سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۴۳۳۸۰
جواد امام در گفتگو با فراز توضیح داد

چرا اصلاح‌طلبان از همتی حمایت نکردند؟

نویسنده :
هانیه احمدی

با وجود حمایت مهدی کروبی از عبدالناصر همتی، جبهه اصلاحات بامداد سه‌شنبه ۲۵ خرداد پس از جلسه‌ای طولانی که با رای‌گیری اعضا همراه بود نتوانست بر سر حمایت از همتی در انتخابات روز جمعه به توافق برسد. از ۴۶ عضو مجمع عمومی جبهه اصلاحات،۲۳ عضو به حمایت از عبدالناصر همتی رای دادند. برای حمایت از او دوسوم آرا، یعنی ۳۱ رای لازم بود.

 

جواد امام، عضو جبهه اصلاح طلبان ایران در همین پیوند به فراز گفت: «در جلسه دوشنبه شب که اکثریت اعضا حضور داشتند، تصمیمی که گرفته شد تایید تصمیم گذشته جبهه بود مبنی براینکه با توجه به این‌ که همه نامزدهای اصلاح طلب  رد صلاحیت شده‌اند، جبهه اصلاحات امکان معرفی نامزد برای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری را ندارد. اما در روزهای گذشته بحث‌هایی در مورد احتمال حمایت از آقای همتی، از سوی برخی چهره‌ها و احزاب عضو جبهه اصلاحات مطرح شد و قرار بر این شد جلسه‌ داشته باشیم که اگر امکانی برای تجدید نظر هست، در این خصوص  تصمیم گیری مجدد صورت بگیرد. با این وجود در جلسه دوشنبه شب، از مجموعه صحبت‌های که صورت گرفت - باتوجه به حقوق کاندیدها و ازهمه مهمتر حق وفرصتی که از مردم در این انتخابات سلب شده - جبهه اصلاحات به این جمع بندی رسید که هیچ نامزدی برای ریاست جمهوری نداشته باشد.»

 

امام افزود: «بر اساس آیین نامه، جبهه برای معرفی نامزد  مورد اجماع جبهه باید (دو سوم) رای جبهه را داشته باشد. در گذشته  دراین زمینه رای  گیری صورت گرفته بود و اجماع این بوده که با توجه به جمیع شرایط و فضای  مهندسی شده انتخابات، این فرصت از اصلاح طلبان و مردم سلب شده، به همین دلیل جبهه اصلاحات اعلام کرد «ما کاندیدی نداریم ». اگر می خواستیم از آن مصوبه گذشته عبور کنیم و در واقع انتخاب جدیدی داشته باشیم نیازمند (دو سوم) رای بودیم که حمایت از آقای همتی در جلسه ۲۴خرداد به این حد نصاب نرسید.»

 

از طرفی دیگر علی صوفی دیگر عضو جبهه اصلاحات در مصاحبه‌ای گفته که اگر حزب کارگزاران سازندگی بخواهد مستقل از همتی حمایت کند، از جبهه اصلاحات اخراج خواهد شد. پیش از این غلامحسین کرباسچی و حسین مرعشی از  اعضای ارشد کارگزاران از اعالام همتی حمایت کردند و روزنامه سازندگی- ارگان این حزب-  به صورت رسمی همتی را تبلیغ می کند.

 

آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران درباره جزئیات جلسه گفته است: «در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران مورخ ۲۴خرداد ماه موضوع تغییر موضع قبلی جبهه اصلاحات مبنی بر نداشتن نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح و به رای گذاشته شد و در نتیجه آن تغییر در موضع پیشین جبهه رای نیاورد».

گفته می شود در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات برای حمایت از همتی رای گیری به‌عمل آمد اما تنها ۲۳ نفر به این پیشنهاد رای مثبت دادند و حائز دو سوم آراء( ۳۱ رای) نشد.

 

گفتنی است نخستین نشست اعضای حقیقی و حقوقی نهاد اجماع ساز جدید اصلاح طلبان ۲۶ بهمن ۹۹ در حسینه جماران برگزار شد. در این نشست بهزاد نبوی به عنوان رییس موقت، حسین کمالی، آذر منصوری، فرج کمیجانی و محمدرضا جلایی‌پور را به عنوان سایر اعضای هیات رییسه موقت تا تصویب آیین نامه داخلی این جبهه انتخاب کردند.  

حامیان همتی

علی رغم تصمیم اعلام شده از سوی جبهه اصلاحات ،تاکنون اصلاح‌طلبان شاخصی چون غلامحسین کرباسچی، عطاءالله مهاجرانی، مراد ثقفی، حمیدرضا جلایی‌پور، حسین مرعشی و علی مطهری حمایت رسمی خود را از نامزدی همتی اعلام کرده‌اند. همچنین مهدی کروبی هم گفته که به همتی رای خواهد داد، اما جلسه دوشنبه  بدون حمایت از همتی یا مهرعلیزاده به پایان رسید. این عدم حمایت در صورتی است که مهرعلیزاده و همتی در نامه‌های جداگانه خواستار حمایت اصلاح طلبان و بدنه حزبی آنها از خودشان شده بودند.

حتی مهرعلیزاده به سید محمد خاتمی و جبهه اصلاحات ایران نامه نوشته بود و خود را بخشی از بدنه اصلاح طلبان معرفی کرده بود. همتی هم در مناظره‌های انتخاباتی برای حمایت اصلاح طلبان از خودش کم نگذاشت و اعلام کرده بود که در دولت او اصلاح طلبان و اعتدالگریان حضور خواهند داشت.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!