جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۴۰۶۶۱

برق تولیدی نیروگاه هسته‎‌ای به‌صرفه نخواهد بود

برق تولیدی نیروگاه هسته‎‌ای به‌صرفه نخواهد بود
حاشیه‌های قطعی برق در ایران تمامی ندارد حتی در روزی که برق هم نمی‌رود همه منتظرند تا ببینند مسولان در این زمینه چه می‌گویند یا چه کاری انجام می‌دهند تا در آینده دور یا نزدیک دیگر دچار این بحران نشویم.

حاشیه‌های قطعی برق در ایران تمامی ندارد حتی در روزی که برق هم نمی‌رود همه منتظرند تا ببینند مسولان در این زمینه چه می‌گویند یا چه کاری انجام می‌دهند تا در آینده دور یا نزدیک دیگر دچار این بحران نشویم. یکی از راه‌هایی که می‌توان از طریق آن کمبود تولید برق را حل کرد استفاده از انرژی هسته‌ای است که در سال‌های اخیر بسیار در مورد آن صحبت شده است ولی آیا این انرژی می‌تواند برای آینده کشور مثبت باشد یا خیر؟ در این زمینه با یکی از کارشناسان حوزه انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

غلامحسین حسنتاش، عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین المللی انرژی در مورد اینکه برخی معتقدند انرژی هسته‌ای می‌تواند تولید برق را افزایش دهد و در مقابل عده‌ای دیگری می‌گویند که انرژی هسته‌ای نمی‌تواند کمبود برق را تامین کند در گفت‌وگو با خبرنگار فراز می‌گوید : «می‌توانیم بگوییم هر 2 تئوری درست است اما نمی‌توان از این موضوعات به آسانی گذشت نیاز و به توضیح دارد تا روشن شود کدام یک از این 2 مورد صحیح است. قبل از هرچیز باید بگویم این مسلم است که وقتی یک نیروگاه هسته‌ای ساخته شود و به بهره‌برداری برسد می‌تواند به ظرفیت تولید برق ایران اضافه کند اما با چه قیمتی؟»

او در مورد اینکه بعد از ساخت نیروگاه چه نتیجه‌ای در انتظار است، ادامه می‌دهد : «اگر در پایان کار با همه حاشیه‌ها ساخت این نیروگاه به اتمام برسد و مشخص شود که مثلا یک نیروگاه هزار مگاواتی هسته‌ای نهایتا به اندازه 10 هزار مگاوات «نیروگاه سیکل» ترکیبی یا «نیروگاه‌های خورشیدی» هزینه داشته است آن وقت مشخص خواهد شد که این سرمایه‌گزاری اشتباه و به ضرر کشور و به ضرر تولید برق بوده است.»

حسنتاش با اشاره به سیاست‌های حکومت پیشین در مورد ساخت نیروگاه اضافه می‌کند : «به‌نظر من رژیم گذشته نیروگاه بوشهر را عمدتا به‌عنوان پوششی برای هسته‌ای شدن و گسترش فعالیت‌های هسته‌ای بنیان‌گذاشته بود ولی شواهدی وجود ندارد که آیا مطالعات جامعی صورت گرفته باشد که اگر واقعا هدف تولید برق است کدام گزینه تولید برق ارزان‌تر است. تازه در آن زمان برق خورشیدی و برق هسته‌ای و برق بادی هم چندان شناخته شده نبود.»

این کارشناس حوزه انرژی در مورد وضعیت انرژی هسته‌ای بعد از انقلاب ادامه می‌دهد : «متاسفانه بعد از انقلاب، سازنده اصلی نیروگاه بوشهر از ایران خارج شد و روس‌ها جایگزین شدند که ظاهرا پول چندین نیروگاه را ظرف سی‌سال از ما گرفته‌اند و ظاهرا مولد مطلوبی هم تحویل نداده‌اند و ظاهرا بازهم با آن‌ها قرارداد جدید بسته شده است.»

او با تاکید بر استفاده از انرژی برق خورشیدی ادامه می‌دهد : «ما در ایران پتانسیل عظیمی برای برق خورشیدی داریم و در مطالعات جامع باید مشخص شود که به لحاظ فنی و اقتصادی کدام گزینه‌های تولید برق برای ما منطقی‌تر و بهینه‌تر و کم هزینه‌تر است و اگر این مقایسه‌ها صورت نگیرد منابع کشور هدر خواهد رفت.»

این کارشناس در همین خصوص اضافه می‌کند : «علاوه بر این راندمان فعلی نیروگاهی ما بسیار پائین است و بر مبنای سند تراز گاز کشور مصوبه شورای‌عالی انرژی که در ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۹ ابلاغ شده است متوسط راندمان نیروگاهی کشور ۳۷ درصد ذکر شده این موضوع خوشبینانه است و ارتقاء این راندمان برای ما حتی نسبت به ساخت نیروگاه‌های جدید هم اولویت دارد. تلفات شبکه انتقال هم بسیار زیاد است. قبل از هر چیز باید بهره‌وری را سر لوحه کار‌هایمان قرار دهیم.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!