جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۵۱۷۴۰

حالا روسیه بیش از قبل از جنگ، نفت به اروپا پمپاژ می‌کند!

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، مقدار نفتِ پمپاژ‎شده روسیه به این بلوک در حال افزایش یافتن است. به بیان نشریه آرگوس مدیا، از ماه ژانویه تا آوریل، این مقدار ۱۴ درصد افزایش داشته و از ۷۵۰ هزار بشکه در روز به ۸۵۷ هزار بشکه رسیده است.
نویسنده :
مونس نظری

این تحریم تنها برای نفت خام و فرآورده‌های نفتیِ دریا‎بُرد اعمال می‌شود و در حال حاضر تنها ۷۵ درصد از واردات از روسیه را پوشش می‌دهد.

 

نفتی که از طریق خطوط لوله به شماری از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی عرضه می‌شود، موقتاً از این قاعده مستثنی است. _‌و این امتیازی است که به مجارستان، به عنوان کشوری که مانع توافق شده بود، اعطا شده است. پالایشگاه‌های این کشور در حال خرید نفت خام ارزان از روسیه هستند... نفت خامی که اکثر خریداران غربی از خریدش اجتناب می‌کنند.

 

خط لوله دروژبا (در زبان روسیه به معنای «دوستی»)، تأمین پالایشگاه‌های جمهوری چک، آلمان، مجارستان، لهستان و اسلوواکی را بر عهده دارد. آلمان و لهستان، که دو تا از بزرگ‌ترین کشورهای دریافت‌کننده هستند، توافق کرده‌اند که مسیر ورود نفت را تا پایان سال مسدود نمایند.

 

پس از آن تحریم حدود ۹۰ درصد نفت روسیه را پوشش خواهد داد. و مشخص هم نیست که باقی‌مانده را چه زمانی قطع نمایند.

 

سایر دریافت‌کنندگان، که همگی کشورهایی محصور در خشکی هستند، می‌گویند که تغییر به منابع دیگر نفت خام، پر‎هزینه و دشوار است.

 

کشور اسلوواکی، در ماه نوامبر ۲۰۲۱، برای ۹۲ درصد نفت خود به روسیه متکی بود. و مجارستان نیز ۶۵ درصد از نفت خود را از روسیه تأمین می‌نماید. هر دوی این کشورها این میزان نفت را از مسیر دروژبا وارد می‌کنند.

 

آلمان، که ذی‌نفع اصلی خط لوله است، تنها کشوری می‌باشد که از زمان شروع جنگ در اوکراین، واردات خود را کاهش داده است. این کشور در ماه ژانویه، نیمی از نفت دروژبا را دریافت کرد. و تا ماه آوریل تنها یک‌سوم آن را.

 

مجارستان و لهستان، علی‌رغم تعهدشان برای کاهش واردات روسیه، در جهت دیگری حرکت کرده‌اند.

 

پالایشگاه‌ها، انگیزه مالی چندانی برای کنار گذاشتن عرضه روسیه ندارند. نفت خام اورال، به میزان قابل توجهی، کمتر از برنت، که معیاری بین‌المللی است، معامله می‌شود.

 

به گزارش آرگوس مدیا، پالایشگاه‌هایی که از طریق این خط لوله، واردات خود را انجام می‌دهند، آن را با تخفیفی تا ۴۰ درصد در هر بشکه (در مقایسه با نفت دریای شمال در ماه گذشته) خریداری می‌کنند.

 

و این بدین معناست که دولت‌ها رویکردی تردیدآمیز در مورد این موضوع اتخاذ کرده‌اند. جمهوری چک و اسلواکی می‌گویند که از ممنوعیت نهایی واردات از طریق دروژبا حمایت می‌کنند و در عین حال خواهان تعدیلی دو یا سه ساله هستند.

 

این میان مجارستان، مانع بزرگ‌تری است. گروه MOL (که یک شرکت نفت و گاز مجارستانی است) پیش‌تر اعلام کرده بود که می‌تواند با تکیه بر خط لوله‌ای از کرواسی، جایگزینی برای نفت روسیه پیدا کند.

 

اما حالا می‌گوید که نصب زیر‎ساخت‌های لازم برای انجام این کار، لااقل چهار سال به طول می‌انجامد.

 

بعید به نظر می‌رسد که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، مخالفت را با ممنوعیت کامل واردات نفت روسیه، کنار بگذارد. او ادعا کرده است که چنین اقدامی باعث سقوط «بمب اتم» بر روی کشورش خواهد شد.

 

رهبران اتحادیه اروپا مُصر هستند که معافیت دروژبا بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

 

در این میان به نظر می‌رسد که این خط لوله در حال آزمون دوستی‌های میان ملل اروپایی باشد.

 

 

گفتنی است مطابق گزارش رویترز، منابعی فاش کرده‌اند که ماه آینده ونزوئلا حمل نفت به اروپا را آغاز خواهد کرد؛ زیرا این قاره به قطع انرژی روسیه ادامه می‌دهد. انتظار می‌رود که ایالات‌متحده همچنین اجازه دهد که نفت بیشتری از ایران، که یکی دیگر از کشورهای تحریم‌شده است، انتقال یابد...

 

جایگزینی نفتِ ونزوئلا و ایران، با بخشی از نفت روسیه

 

پنج تن از افراد مطلع به رویترز گفته‌اند که شرکت نفت ایتالیایی انی و رسپولِ اسپانیا، می‌توانند از اوایل ماه آینده واردات نفت خام ونزوئلا را آغاز کنند و پس از اعمال تحریم‌های امریکا در سال ۲۰۱۹ علیه این کشور، بار دیگر عرضه را از سر بگیرند.

 

 

این منابع اعلام کردند که این نفت خام احتمالاً مقدارش اندک است و بنابر‎این تأثیری بر قیمت جهانی نفت، که حالا به بالاترین حد خود در ۱۴ سال اخیر رسیده است، نخواهد داشت.

منبع خبر : اکونومیست
منبع: اکونومیست
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!