جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۵۰۷۶۶
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت و گو با فراز:

دور شدن روسیه از بازار نفت و گاز برای ایران فرصتی تاریخی است

دور شدن روسیه از بازار نفت و گاز برای ایران فرصتی تاریخی است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است: افزایش قیمت نفت برای ایران فرصتی تاریخی است که ما باید بخشی از نیاز مالی خودمان از این فرصت برطرف کنیم و در عین نیاز اروپا به گاز فرصتی تاریخی است به ویژه اینکه با مسئله مذاکرات وین همزمان شده است.

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که خروج و یا کمرنگ شدن روسیه در بازارهای نفت و گاز چه فرصت‌هایی را در اختیار ایران قرار می‌دهد؟ به خبرنگار فراز گفت: حوادث اخیر اوکراین همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند گرچه حوادث تلخی است در واقع ما به عنوان یک کشور بی طرف، به شدت از بروز این جنگ متاسفیم و باید همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خودمان را برای خاتمه جنگ به کار بگیریم اما در عین حال این جنگ، فرصت‌هایی را در عرصه اقتصادی در شرایط بین المللی کنونی ایجاد کرده است.

 

او افزود: روسیه یکی از اصلی ترین تامین کنندگان نفت و گاز به ویژه برای اروپا است. بعد از روسیه، ایران و قطر کشورهای تشکیل دهنده اوپک گازی هستند و توانایی زیادی در تولید و ذخایر عظیم گاز در جهان دارند. با این شرایطی که ایجاد شده و همچنین اعمال تحریم‌های سنگین علیه روسیه، بعید است که روسیه به این زودی‌ها بتواند فرصت بازگشت به تعاملات اقتصادی، فروش گاز و تامین گاز برای اروپا و کشورهای غرب را داشته باشد.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: بنابراین ایران باید از این فرصت استفاده کند هم جایگزین روسیه در بحث تامین گاز مورد نیاز اروپا باشد که ما خوشبختانه این ظرفیت را داریم اما باتوجه به اینکه مذاکرات برجام تقریبا به مراحل نهایی‌اش رسیده و تنش‌های بین ایران و کشورهای غربی نیز رو به کاهش است، ایران می‌تواند از این فرصت برای افزایش سرمایه گذاری ها در حوزه استخراج گاز و زیرساخت‌هایی که مربوط به صادرات است استفاده کند و زمینه حضور شرکت‌های اروپایی را فراهم کند.

 

رحیمی جهان آبادی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: به هر حال در نظام بین‎الملل و در روابط اقتصادی بین المللی، همه کشورها باید منافع خودشان را تامین کنند زمانی هم که ایران در زمینه نفت تحریم شد بسیاری از کشورها جای ما را پرکردند در حال حاضر که ایران در حال بازگشت به تعاملات اقتصادی بین الملل است باید از این فرصت استفاده کند و جای روسیه را در منابع مورد نیاز اروپا به گاز پُر کند تا بتواند مسئله انتقال گاز ایران به اروپا را در دستور کار قرار دهد.  هم زیرساخت های گاز و هم بحث خط انتقال به اروپا باید مورد توجه قرار گیرد.

 

او با تاکید بر اینکه فرصتی تاریخی برای ایران پیش آمده است، عنوان کرد: به هر حال این فرصتی است که طی چهار، پنج دهه گذشته برای ما وجود نداشت. بنابراین همه ظرفیت های اقتصادی و دیپلماتیک ما باید بسیج شوند برای اینکه از این فرصت استفاده کنند.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما اصلی در اقتصاد بین الملل تحت عنوان وابستگی متقابل اقتصادی داریم وقتی کشورها پیوند اقتصادی مشترک با یکدیگر داشته باشند معمولا تنش‌های سیاسی آنها نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد. یکی از ضعف های مهمی که در سیاست خارجی ما بوده این است که هیچگاه اقتصاد را جدی نگرفتیم. در واقع تصور می کنیم اگر کشوری با ما پیوند امنیتی، سیاسی، اجتماعی و عاطفی داشت کافی است در حالی که دنیای امروز دنیای وابستگی های اقتصادی است. اگر ما بعد از برجام، می‌توانستیم زمینه ای فراهم کنیم تا یک سرمایه گذاری وسیع در حوزه نفت و گاز و بازار ایران رخ دهد دیگر زمانی که ترامپ از برجام خارج شد کشورها و شرکت‌های غربی که دارای منافع در ایران بودند مانع می‌شدند.

 

او اشاره کرد: وقتی که ما سرمایه گذاری مشترک نداریم، وقتی که همکاری های اقتصادی مشترک با دنیا نداریم  و پیوند اقتصادی با بسیاری از کشورهای ثروتمند جهان نداریم عملا وقتی تحریم شویم و تحت فشار اقتصادی و سیاسی واقع شویم منافع هیچ کس جز ما به خطر نمی‌افتد. به همین دلیل کشورها حاضر نیستند به خاطر ما گامی بردارند.

 

این نماینده مجلس گفت:  بنابراین این فرصت تاریخی که ایجاد شده می‌تواند پیوند اقتصادی قوی بین ایران و کشورهای اروپایی نیازمند گاز برقرار کند. از سوی دیگر زمینه سرمایه گذاری وسیع اروپایی ها در زیرساخت های مربوط به استخراج و صادرات گاز ایران فراهم می شود. در نتیجه نباید فرصت را از دست داد چراکه هم افزایش قیمت نفت برای ایران فرصتی تاریخی است که ما باید بخشی از نیاز مالی خودمان از این فرصت برطرف کنیم و در عین نیاز اروپا به گاز فرصتی تاریخی است به ویژه اینکه با مسئله مذاکرات وین همزمان شده است.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!