جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۵۱۵۴۰

مسابقه ایران و عربستان در صادرات نفت به چین

مسابقه ایران و عربستان در صادرات نفت به چین
داده‌های روز جمعه حاکی از صفر بودن واردات از ایران در ماه آوریل بودند. با این حال احتمالاً گمرک گزارش ماه می را در ماه آینده ارائه خواهد داد... که طی آن واردات نفت ایران حدوداً دو میلیون بشکه خواهد بود (مقداری که این هفته در یک پایگاه ذخیره در جنوب چین تخلیه شد).

در ماه آوریل، واردات نفت خام چین از بزرگ‌ترین تأمین‌کننده عربستان سعودی، نسبت به سال گذشته، افزایش ۳۸ درصدی داشت. و این میزان (بر‎اساس محاسبات رویترز از داده‌های رسمی گمرک چین) به بالاترین حجم ماهانه خویش از ماه می سال ۲۰۲۰ رسید.

 

براساس داده‌های اداره کل گمرک چین، محموله‌های عربستان در ماه گذشته به ۸.۹۳ میلیون تن، معادل ۲.۱۷ میلیون بشکه در روز رسید.

 

عمدتاً خریدها و معاملات سنگین در ماه فوریه تکمیل شدند؛ در مقایسه با ۱.۶۱ میلیون بشکه در روز در ماه مارس و ۱.۵۷ میلیون بشکه در روز در ماه گذشته.

 

با وجود محموله‌هایی که پیش از تشدید تحریم‌های دولت‌های غربی به سبب حمله روسیه به اوکراین، در اواخر ماه فوریه، توقیف شده بودند، در ماه گذشته، واردات از دومین تأمین‌کننده بزرگ روسیه، نسبت به مدت مشابه سال قبلش، افزایش ۴ درصدی داشت.

 

همچنین داده‌ها نشان می‌دهند که واردات نفت روسیه در ماه آوریل، به ۶.۵۵ میلیون تن یا ۱.۵۹ میلیون بشکه در روز رسیده است... که نسبت به ۱.۵ میلیون بشکه در روز ماه مارس و ۱.۵۳ میلیون بشکه در روز در سال گذشته، افزایشی جزئی به حساب می‌آید.

 

در ماه گذشته، کل واردات نفت خام چین، حدوداً ۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد... که اولین افزایش طی سه‌ماه اخیر به شمار می‌رود؛ گر‎چه قرنطینه گسترده کووید‌۱۹، تقاضای سوخت و تولیدات پالایشگاه را کاهش داد.

 

داده‌های روز جمعه حاکی از صفر بودن واردات از ایران در ماه آوریل بودند. با این حال احتمالاً گمرک گزارش ماه می را در ماه آینده ارائه خواهد داد... که طی آن واردات نفت ایران حدوداً دو میلیون بشکه خواهد بود (مقداری که این هفته در یک پایگاه ذخیره در جنوب چین تخلیه شد).

 

علی‌رغم تحریم‌های امریکا علیه ایران، چین کماکان نفت ایران را که معمولاً از کشور‎های دیگر عرضه می‌شود، به مصرف می‌رساند. سطوح واردات تقریباً معادل است با ۷ درصد کل واردات نفت خام چین.

 

نفت ایران که اغلب قیمتی پایین‌تر از نفت رقیب دارد، از منابع رقیب تولیدکنندگانی نظیر برزیل و غرب افریقا کاسته است.

 

گمرک، میزان واردات ونزوئلا را صفر اعلام کرده است. زیرا شرکت‌های نفتی دولتی، از اواخر سال ۲۰۱۹، از ترس مخالفت با تحریم‌های ثانویه ایالات‌متحده از خرید امتناع کرده‌اند.

 

واردات از مالزی، که اغلب به عنوان نقطه انتقال نفت ایران و ونزوئلا در دو سال اخیر مورد استفاده قرار می‌گرفت، نسبت به سال قبل، جهش ۸۴ درصدی داشته و به ۲.۱۶۵ میلیون تن رسید؛ که دومین رکورد بالا محسوب می‌شد.

 

داده‌ها همچنین به طور جداگانه نشان داد که واردات گاز طبیعی مایع روسیه (LNG) به چین در ماه آوریل افزایش ۸۰ درصدی، به نسبت سال پیش از خود داشته و میزان آن به ۴۶۲ هزار و ۹۷۵ تن رسیده است... که بیشترین میزان واردات در شش ماه گذشته بوده است (علی‌رغم کاهش شدیدی که در کل واردات سوختی کشور وجود داشته).

 

کل واردات LNG چین در ماه گذشته با ۳۴.۵ درصد کاهش به ۴.۳۵ میلیون تن رسید... که کُندترین نرخ از ماه مارس ۲۰۲۰ محسوب می‌شد؛ زیرا واردکنندگان از عرضه گران‌قیمت جهانی اجتناب کردند.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

منبع خبر : رویترز
منبع: رویترز
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!