جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۴۸۶۸۹

نفت کوره، آلودگی هوا و سندرم درد خاورمیانه!

نفت کوره، آلودگی هوا و سندرم درد خاورمیانه!
آلودگی هوای تهران، با ورود به ماه سوم پائیز، هم‌چنان ادامه دارد و در برخی روزها، این آلودگی به قدری است که هوا، برای کلیه شهروندان تهرانی، ناسالم است و از آنان خواسته می‌شود، تا حدامکان از خانه خارج نشوند و از تردد با خودرو در شهر خودداری کنند؛ خواسته‌ای که با هیچ منطقی جور درنمی‌آید. نکته جالب توجه در مورد چنین خواسته‌هایی این است که از آنجا که کنترل و سررشته بسیاری امور از اداره و نظارت دستگاه‌های متولی خارج شده، مسئولان ذیربط تنها راهکار ممکن را وارد آوردن فشارهای گسترده و مضاعف می‌دانند؛ و در تمامی مشکلات، با حذف صورت مسئله، از مردم می‌خواهند در شهر تردد نکنند. اما آیا مسئولان می‌دانند که با افزایش ترافیک، وارونگی هوا و لاجرم افزایش آلودگی هوا، شهروندان تهرانی، چه میزان از عناصر جدول مندلیف را وارد ریه‌های خود می‌کنند؟

 افزایش آلودگی هوا و غیرقابل تنفس بودن هوای تهران، بالاخره برخی مسئولان را از چرت پائیزی بیدار کرد و کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران با تشکیل جلسه در ۲۹ آبان ماه، ممنوعیت مصرف نفت کوره یا همان مازوت را ممنوع اعلام کرد. این درحالیست که سوزاندن نفت کوره در تهران به‎طورکلی ممنوع است؛ اما نیروگاه‌های تولید برق و بسیاری از صنایع، از این سوخت استفاده می‎کنند. مسئله وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم معاون محیط زیست انسانی استان تهران اعلام کرده این مصوبه درباره ممنوعیت استفاده از نفت کوره جنبه «پیشگیرانه» دارد؟! پرسش این است که پیشگیری از اتفاقی که افتاده است و ادامه دارد، دقیقا به چه معناست؟! پاسخ احتمالی این است که مانند بسیاری از مشکلات دیگری که روی دست مانده‌اند؛ هیچ علاجی برای قبل از وقوع نداریم. مسئولان ما وقتی به یاد مشکلات می‌افتند که مطلع شوند مردم در قلب این مشکلات ایستاده در حال پرداخت از جان و مال خود هستند.

 

آلودگی هوا و کشوری با ۳۶۰ روز آفتاب

بالاخره نشد که نشد که مسئولان متولی در وزارت نیرو، راضی به استفاده از انرژی‌های ارزان و پاک تجدیدپذیر شوند؛ البته که سال‌هاست در این مورد مدام در حال ابراز راه حل و راهکار هستند، اما هنوز نه تنها استفاده گسترده‌ای از پتانسیل‌های موجود در کشوری که ۳۶۰ روز آفتابی دارد، نمی‌شود، بلکه در وضعیتی قرارداریم که ناچار از ارزان فروشی و یا فروش تهاتری نفت هم هستیم؛ به جای نفت یا برنج هندی می‌گیریم یا قراراست اتوبوس دریافت کنیم! بنابراین از هرجهت که به مسئله سوخت نگاه کنیم؛ ما درحال جریمه دادن و باختن هستیم؛ مفت و ارزان‎فروشی، اقتصاد ما را ناتوان کرده واستفاده از سوخت‌های فسیلی جان مردم را به خطر انداخته است.

 

آلودگی هوا، ویتامین D و سندرم درد خاورمیانه!

ایران، کشوری است در خاورمیانه؛ منطقه‌ای بسیار آفتابی، اما نکته عجیب این‌جاست که اغلب مردم کشورما با کمبود ویتامین D مواجه‌اند که با در نظر گرفتن تاثیر اشعه ماوراء بنفش برای تولید ویتامین D در انسان ضروری، مسئله‌ای به‌شدت تعجب‌آوراست. مطالعات بالینیِ پزشکان در مورد صدها مورد بیماردر منطقه پرآفتاب خاورمیانه، آنان را به این نتیجه رسانده که بین ابتلای این بیماران به بیماری فیبرومیالژیا (سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن که باعث درد در سراسر بدن و سفتی عضلات می‌شود) و آلودگی هوایی که مملو از عناصر سنگینی چون سرب و کادمیوم هست، ارتباط وجود دارد.

 

رابطه آلودگی هوا با کمبود ویتامین D، چرا؟

در هوای آلوده‌ای که ناشی از سوخت‌های فسیلی و مازوت است، فلزات سنگینی مانند سرب و کادمیوم شناسایی شده‌اند؛ عناصری که حداقل شهروندان تهرانی، هر روز میزان بسیاری از آن را تنفس می‌کنند. در این مورد، «فراز» نظر دکتر هادی یزدانی، متخصص بیماری‌های عمومی را جویا شده است. دکتر یزدانی، معتقد است که فعلا نمی‌توان بر چنین نتیجه‌گیری‌هایی، تکیه کرد و بروز این بیماری را به آلودگی هوا و کمبود ویتامین D نسبت داد؛ گرچه ممکن است که واقعا علت ابتلا به این بیماری، دقیقا آلودگی هوا، وجود عناصر سنگین و کمبود ویتامین D باشد. اما این تحقیقات، زمانی قابل استناد هستند که به «منابع» تبدیل شده و توسط سازمان‌ها و نهادهای پزشکی معتبر جهانی مانند WHO و EMA تائید شده و تبدیل شوند به رفرنسی معتبر در مورد این بیماری. به‌عنوان مثال این سازمان‌ها تائید کرده‌اند که بین بیماری‎های تنفسی و قلبی با آلودگی هوا نسبت مستقیم وجود دارد و یکی از دلایل مهم ابتلا به بیماری کووید19، که یک بیماری تنفسی است و با ویتامین D هم در ارتباط است، همین آلودگی هواست. یا یک نمونه تحقیقات تائید شده توسط این سازمان‌ها این است که بین ابتلا به بیماری MS که در ایران هم بسیار شایع است و مثلا استان اصفهان، قطب مهم شیوع این بیماری است، ارتباط مستقیمی دارد با کمبود ویتامین D. دلیل این کمبود هم دقیقا به علت آلودگی و وجود عناصر سنگین در هوا و عدم دریافت مناسب و به اندازه اشعه ماورای بنفش خورشید است، برای تولید ویتامین D در بدن. انتظار جامعه پزشکی و درمانی کشورهم از مسئولان این است که با توجه به افزایش ابتلا به بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی و MS و زیاد بودن مرگ ومیر ناشی از این بیماری‌ها، فکری به حال آلودگی هوا بکنند، به‌ویژه در فصول سرد سال.    

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!