جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۷
کد خبر: ۵۱۲۳۹
راهی برای دور زدن تحریم‌ها

اروپا پول گاز روسیه را می‌دهد

کمیسیون اروپا اعلام کرد که احتمال دارد شرکت‌های اروپایی راهی برای پرداخت گاز روسیه به روبل، آن هم بدون نقض تحریم‌ها پیدا کرده باشند...
نویسنده :
مونس نظری

شرکت‌ها باید پرداخت‌های خود را به یورو یا دلار انجام دهند و بعد آنها را به روبل تبدیل کنند... گرچه این معاملات باید با اظهار‎نامه‌ای همراه باشد که در آن توضیح داده شده که شرکت‌ها چطور پس از ارائه یورو یا دلار، تعهدات قراردادی خویش را کامل می‌دانند.

روسیه در ۳۱‌ام مارس، مهلتی را برای کشورهای «غیر‎دوست» و «متخاصم» تعیین کرده بود تا بدان‌ترتیب انجام پرداخت‌های گاز طبیعی به روبل را آغاز کنند؛ گرچه اتحادیه اروپا در ابتدا از چنین تقاضایی خودداری کرده بود و استدلالش هم این بود که چنین درخواستی نقض قرارداد از جانب روسیه است و پرداخت به روبل، باعث نقض تحریم‌ها می‌شود. البته که خود روسیه از بدو آغاز به کار این فر‎آیند، شرایط را پیچیده‌تر کرده و در مورد نحوه عملکرد این سیستم سر‎در‎گمی پدید آورد.

اما روسیه اوایل این هفته توضیحاتی را در مورد روبل‌های پیچیده‌ی طرح گاز، برای آن دسته از کشورهای غیر‎دوست که شامل اعضای اتحادیه اروپا و همچنین ایالات‌متحده و سایرین می‌شوند، ارائه داد. بر‎اساس این طرح، این کشورها نمی‌توانند با استفاده از حساب‌های بانکیِ گاز پروم در خارج کشور هزینه‌ها را پرداخت کنند... زیرا این وجوه در معرض مسدود‎شدن یا تحریم قرار خواهند گرفت. در عوض این کشورها باید پرداخت‌های خود را با استفاده از حساب ویژه‌ای که در بانک گاز‎پروم (گاز‎پروم بنک) باز کرده‌اند و به دلار و یا یورو انجام دهند... و این بانک پرداخت‌ها را به روبل تبدیل کند.

پس از آن گاز‎پروم به صندوق‌های حمایتی در تحریم روبل دسترسی خواهد داشت.

این خبر که اتحادیه اروپا راهی برای پرداختِ بدون نقض تحریم‌ها پیدا کرده است، در حالی اعلام شد که کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که اتحادیه اروپا مصمم است واردات نفت و گاز روسیه را ممنوع کند... گر‎چه آلمان به سبب وابستگی قابل توجه به واردات انرژی روسیه با ممنوعیت کامل و فوری مخالف است.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

منبع خبر : Oilprice.com
منبع: Oilprice.com
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!