چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۴۱۸۳۶

قطعی آب و برق بعد از انتخابات

قطعی آب و برق بعد از انتخابات
با اینکه در چند روز گذشته مسئولان تاکید کرده‌اند که برای قطعی آب در کشور برنامه‌ای ندارند اما اتفاقاتی که در دو هفته اخیر برای برق کشور افتاد و خاموشی‌های پی در پی و بدون برنامه‌ای که شاهد آن بودیم کارشناسان را در مورد آینده نگران کرده است.به گزارش خ

با اینکه در چند روز گذشته مسئولان تاکید کرده‌اند که برای قطعی آب در کشور برنامه‌ای ندارند اما اتفاقاتی که در دو هفته اخیر برای برق کشور افتاد و خاموشی‌های پی در پی و بدون برنامه‌ای که شاهد آن بودیم کارشناسان را در مورد آینده نگران کرده است.

به گزارش خبرنگار فراز، با توجه به اینکه وزارت نیرو جداولی را در اختیار مردم گذاشت که خاموشی ها بر اساس آن انجام خواهد شد، شاهد بودیم که نه تنها خاموشی ها بر اساس آن جداول نبود که حتی تا حد زیادی تعدیل شد و کارشناسان تعدیل شدن خاموشی در کلان‌شهرها را به انتخابات ریاست جمهوری مرتبط می‌دانند.

به گفته رضا اردکانیان، وزیر نیرو، یکی عوامل اصلی خاموشی‌ها «بحث رمزارزهاست» بر اساس آمار ارایه شده توسط او « برای هر بیت‌کوین باید ۳۰۰ مگاوات ساعت انرژی مصرف شود یعنی برق شبانه روز ۳۰ هزار مسکن باید قطع شود که یک بیت‌کوین تولید شود.» او گفته «براساس گزارش مراجع جهانی ۱۰ درصد انرژی مصرفی تولید رمزارزها مربوط به ایران است و این یعنی حداقل ۲۰۰۰ مگاوات صرف تولید رمزارز می‌شود در حالی که مطابق مصوبه هیات وزیران آن تعدادی که مجوز گرفته‌اند ۳۲۱ مگاوات بیشتر نیست.»

ماینرها از کجا آمدند

استخرارج رمز ارزها در ایران از سال ۱۳۹۸ مشروط به دریافت مجوز قانونی شد. البته بسیاری هم بدون مجوز در مزارع خصوصی و بصورت غیرمجاز دست به این کار زدند. پائین بودن تعرفه برق در ایران باعث شده طی سال‌های اخیر به غیر از تولیدکنندگان داخلی، استخراج کنندگان غیرایرانی از جمله چینی‌ها هم ایران را بهشتی برای تولید این رمز ارز بدانند. چین، روسیه، آلمان و استرالیا از جمله سرمایه‌گذاران خارجی برای استخراج بیت‌کوین در ایران هستند که گفته شده از طریق واسطه‌های داخلی کار می کنند. طی سال‌های اخیر مزارع تولید بیت‌کوین در ایران که در اختیار چینی‌هاست افزایش یافته؛ روزنامه هفت صبح مدتی پیش در گزارشی نوشته بود «مزرعه بیت‌کوین کرمان، بزرگ‌ترین مرکز استخراج بیت‌کوین در کشور است و روزانه با مصرف ۱۲۰ مگاوات‌ساعت برق، ۱/۷ بیت‌کوین استخراج می‌کند که سود آن به حدود یک میلیارد و ۳۳۰میلیون تومان می‌رسد.»

افزایش فشار بر شبکه تولید و توزیع برق و خاموشی‌های گسترده در تهران و بسیاری از کلان‌شهرها، دولت را وادار کرد که استخراج رمزارزها را - حتی برای دارندگان مجوز مزارع استخراج- تا پایان شهریور ممنوع اعلام کند. اقدامی که به نظر می‌رسد بیشتر یک مسکن موقتی باشد و حتی در صورت اجرای کامل و دقیق این مصوبه، با سپری شدن سقف زمانی آن، استخراج رمزارزها بار دیگر از سر گرفته شود.

