جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۲۰۵۳

صادرات عربستان نصف شد، فرصت بازگشت نفت ایران به بازار

صادرات عربستان نصف شد، فرصت بازگشت نفت ایران به بازار
آتش حملات پهپادی اخیر به تأسیسات نفتی عربستان اگرچه دیگر خاموش شده اما روند افزایش قیمت نفت هنوز متوقف نشده است و به گفته کارشناسان احتمالا از این نیز بیشتر خواهد شد.

 نخستین واکنش‌های بازار نفتی امروز با جهشی آشکار در قیمت‌ها خود را نشان دادند به نحوی که قیمت نفت با ۱۹درصد افزایش به ۷۱دلار و ۹۵سنت افزایش یافت که بالاترین رقم در چهار ماه گذشته محسوب می‌شود. برخی از منابع خبری می‌گویند ممکن است این عدد حتی تا ۱۰۰دلار هم افزایش یابد.

وزیر انرژی عربستان تاکنون تایید کرده که تعطیلی این پالایشگاه‌ها با کاهش ۵۰درصدی تولید نفت در شرکت آرامکو همراه بوده است و برخی از منابع خبری خبر داده‌اند که از سرگیری تولید نفت عربستان هفته‌ها طول می‌کشد. حسن امیری خامکانی، کارشناس انرژی و نماینده سابق مجلس درباره این تبعات اقتصادی به «فراز» می‌گوید: «علی رغم‌ اینکه ابتدا گفته شد که این اتفاق یک حمله محدود بوده اما در واقع بخش عمده‌ای از دو پالایشگاه مهم این کشور را فلج کرده است و این می‌تواند عواقب جدی برای تولید نفت به دنبال داشته باشد».

به گفته این نماینده سابق «احتمال بالاتر رفتن بیشتر قیمت نفت وجود دارد و به همین دلیل طبیعی است که ما به عنوان فروشنده نفت از ازدیاد قیمت منتفع ‌شویم. ممکن است برای جلوگیری از خسارات بیشتر بازار و برای جبران کمبود عرضه نفت برخی از تحریم‌ها به حالت محاق دربیاید تا بتوانیم این کمبود را در بازار جهانی جبران کنیم. کاری که احتمالا به شکل واسطه‌ای از سوی ما قابلیت انجام داشته باشد».

امیری خامکانی می‌گوید: «یکی از تبعاتی که به نظر می‌آید به دنبال این حملات می‌توانیم انتظارش را داشته باشیم کاهش فشار تحریم‌ها در دراز مدت است. اگر آمریکایی‌ها تدبیری داشته باشند باید در دراز مدت از ظرفیت نهفته ایران استفاده کنند تا بخشی از کمبود بازار جبران شود اما این موضوع به راحتی قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان به سرعت درباره آن نظر داد».

آمریکا ایران را متهم کرد

منابع خبری امروز گزارش دادند که مقامات کاخ سفید، بار دیگر انگشت اتهام در حملات اخیر را به سوی ایران نشانه رفته‌اند. مایک پومپئو، نخستین کسی بود که مدعی دخالت احتمالی ایران در حملات اخیر شده بود اما امروز نیز آمریکایی‌ها با انتشار تصاویری مدعی شدند که تصاویر ماهواره‌ای، سندی است از تایید دخالت ایران در حملات پهبادی. دونالد ترامپ نیز امروز اعلام کرد که آمادگی دارد تا در صورت مشخص شدن مسوول اصلی این حملات، دست به اقدامات نظامی بزند.

نماینده سابق مجلس او در جواب به این سوال که آیا تهدیدهای آمریکا ممکن است مانعی برای فروش نفت ایران شود می‌گوید: «امروز دنیا آنقدر پیچیده است که مسیر پهباد از هر سمت که حرکت کند مشخص است. نمی‌شود پهبادی از جمهوری اسلامی حرکت کند و کسی متوجه نشود. این پهبادها به اقرار نیروهای یمنی هم از یمن شلیک شده و برای اولین بار هم نیست که این اتفاق افتاده است».

به گفته این کارشناس انرژی این اتفاق سهام آرامکو در عربستان را کاهش می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که روزی ۴۰۰هزار دلار زیان به عربستان وارد ‌کند که فروش آرمکو را هم تحت تاثیر خود قرار دهد. اتفاقی که به گفته او در نهایت «نتایج اقتصادی مثبتی برای ایران به همراه خواهد داشت».

یادآوری می‌شود که روز شنبه ۱۰ فروند پهپاد به دو پالایشگاه نفتی «بقیق» و «هجره خریص» شرکت «آرامکو» در منطقه «الشرقیه» عربستان حمله کردند. هرچند نظامیان حوثی در یمن مسوولیت کامل این حملات را بر عهده گرفتند، اما مقامات آمریکایی تلاش کردند تا مسوولیت آن را متوجه ایران بسازند. وزارت خارجه کشورمان به صورت رسمی این اتهامات را رد کرده و آن را نشانه‌ای از شکست سیاست «فشار حداکثری» کاخ سفید و آغاز سیاست «دروغ حداکثری» خوانده است.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!