شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
سه‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۴۰۴۵۶

«3 هزار مزرعه رمزارز» عامل افزایش قطعی برق هستند

با افزایش قطعی برق در کشور بسیاری معتقدند که این قطعی برق به دلیل افزایش استقبال از تولید رمز‌ارزها است ولی در مقابل مسوولان وزارت نیرو و همچنین برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موضوع را بر گردن کاهش بارش‌ها و فرسوده شدن تاسیسات نیروگاه‌های آب

با افزایش قطعی برق در کشور بسیاری معتقدند که این قطعی برق به دلیل افزایش استقبال از تولید رمز‌ارزها است ولی در مقابل مسوولان وزارت نیرو و همچنین برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موضوع را بر گردن کاهش بارش‌ها و فرسوده شدن تاسیسات نیروگاه‌های آبی تولید برق می‌دانند. باتوجه به اینکه وضعیت جغرافیایی ایران همواره خشک و کم آب نمی‌توان به قطع گفت که این بی برقی به دلیل کم آبی بوده است و باید به این نکته هم اشاره کنیم که طبق برآوردهایی انجام شده در سال جاری بیش از 5 هزار مگابایت افزایش مصرف برق داشته‌ایم که باید این موضوع را به افزایش مزارع تولید رمزارزها ارتباط بدهیم. حالا به این موضوع می‌رسیم که یکی از عوامل اصلی قطعی برق تولید رمز ارزها هستند. از سوی دیگر گفته می‌شود که حدود 4 و نیم درصد از رمزارزهای جهان در ایران تولید می‌شود که این موضوع دلیل دیگری است که این صنعت جدید را عامل قطعی برق بدانیم. در این مورد که رمز ارزها چقدر در قطعی برق تاثیر دارد با یکی از کارشناسان انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران و کارشناس حوزه انرژی با ابراز نگرانی از وضعیت محیط زیستی ایران و افزایش تعداد مزارع تولید رمز ارزها که باعث قطعی برق شده است، به خبرنگار فراز می‌‌‌‌گوید : «یکی از عمده‌ترین علت قطعی برق در ایران که از سال گذشته آغاز شده است کاهش چشمگیر بارش‌ها است و به دلیل اینکه بسیاری از نیروگاه‌های برقی ایران آبی هستند و به همین دلیل کمبود آب باعث کاهش تولید می‌شود. البته مستهلک شدن تاسیسات این نیروگاه‌ها هم مزید بر علت است که اکنون ما با قطعی برق روبه‌‍‌رو باشیم. باید به این نکته اشاره کنم که ایران باتوجه به ورشکستگی آبی که دارد باید به این وضعیت قطع برق عادت کنیم.»

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به وضعیت تحریم‌ها که باعث شده است ارتباط ایران با جهان قطع شود و نتواند تاسیسات جدید خریداری کند ادامه می‌دهد: «دلیل اصلی که به فرسوده شدن تاسیسات نیروگاه‌ها مربوط می‌شود عدم ارتباط مالی ایران با جهان است که به دلیل تحریم‌ها این مشکلات پیش آمده است. توجه داشته باشید که پیش از تحریم‌ها ایران می‌توانست تاسیسات خود به روزرسانی کند ولی به‌دلیل سیاست‌های اشتباه دولت پیشین این اتفاق رخ نداد و همین‌طور موضوع به‌روزرسانی تاسیسات را پشت گوش گذاشته‌اند.»

محبوب‌فر در پاسخ به این سوال که مزارع ارزهای دیجیتال چه تاثیری بر روی قطع برق دارد اضافه می‌کند : «آماری جالبی در رابطه با تولید رمزارزها در ایران اعلام شده است که می‌گوید حدود 5 درصد از رمزارزهای جهان در ایران تولید می‌شود. بسیاری از کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی به دلیل عدم واردات مواد اولیه مجبور شدند کاربری خود را تغییر دهند و به مزرعه رمز ارز تبدیل کنند. توجه داشته باشید که هم اکنون در ایران بیش از 3 هزار مزرعه رمزارز وجود دارد و به دلیل اینکه این واحد‌های تولیدی از برق صنعتی استفاده می‌کنند می‌توانند یکی از مهمترین عوامل قطعی برق در ایران باشد. البته ناگفته نماند که تولید این رمزارزها در وضعیت تحریم به ایران بسیار کمک کرده است به همین دلیل برخی از این مزارع با مجوز فعالیت می‌کنند و برخی هم بدون مجوز مشغول تولید رمزارزها هستند.»

عضو انجمن مخاطرات محیطی در مورد اینکه صادرات برق به کشورهای همسایه چقدر می‌تواند عامل قطعی برق باشد ادامه می‌دهد : «برخی از شهروندان در شبکه‌های مجازی عنوان می‌کنند که به‌دلیل اینکه ایران به کشورهای همسایه برق می‌فروشد و در داخل کشور با قطعی برق روبه‌رو هستیم این موضوع هم می‌تواند یکی از دلایل باشد ولی پس از کم آبی و استخراج رمز‌ارزها در درجه سوم قرار می‌گیرد و تنها بخشی از کمبود برق را شامل می‌شود.»

محبوب‌فر در پایان با اشاره به راه حل این مشکل می‌گوید : «استفاده از نیروگاه‌هایی که انرزی تجدیدپذیر تولید می‌کنند می‌تواند ایران را از بحران قطعی برق نجات دهد در طول این سال‌ها با برنامه‌ریزی هدف‌مند می‌توانستیم این مشکل را برطرف کنیم ولی عدم برنامه‌ریزی و عدم دور اندیشی باعث ایجاد بحران و نارضایتی شهروندان می‌شود.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!