پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۵۲۱۹۳
درخواست از کانادا برای دورزدن تحریم روسیه

آلمان: نگذارید پوتین گاز ما را قطع کند!

آلمان: نگذارید پوتین گاز ما را قطع کند!
ولادیمیر پوتین به بهانه تحیول داده نشدن یک توربین گازی، انگشت خود را روی دکمه قطع صادرات خط لوله نورد استریم گذاشته و حالا این آلمان است که به کانادا اصرار می کند با دور زدن تحریم ها، هر چه سریع تر این توربین را تحویل بدهد تا بهانه روسیه برای قطع صادرات گاز به اروپا گرفته شود.

هابک، کانادا را ترغیب کرد که برای خنثی‌سازی اقدامات پوتین در مسئله گاز همکاری داشته باشد.

 

معاون صدراعظم آلمان از دولت کانادا درخواست کرد که توربینی را که گرفتار تحریم‌ها علیه روسیه شده و برای جریان گازی به اروپا حیاتی است، آزاد کند.

 

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، به بلومبرگ گفت که توربین خط‌لوله نورداستریم ۱، پیش از شروع تعمیر و نگهداری روز دوشنبه باید به چرخه بازگردانده شود. آزادسازی این قطعه، بهانه‌ی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را برای بسته نگه‌داشتن مجرا خنثی می‌کند.

 

هابک گفت: «من اولین کسی خواهم بود که برای یک بسته تحریم قوی‌تر اتحادیه اروپا تلاش می‌کند؛ اما تحریم‌های قوی‌تر به این معناست که بیشتر باید اقتصاد روسیه و پوتین متضرر شود، تا اقتصاد ما. بنابراین درخواستم این است که بهانه توربین را از پوتین بگیریم.»

 

اولاف شولز، صدر‎اعظم آلمان، گفت که دولت «برای جلوگیری از کمبود انرژی، دست به هر کاری خواهد زد، و خواهان تحویل توربین‌هاست.»

 

شولز به تلویزیون ZDF گفت که حتی اگر وجود توربین‌ها ضروری هم نباشد، خوب است که برای تعمیر و نگه‌داری آنجا حاضر باشند.

 

سهمیه‌بندی انرژی، چشم‌اندازی است که آلمان در ماه‌های پیشِ‌رو با آن روبرو است. این سهمیه‌بندی به مشاغل و مصرف‌کنندگان ضربه وارد کرده و بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را وارد رکود می‌کند.

 

مقامات هشدار داده‌اند که روسیه ممکن است پس از یک دوران دو‎هفته‌ایِ تعمیر و نگه‌داری بزرگ‌ترین اتصال گازی روسیه به اروپا، نورداستریم را برای بازه‌ای طولانی‌مدت تعطیل کند.

 

در ماه ژوئن، به سبب مشکلات توربین، میزان جریان ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد و تلاش آلمان را برای ذخیره میزان کافی برای زمستانش بی‌نتیجه گذاشت.

 

هابک گفت: «ما برای پر کردن فضای ذخیره‌سازی خود، به ظرفیت‌هایی در نورداستریم ۱ نیاز داریم. اشباعِ ظرفیت ذخیره‌سازی، نه‌فقط برای بازار آلمان، بلکه برای بازار اروپا و نیز عرضه در اروپا مهم است.»

 

فشار عرضه، بازارهای گاز را ناآرام کرده است. ارزش معاملات اروپا، طی یک ماه اخیر دو برابر شده؛ و در روز پنج‌شنبه نیز به طولانی‌ترین دوران سوددهی روزانه خود در بیش از ۹ ماه سوق پیدا کرد.

 

قیمت‌های بالاتر، در کنار کمبود عرضه، شرکت‌هایی مثل Uniper SE را در معرض ریسک قرار می‌دهد. بزرگ‌ترین خریدار گاز روسیه در آلمان، در حال مذاکره با دولت بر سر کمک‌های مالی است؛ چون در بحبوحه افزایش قیمت در تلاش است قراردادهای تحویل را منعقد کند.

 

هابک گفت که این وضعیت، خطر ایجاد «آثار آبشاری» را برای سیستم انرژی آلمان دارد.

 

 

این توربین که در کانادا توسط Siemens Energy AG ساخته شد، جهت تعمیر به مونترال ارسال گردید؛ اما به دلیل تحریم‌های صنعت نفت و گاز روسیه، که توسط دولت جاستین ترودو در ماه گذشته اعلام شده بود، متوقف شد.

 

معاون صدر‌اعظم با اذعان به الزام قانونیِ ایجادشده توسط تحریم‌های کانادا، راه‌حلی پیشنهاد کرد.

 

هابک گفت: «اگر این سؤالی قانونی برای کاناداست، باید روشن کنم که از آنها نمی‌خواهم آن را به روسیه تحویل دهند؛ در‎خواستم از آنها این است که آن را به آلمان بیاورند. و چقدر غصه‌دارم از اینکه مجبوریم این درخواست را داشته باشیم.»

