پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۳۰۴۷۵

تحقیق و تفحص از واگذاری پتروشیمی«باختر» ادامه‌ دارد

تحقیق و تفحص از واگذاری پتروشیمی«باختر» ادامه‌ دارد
نماینده‌های مجلس امیدوار هستند که این دوره پرده از یکی از پرابهام‌ترین واگذاری‌های ده سال گذشته برداشته شود.

نماینده‌های مجلس امیدوار هستند که این دوره پرده از یکی از پرابهام‌ترین واگذاری‌های ده سال گذشته برداشته شود. واگذاری هلدینگ پتروشیمی «باختر» به بخش خصوصی که در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ اتفاق افتاد. جایی که خانواده نجفی توانستند هلدینگ ۷ هزار میلیاردی دولتی فقط با ۱۳۰ میلیارد تومان بخرند. این را «جلال محمودزاده» عضو هیات تحقیق و تفحص از باختر در مجلس دهم گفته است. محمودزاده البته به سرعت در مجلس یازدهم نیز پی این تحقیق و تفحص را گرفت. به گفته او تحقیق از روند واگذاری در مجلس دهم «به دلیل طولانی شدن روند تفحص و برخی کارشکنی ها، تفحص منتج به نتیجه نشد و عمر مجلس دهم نیز به پایان رسید.» اما از آن تفحص به گفته محمودزاده ده زونکن اطلاعات باقی مانده که نمایندگان کار خود را با‌ آن‌ها آغاز می‌کنند. موضوع پتروشیمی باختر بهانه ای شد تا با «احمد مهدوی»، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران گفت و گو کنیم و آخرین شرایط این پرونده پیچیده را جویا شویم. مورد عجیب در موضوع پتروشیمی باختر این است که قبل از شروع واگذاری و به نتیجه رسیدن آن پای یکی از اصلی‌ترین مهره‌هایش در پرونده دیگری باز است. «حسن نجفی» متهم ردیف دوم پرونده «اکبر طبری» معاون رییس سابق ‌قوه قضاییه است که متواری است و اطلاعاتی از او در دست نیست. نجفی همان کسی که همراه نجفی زمین‌های کشاورزی لواسان را تغییر کاربری داد و شهرک «باستی‌هیلز» را در آن ساخت. به گفته طبری او از ۳۰ سال قبل با حسن نجفی دوست بوده است. نجفی اما فراری است و امروز برادارن او یعنی مهدی و محسن و «محمودرضا ربانی» اداره پتروشیمی را بر عهده دارند. البته در این واگذاری زنجیره‌ای از افراد دخیل بوده‌اند که شامل برخی مدیران دولتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز می‌شود.

 

«احمد مهدوی»، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی : تحقیق و تفحص باید در دو ماه تمام می‌شد

به گفته جلال محمودزاده پتروشیمی باختر با ۱۳۰ میلیارد تومان به صورت اقساط واگذار شده و امروز حدود ۸۰ الی ۹۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد. این اعداد و ارقام باعث می‌شود تا نگاه‌های بسیاری به تحقیق و تفحص مجلس باشد. اما در حالی که کمیته تحقیق و تفحص مجلس یازدهم هنوز کار خود را آغاز نکرده است، احمد مهدوی دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در این زمینه توضیحاتی به «فراز» می‌دهد. مهدوی می‌گوید که آن‌ها از شفافیت استقبال می‌کنند اما روند تفحص بی‌دلیل طولانی شده است. در ادامه این گفت‌وگوی کوتاه درباره روند پرابهام واگذاری باختر را می‌خوانید.

 

موضع انجمن صنفی پتروشیمی درباره تحقیق و تفحص از پتروشیمی باختر چیست؟ آیا از این اتفاق استقبال می‌کنید؟

حق نماینده‌ها شفاف‌سازی است. شما سوالی دارید که می‌توانید آن را تا انتها بررسی کنید. دستگاه‌های نظارتی باید پاسخ دهند. اینکه نحوه واگذاری چطور بوده باید بررسی شود. ما با اینکه مجلس به وظیفه قانونی خود عمل کند مخالف نیستیم. این موضوع به نحوه خصوصی‌سازی باختر مرتبط است نه عملکرد پتروشیمی باختر. پتروشیمی باختر با ۱۷ درصد پیشرفت واگذار شده و امروز به ۱۰۰ درصد اهداف خود رسیده است. این اتفاق خوبی است. اما اینکه چطور واگذار کردند بررسی کنند و درباره آن شفاف‌سازی شود. ما این موضوع مخالف نیستیم. اما به لحاظ آماری باید بگویم که باختر در تولید و صادرات موفق بوده است.

 

به نظر شما در روند واگذاری پتروشیمی ابهامات و سوالات زیادی وجود ندارد؟

نه، چون من در جریان تحقیق و تفحص نبودم. دوره قبل نماینده خیلی دنبال این موضوع بودند و چهار هم زمان زیادی است. نمی‌دانم چرا به جایی نرسیدند.

 

سوال ما هم این است که چرا به جایی نرسیدند؟

من پاسخ این سوال را نمی‌دانم.

 

موانعی در راه رسیدن به نتیجه و روشن شدن روند واگذاری وجود نداشت؟

مجلس که اختیار خود را دارد. از هر مسئولی بخواهد سوال می‌پرسد و از آن‌ها استعلام می‌کند. به نظر من این کار یک تا دو ماه است و اینقدر پیچیده نیست. چطور واگذار شده؟ مشتری دیگری داشته یا نه؟ آیا آگهی شده یا نه؟ گران واگذار شده یا ارزان؟ پاسخ این سوالات واقعا کاری ندارد. من شخصا نمی‌دانم چرا این روند اینقدر طولانی شده است. اما باید بگویم که عملکرد باختر امروز در تولید و صادرات موفقیت‌آمیز بوده و تمام پروژه‌های خود را راه‌اندازی کرده است.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!