محمدرضا محبوب‌فر کارشناس منابع آب و توسعه پایدار در گفت و گو با فراز ضمن اشاره به اینکه در استان اصفهان در دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ هشت هزار و پانصد دستگاه ماینر و مزارع غیر مجاز ارز دیجیتال کشف شده است می‌گوید: تا قبل از این می گفتند دو و نیم درصد از رمزارزهای تولیدی در جهان، از برق کشور ما استخراج می‌شود اما اکنون آقای اردکانیان وزیر نیرو اعلام کرده است که ده درصد از رمز ارزهای دنیا از برق کشور ما تغذیه می‌شود. اگر ملاک را روی آمار و ارقام رسمی خود مسئولان هم بگذاریم میزان فشاری می‌شویم که روی شبکه تولید و توزیع برق کشور است، این در حالی است که این شبکه به دلیل فرسودگی، بیشترین میزان اتلاف انرژی در دنیا را دارد.

او در ادامه تعدیل خاموشی ها را مرتبط به انتخابات می‌داند و می‌گوید: هفته پیش با توجه به اینکه جدول خاموشی ها از طرف وزارت نیرو در دسترس عموم قرار گرفت اما شاهد عدم قطعی برق و تعدیل قطعی برق بودیم زیرا از برخی مراجع و نهادها و… دخالت کردند و گفتند در آستانه انتخابات که باید مردم را راضی نگه داشت، این خاموشی ها مشکوک است و باید جلوی آن گرفته شود.

این کارشناس منابع آب و توسعه پایدار با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰با ورشکستگی آبی مواجه شده‌ایم می‌گوید: وقتی نیروگاه‌های برق آبی کشور کاهش پیدا کرده است و در نیروگاه‌های مستهلک هیچ مرمتی صورت نگرفته است و به دلیل سومدیریت و تحریم‌ها، هیج نیروگاه جدیدی هم در کار نیست پس کمبود آب و سهمیه بندی آن قطعی است.

محبوب فر با اشاره به اینکه دولت برای کمبود آب و حتی برق در فصل گرما هیچ برنامه‌ای نداشته می‌گوید: چون برنامه ای اساسا وجود نداشته، می‌گویم تعدیل خاموشی ها موقتی است و ما نمی‌توانیم خوشبین باشیم که در تابستان پیش رو از کمبود برق و آب رنج نبریم.

این کارشناس درباره اینکه دولت گفته است برای جیره‌بندی آب هیچ برنامه‌ای در تابستان پیش‌رو ندارد می‌گوید: اتفاقا همین مسئله که دولت می‌گوید برنامه‌ای ندارد ما را مطمئن‌تر می‌کند که بعد از انتخابات خاموشی‌ها و قطع آب قطعی است، وقتی بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت سدهای کشور خالی است چگونه در فصل گرما در سال ۱۴۰۰ که به لحاظ اقلیمی و بارندگی هم دچار مشکل بوده‌ایم می توانیم آب مصرفی خانه‌ها را فراهم کنیم؟

محبوب‌فر با اشاره به اینکه بسیاری از کارگاه های کوچک و متوسط ورشکسته شده اند و تغییر کاربری داده‌اند می‌گوید: در بسیاری از روستاها شاهد این هستیم که از انشعابات غیرمجاز برق برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کنند، بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه ماینر در کشور وجود دارد که با مصرف غیر مجاز برق، رمزارز استخراج می‌کنند و البته این ارقام فقط مربوط به غیرمجازهاست حالا کشورهای خارجی که به صورت مجاز قرارداد بسته اند و دارند از برق ما برای همین ارزهای دیجیتالی استفاده می کنند که دیگر یک بحث دیگری است.

او در پایان می‌گوید: میزان فشار وارد شده به شبکه تولید و توزیع برق کشور، به هیچ وجه در بضاعت ما نیست و همین مساله جیره بندی آب را نیز در آینده نزدیک در پی خواهد داشت.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!