 

مشاجرات جی‌هفت

 

در‎خواست عمومی غیر‌معمول، دو روز پس از تماس نخست‌وزیر اولاف شولز با ترودو (در باب امنیت انرژی اروپا)، و یک‌هفته پس از حضور نخست‌وزیر در آلمان جهت اجلاس سران گروه هفت (که تا حد زیادی بر پیامدهای حمله پوتین به اوکراین متمرکز بود) صورت گرفت.

 

مقامات کانادایی، تعهدی در مورد درخواست آلمان برای کمک در مورد توربین تحریم‌شده، ارائه ندادند.

 

ایان کامرون، سخن‌گوی جاناتان ویکینسون، وزیر منابع طبیعی، از طریق ایمیل گفت: «ما تا زمانی که تهاجم غیر‎قابل توجیه رژیم پوتین ادامه دارد، از تحمیل هزینه‌های سنگین به آنها دست نخواهیم کشید. ما با تلاش برای ثبات بازارهای انرژی و توسعه راه‌کارهای بلندمدت و پایدار در زمینه تأمین انرژی، به حمایت از دوستان و متحدان اروپایی خود ادامه خواهیم داد.»

 

هابک گفت: علی‌رغم اینکه خط‌لوله کماکان فعالیت می‌کند، اما پوتین ممکن است از مشکل توربین برای تهدید عرضه گاز آلمان استفاده کند. او گفت که معتقد است غول گاز دولتی روسیه، گاز‎پروم، که این خط‌لوله را اداره می‌کند، یک توربین فعال دیگر نیز دارد که می‌تواند در این مدت از آن استفاده کند.

 

هابک گفت: باورِ بازی تبلیغاتی پوتین، یک اشتباه است. او افزود که باز‎گرداندن تجهیزات پیش از تعطیلیِ برنامه‌ریزی‌شده امکان دارد این مشکل را حل نکند. اما می‌تواند یکی از استدلال‌های بالقوه پوتین را مبنی بر بسته نگه‌داشتن خط‌لوله تضعیف کند.

 

هابک گفت: «اگر واقعاً می‌خواهیم که این دستاویز را از پوتین بگیریم، در‎خواستم از دولت کانادا این است که زیاد منتظر نماند و پیش از شروع دوران تعمیر، تصمیم خود را بگیرد. در غیر این صورت شک ندارم که پوتین مشکلی سیاسی در خط‌لوله پیدا خواهد کرد.»

 

اروپا، با بزرگ‌ترین بحران انرژی خویش در دهه‌های اخیر روبرو است و روسیه، تأمین‌کننده اصلی گاز خود را به تلافی تحریم‌ها و حمایت نظامی اروپا از اوکراین، محدود ساخته است.

 

آلمان در این هفته دارد قانونی تصویب می‌کند که به او مجالِ محدودسازی اثرات کمبود عرضه و افزایش هزینه‌های انرژی برای مصرف‌کنندگان را خواهد داد.

 

گاز‎پروم، بلافاصله پس از خروج توربین زیمنس در ماه گذشته، جریان‌های عبوری خویش از نورداستریم را کاهش داد.

 

تابستان، زمان حیاتی جهت پر‎کردن ذخایر مورد نیاز برای گرم‌کردن خانه‌ها، و راه‌اندازی کارخانه‌ها در زمستان است. این کشور، تا یکم نوامبر، ۹۰ درصد ذخایر خود را هدف گرفته است.

 

که این سطح در روز چهار‎شنبه به ۶۲.۶ درصد رسید.

 

 

سایر توربین‌ها هنوز در روسیه هستند؛ اما گاز‎پروم گفته است که همه آنها کار نمی‌کنند. این غول انرژی به دستورات تنظیم‌کننده ایمنی ایالتی، مبنی بر توقف استفاده از تجهیزاتی که موظف به نگه‌داری منظم هستند، اشاره کرده است.

 

هابک گفت که درک می‌کند چرا باز‎گرداندن خطوط لوله می‌تواند به لحاظ سیاسی برای دولت ترودو بحث‌بر‎انگیز شود.

 

او ضمن ابراز ناامیدی از تعلل کانادا در تصمیم‌گیری در مورد توربین گفت: «من می‌دانم که آنها با دقت در حال ارزیابی وضعیت هستند و کاملاً می‌توانم درک کنم که چه شرایطی را باید تعادل بخشند.»

 

هابک، در عوض، در توضیح در‎خواست خود برای کمک ترودو، به اشتباهات سیاست گذشته آلمان اشاره کرد، و به وظیفه شخصی خویش در نقش وزیر کابینه.

 

او گفت: «این بخشی از سوگند من به مردم آلمان است، برای تضمین امنیت انرژی. این یک اشتباه فاحش بود که آلمان تا این حد برای تأمین انرژی به کشوری دیگر، که آن هم روسیه باشد، وابسته بود.»

 

 

 

منبع خبر : بلومبرگ
منبع: بلومبرگ
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!