شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۴۰۳۱۴

قطعی سریالی برق در ایران: از شکست تیم ملی شطرنج تا گیرکردن نماینده مجلس در آسانسور

قطعی سریالی برق در ایران: از شکست تیم ملی شطرنج تا گیرکردن نماینده مجلس در آسانسور
گویا قطعی برق در ایران به یکی از مشکلات هر روز شهروندان تبدیل شده است مانند مشکل آلودگی‌هوا، اینترنت، ترافیک، شیوع بیماری کرونا، بیکاری و ...این مشکل نوظهور از سال گذشته شدت پیدا کرده است.

گویا قطعی برق در ایران به یکی از مشکلات هر روز شهروندان تبدیل شده است مانند مشکل آلودگی‌هوا، اینترنت، ترافیک، شیوع بیماری کرونا، بیکاری و …

این مشکل نوظهور از سال گذشته شدت پیدا کرده است و همچنان مسوولان وزارت نیرو در ایران نتوانستند عامل آن را به درستی مشخص کنند برخی از مسوولان معتقد‌اند که به دلیل عدم سوخت نیروگاه‌ها و کاهش بارندگی که به خشکسالی ختم می‌شود این قطعی برق رخ می‌دهد ولی با این حال بسیاری از کارشناسان معتقداند که استخراج رمزارز باعث این کمبود برق شده است.

طبق آماری که به تازگی اعلام شده است حدود 4 و نیم درصد از رمزارزهای جهان در ایران تولید می‌‎شود که نسبت به کل جهان عدد بزرگی است که می‌تواند یکی از عوامل اصلی کمبود برق در ایران باشد با توجه به این موضوع در سال جاری مصرف برق در کشور حدود 5 هزار مگابایت افزایش داشته است که می‌رساند که علت اصلی قطعی برق می‌تواند استخراج رمز ارزها باشد. باتوجه به محدودیت‌های موجود به وجود تحریم‌ها ولی سیستم‌های تولید رمزارزها به راحتی وار کشور می‌شوند و به غیر از واحدهای تولیدی مانند کارخانه‌ها، مرغداری‌ها، سوله‌های صدا و سیما و … هر شخصی می‌تواند به راحتی در خانه خود هم از این راه کسب درآمد کنند و در واقع این نوع فعالیت در ایران بدون مجوز رسمی هم می‌تواند عامل درآمد زایی باشد.

اعلام اشتباه ساعات قطعی برق

قطعی برق در ایران از امروز ( 2خرداد) وارد فاز جدیدی شد زیرا اداره‌ برق استان‌ها با انتشار جداولی ساعات قطع برق را اعلام کردند به همین دلیل شهروندان برنامه‌های خود را با این ساعات هماهنگ کردند ولی بعد از گذشت چند ساعت مشخص شد که به این جدول‌ها نمی‌‎توان اعتماد کرد زیرا ساعات اعلام شده اشتباه از اب درآمد. در استان تهران بسیاری از شهروندان در شبکه‌های مجازی از این موضوع شکایت داشتند به عنوان مثال یک شهروند نوشته بود باتوجه به اینکه اعلام کرده‌ بودند در منطقه غرب تهران قطعی برق از ساعت 11 صبح تا ساعت 13 خواهد بود ولی برق در این منطقه از ساعت 13 تا حدود ساعت 16 قطع بود.

شکست تیم ملی شطرنج ایران

اما قطعی برق به همینجا ختم نشد بلکه این ناهماهنگی گریبان تیم ملی شطرنج ایران که به دلیل محدودیت‌های کرونایی مسابقات خود را به صورت آنلاین برگزار می‌کرد هم گرفت.

ماجرا این بود که مسابقات انتخابی قهرمانی آسیا است به دلیل شرایط کرونا به صورت آنلاین برگزار شد و فدراسیون تدابیر ویژه ای برای آن در دستور کار قرار داد بود تا مسابقه به خوبی برگزار شود. نفرات ملی پوش برای برگزاری این مسابقات در فدراسیون حضور داشتند و تمام شرایط برای رقابت مهیا بود اما قطعی برق تمام این برنامه ها را به هم ریخت. اعضای تیم ملی شطرنج ایران جزو برترین شطرنج‌بازان آسیا هستند اما قطع لحظه ای برق موجب خطا در سیستم شد و این به معنای باخت شطرنج بازان ایران است و به همین دلیل دو نفر از بهترین های ایران باخت را تجربه کردند تا در ادامه رقابت‌ها شرایط‌شان سخت‌تر بشود.

گیر کردن نماینده مجلس در آسانسور

قطعی برق نه‌تنها گریبان شهروندان و ورزشکاران را گرفت بلکه برای یکی از نماینده‌های مجلس هم مشکل ‌ساز شد. اقبال شاکری، یکی اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از قطع گسترده و بی‌برنامه برق در کشور

و با انتشار کلیپی از گرفتاری در آسانسور دانشگاه امیرکبیر در حین قطع برق در اینستاگرام خود ، نوشت:

«وزارت نیرو باید از قبل، ساعت و محدوده قطعی برق را مشخص و اعلام کند تا مردم برای کارهایشان تصمیم گیری کنند. ساده ترین و بی هزینه ترین نتیجه این بی تدبیری ها، اتفاقی است که برای بنده رخ داد و حدود یک ساعت در آسانسور دانشگاه امیر کبیر محبوس شدیم. وقتی بدون اطلاع برق را قطع می کنند، کارگاه های صنعتی، مدارس و امتحانات آنلاین، خانواده ها، مراکز درمانی و… لطمات جبران ناپذیری می بینند. اساسا به بیماران کرونایی، افراد مسن و بعضا جانبازهای بستری در منزل و زیر دستگاه اکسیژن و استرس خانواده های ایشان کسی فکر می کند. این عدم تصمیم گیری و اطلاع قبلی ناشی از سوءمدیریت در وزارت نیرو است و لازم است ضمن عذرخواهی از مردم و جبران خسارات مالی وارده، تدبیری اتخاذ کنند که این روند بی مسئولیتی در قبال شهروندان متوقف شود.»

بیماران کرونایی و قانون مجازات اسلامی

مشکل دیگری که قطعی برق برای شهروندان به وجود اورده است در خصوص بیماران کرونایی است که آنها نیاز دارند تا دستگاه اکسیژن‌شان مدام روشن باشد. به غیر از افرادی که در بیمارستان حضور دارند برخی هم در خانه بستری هستند که قطعی برق می‌تواند جانشان را به خطر بیندازد.

حالا برخی از کاربران شبکه مجازی این عدم مسولیت‌پذیری مسوولان غیر قانون خواندند و با اشاره به «ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی» می‌خواهند که با انها برخورد شد.

این ماده قانونی می‌گوید: «هرگاه کسی فعلی که انجام آن را برعهده گرفته یا وظیفه خاصی را که قانون بر عهده او گذاشته است، ترک کند و به سبب آن، جنایتی واقع شود، چنانچه توانایی انجام آن فعل را داشته باشد جنایت حاصل به او مستند می شود و حسب مورد عمدی، شبه عمدی، یا خطای محض است، مانند این که مادر یا دایه ای که شیر دادن را برعهده گرفته است، کودک را شیر ندهد یا پزشک یا پرستار وظیفه قانونی خود را ترک کند.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!