سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۴۴۴۲۸

فرمودند برق پایین شهر را قطع کنید!

فرمودند برق پایین شهر را قطع کنید!
قطعی برق در نقاط پایین شهر بیشتر از بالای شهر می‌رود، موضوعی که برخی در شبکه اجتماعی آن را به فاصله طبقاتی مربوط کرده‌اند.

در شرایط کنونی جامعه که شهروندان از مشکلات اقتصادی و عدم وجود منابع ثابت درآمدی رنج می‌برند، شکاف طبقاتی و فاصله ایجاد شده بین افراد پردرآمد و کم درآمد بیش از پیش حساسیت برانگیز شده و اعتراض‌هایی را در فضای مجازی به دنبال داشته است. برخی شهروندان می‌گویند مناطق پایین و حاشیه شهر با قطعی برق بیشتر و طولانی‌‌تری نسبت به مناطق شمال شهر روبرو هستند. این در حالی است که خانوارهای ساکن در این مناطق نسبت به ساکنان شمال شهر، بسیار کم‌تر برق مصرف می‌کنند اما در برخی روزها با چندین بار قطعی برق روزانه مواجه بوده‌اند.  از سویی دیگر پیش از این دولت اعلام کرده بود که برق واحدهای پرمصرف را قطع خواهد کرد یا جریمه‌های زیاد برایشان در نظر خواهد گرفت ولی دیدیم که این راهکار هم جواب‌گوی کاهش مصرف برق نبوده است. 

 

خبرنگار فراز برای پیگیری این موضوع با شماره تلفن گویای ۱۲۱ که به گزارش‌های قطعی برق مربوط می‌شود تماس گرفت اما هنگامی که به گزینه مورد نظر می‌رسیدیم تلفن قطع می‌شد. از سوی دیگر قطعی‌های روزهای اخیر در موارد بسیار پر شمار، مغایر با برنامه اعلامی بوده و امکان اعتماد به برنامه قطعی برق، از شهروندان سلب شده است. باتوجه به این شرایط مدرکی در دست نیست تا به صورت دقیق بگوییم که آیا در شمال شهر تهران برق بیشتر می‌رود یا در جنوب شهر. طبق تحقیقات خبرنگار ما مشخص شد در محله نازی آباد تهران روز گذشته ۳ بار و مجموعا حدود شش ساعت برق قطع بود ولی در بلوار اندرزگو تنها یک‌بار آن هم به مدت ۲ ساعت و نیم با قطعی برق روبه‌رو شده‌اند. 

 

حسن مرادی، استاد حقوق اقتصاد و انرژی دانشگاه تهران معتقد است که برخی قطعی برق‌ها می‌تواند به صورت تصادفی باشد و دولت بین بالای شهر نشینان و اقشار کم درآمد جامعه فرقی نمی‌گذارد ولی این موضوع باید پیگیری شود تا در این مورد تبعیضی وجود نداشته باشد.

او در همین مورد به خبرنگار فراز می‌گوید: «در حکومت پیشین یک بار در برنامه‌ای اتاق کنترل برق شهر تهران را نشان می‌داد و هنگامی که مصرف برق به اوج خود رسید مسوول مربوطه به کارمند خود گفت «برق محله مولوی» را قطع کنید و همین موضوع باعث اعتراضاتی در آن مقطع شد. اینکه آیا آنها به عمد برق منطقه‌‎ای در پایین شهر را قطع کرده‌اند تا برق بیشتر به شمال شهر برسد مشخص نیست ولی این نوع رفتار می‌تواند باعث نارضایتی شهروندان بشود و برای این کار دولت باید یک الگوی دقیقی داشته باشد. در نهایت باید بگوییم که این نوع رفتارها از سوی دولت کار قشنگ نیست.»

 

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصرف برق در اقشار بالا و پایین جامعه اضافه می‌کند: «باتوجه به اینکه در مناطق شمال تهران متراژ خانه‌ها بسیار زیاد است و در هر خانه چندین کولر روشن است ولی در جنوب شهر ما شاهد تراکم بالای جمعیت هستیم با خانه‌های کوچک ولی با این وجود مقدار مصرف برق در پایین شهر و شمال شهر فاصله زیادی دارند و قابل مقایسه نیست. یکی از دلیل فهم اینکه کدام اقشار از نظر اقتصادی ضعیف‌تر هستند همین میزان مصرف برق خانوارها است. هرچه خانوار درآمد بیشتری داشته باشد طبیعتا وسایل گرمایشی، سرمایشی و ... که با برق کار می‌کنند بیشتری در اختیار دارد. این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که در مناطق مختلف شهروندان مقدار برق کمتری مصرف کنند.»

 

این استاد دانشگاه با انتقاد از نوع رفتار مسوولان در قبال مصرف برق ادامه می‌دهد: «در شعار می‌بینیم که مسوولان جمهوری اسلامی از شهروندان می‌خواهند تا در مصرف برق صرفه‌جویی کنند تا با کاهش قطعی برق روبه‌رو باشیم ولی در مشاهدات‌مان می‌بینیم که کولر اتاق مدیرکل‌ها شبانه روز روشن است و در حالی که می‌توانند از نوری که وارد اتاق کار می‌شود استفاده کنند و از لامپ‌های کم مصرف استفاده کنند با این شرایط نمی‌توان از شهروندان خواست که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. همچنین در بانک‌ها می‌‎بینیم که به صورت هم زمان چندین کولر پر مصرف روشن است. برای فرهنگ‌‍سازی ابتدا خود مسوولان و مدیران باید الگوی شهروندان باشند.»

 

مرادی با تاکید بر فرهنگسازی در حوزه مصرف انرژی‌ها در ایران اضافه می‌کند: «ما به‌عنوان شهروندان وظیفه شناس باید به‌‎صرفه‌جویی توجه داشته باشیم و بتوانیم آن را در بین اطرافیانمان ترویج بدهیم و بر استفاده از انرژی‌های تجدید ناپذیر تاکید کنیم. نباید بانک‌ها، بخش‌های دولتی و فروشگاه‌ها با چندین لامپ و چراغ و سیستم‌های سرمایشی باعث افزایش مصرف برق بشوند. به‌خصوص در این وضعیت که با کمبود برق روبه‌رو هستیم. باید به شهروندان بیاموزیم که وقتی می‌توان تا حد نیاز روشنایی و سرمایش داشته باشیم چرا باید مصرف بیش از حد به انرژی کشور تحمیل شود؟ شهروندان باید به این جمع بندی برسند در هنگامی که دولت توانایی تولید برق به اندازه را ندارد خودشان با صرفه‌جویی در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.»

 

او در پایان می‌گوید: «عدم فرهنگسازی باعث شده است که حتی در سوپرمارکت‌ها هم می‌بینیم برای نشان دادن محصولات‌شان در ویترین‌ها آنقدر چراغ پرمصرف به کار می‌برند که بیشتر به لامپ فروشی شبیه است تا سوپر مارکت. در این شرایط همه باید دست‌به‌دست هم بدهیم و در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم و همچنین امیدوار باشیم تا شاهد بارش باران باشیم.» 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!