاورمیانه می‌گویند که وضع هیچ‌وقت به این بدی نبوده است. نازنین که مدیر مالی یک شرکت کوچک بازاریابی در تهران، که کارش وابسته به فعالیت‌های آنلاین است، گفته: «سه روز متوالی، و در هر روز دو بار، و هر بار به مدت حداقل سه ساعت، به دلیل قطعی پدیدآمده در کارمان وقفه ایجاد شد.»

خبرگزاری نیمه‌رسمی دانشجویان ایران اعلام کرد: «توانیر طی هفته‌ی گذشته، رکوردی در مصرف برق تهران ثبت کرده است.» محمدعلی محسنی بندپایی روز دوشنبه به ایسنا گفت که این موضوع بر توانایی برخی مراکز بهداشتی درمانی در نگهداری امکانات ذخیره‌ی واکسن کرونا تأثیر گذاشته است.

البته وزارت بهداشت منکر شده که مراکز درمانی تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته‌اند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!