پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۴۹۹۰۵

تحلیل بازار فیزیکی نفت خام پس از انحرافات سویه اومیکرون

تحلیل بازار فیزیکی نفت خام پس از انحرافات سویه اومیکرون
از لندن تا بنگلور و سنگاپور‎؛ معامله‌گران گفتند وضعیت خرید و فروش نفت در نتیجه سویه جدید کووید‎۱۹ آن‌طور که تصور می‌شود نه ترسناک است و نه وضعیت بغرنجی دارد.
نویسنده :
مونس نظری

این یعنی سویه اومیکرون اختلال چندانی در برخی گریدهای نفت خام که به بالاترین سطح چند ساله‌شان رسیده‌اند، به وجود نخواهد آورد. و همین موضوع نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌های آتی نفت برنت می‌تواند برای مدت طولانی‌تری نیز ادامه پیدا کند.

 

بهای محموله‌های فیزیکی همیشه هم با قراردادهای آتی نفت تخمین زده نمی‌شوند و افزایش سریع و قابل توجه دیفرانسیل‌ها می‌توانند نشان این باشند که سفته‌بازان، بیش از حد به کار خرید و فروش در معاملات آتی پرداخته‌اند.

 

قیمت‌های آتی نفت برنت از ابتدای سال تاکنون ۱۰ درصد جهش داشته‌اند. اما بازار فیزیکی کماکان در حال رشد است، تا حدی که دیفرانسیل‌ها در برخی از گریدها به بالاترین حد خود در چند سال اخیر رسیده‌اند... موضوعی که نشان می‌دهد بازار فشرده، به افزایش قیمت‌ها در آینده منجر خواهد شد.

 

یک تاجر نفتی در دریای شمال گفت: «این‌ها ارقام دیوانه‌کننده‌ای هستند. واضح است که فشار فیزیکی وجود دارد.»

 

درجه معیار کلیدی فورتیز در روز پنجشنبه در بالاترین حد خود در دو سال اخیر معامله شد... تاریخ برنت به علاوه ۱.۸۰ دلار در هر بشکه.

 

سایر درجات دریای شمال نیز به بالاترین حد یک یا دو ساله رسیده‌اند. قیمت‌های کلاس‌های اصلی غرب افریقا نظیر بونی لایت نیجریه نیز از ابتدای سال افزایش یافته است.

 

فشار در حوضه اقیانوس اطلس آغاز شد و رو به گسترش گذاشت؛ دلیلش هم اینکه خریداران آسیایی مجبور شدند به دنبال محموله‌های ارزان‌تر در جاهایی دیگر بگردند. اختلاف قیمت نفت خام از عمان، امارات، و خاور دور روسیه افزایش یافته است، چون قیمت نفت خام برنت در مبادلات دوبی به بالاترین حد خود در دو ماه اخیر رسیده.

 

عوامل متعددی باعث این افزایش قیمت‌ها شده‌اند. پس از شعله‌کشیدن سویه اومیکرون در سه ماهه چهارم، تقاضای نفت در پالایشگاه‌هایی که خرید خود را کاهش داده‌اند، به میزان زیادی متأثر نشد. و حالا به طور ناگهانی باید این فاصله جبران شود.

 

اعتراضات خشونت‌آمیز در قزاقستان در آغاز سال، وحشت از ترس طولانی مدت نفت را ایجاد کرد... موضوعی که البته صورت واقع به خود نگرفت و اما ممکن است به قطعی برق در جاهایی دیگر مثل لیبی و کانادا و اکوادور بینجامد. طی هفته گذشته، قطعی‌های لیبی و اکوادور در پی برداشت نزدیک به ۱ میلیون بشکه در روز، تا حد زیادی برطرف شدند.

 

در عین حال، اوپک و متحدانش علی‌رغم درخواست‌های مکرر ایالات‌متحده و سایر کشورها برای افزایش تدریجی تولید، به جدول زمانی خودشان پایبند ماندند. در همین حال، مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز که می‌تواند عرضه را افزایش دهد، متوقف گردیده است.

 

یک تاجر نفت خام امریکا گفت: «معلوم شد که اومیکرون چندان هم بد نبوده است و مشکلات عرضه بدتر از حد انتظار بوده‌اند.»

 

«(خریداران) همه چیز را می‌خرند... صرف‌نظر از امتیازی که داشته باشد.»

 

موجودی انبارها نیز در ایالات‌متحده و کانادا کاهش داشته است. اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که ذخایر نفت خام بیش از حد انتظار کاهش یافته و به پایین‌ترین حد خود از اکتبر ۲۰۱۸ رسیده‌اند.

 

یک تاجر امریکایی گفت: «با در پیش بودن بهار و تابستان، مردم خود را برای لذت بردن از بازاری قوی آماده می‌کنند.»

 

برخی معامله‌گران هنوز بر عقیده‌اند که به دنبال گونه‌های جدید کووید، و همین‌طور تعمیر و نگه‌داری فصلی پالایشگاه در سه ماهه دوم و کاهش بالقوه در چین، بازار ممکن است از رمق بیفتد.

 

یکی دیگر از بازیگران بازار در مورد صف‌آرایی اخیر گفت: «تصور من این است که این بیشتر تلاشی برای فرار از محدودیت‌های پیش‌رو و بازگشت به یک [گردهم‌آیی گله‌ای (گوسفندوار و کورکورانه)] است.»

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

منبع خبر : Investing.com
منبع: INVESTING.COM
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!