جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۴۴۷۳۵

جزئیات تازه از ورود صدها کانتینر موز به کشور

جزئیات تازه از ورود صدها کانتینر موز به کشور
از ابتدای سال جاری تا روز ۲۰ تیر ماه ۱۵۴۰ اظهار نامه واردات موز به وزن ۱۵۹ هزار تن به گمرک ارائه شده که ارزش این محموله ها حدود ۱۰۹ میلیون دلار بوده است.

چند روز قبل، از سوی گمرک ایران اعلام شد، با وجود مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص الزام صادرات سیب برای واردات موز، به‌دلیل سریع‌الفساد بودن موزهای وارداتی، با اخذ مجوزهای قانونی نسبت به ترخیص کانتینرهای موز اقدام کرده است.

بحث واردات موز بدون صادرات سیب که در اواخر سال گذشته مورد تاکید  ستاد تنظیم بازار قرار گرفته بود، حاشیه ساز شده است؛‌ در این خصوص مهرداد جمال ارونقی معتقد است،  از ابتدای سال جاری تا روز 20 تیر ماه 1540 اظهار نامه واردات موز به وزن 159 هزار تن به گمرک اظهار و کالای آن ترخیص شده که ارزش این محموله ها حدود 109 میلیون دلار بوده است. مبدا صادرات این کالاها به ایران نیز کشورهای، هند، ترکیه، فیلیپین و اکوادور هستند.

وی با اشاره به اینکه، در مدت مشابه سال قبل 163 هزار تن موز به ارزش 106 میلیون دلار وارد کشور شده است، گفت: بر  این اساس به لحاظ وزنی شاهد افت 2.3 درصدی و به لحاظ ارزی شاهد رشد 2.18 درصدی واردات موز هستیم.

به گفته معاون گمرک، اواخر سال قبل ستاد تنظیم بازار در مصوبه ای اعلام کرد، واردات موز صرفا در مقابل صادرات سیب انجام خواهد شد. این درحالی است که واردکنندگان موز ثبت سفارشهای واردات در مقابل صادرات و همچنین ثبت سفارش از محل ارز صادرات خود  را به گمرک ارائه کردند. همچنین منشا ارز این محموله ها نیز از محل برات یا حواله مورد تایید بانک مرکزی قرار گرفته و کد رهگیری نیز از سوی بانک مرکزی صادر شده است. بر همین اساس گمرک با توجه به حقوق مکتسبه با اخذ 20 درصد حقوق ورودی در خصوص ثبت سفارشهایی که از محل صادرات موز انجام نشده بودند، نسبت به ترخیص محموله ها اقدام کرد.

وی در خاتمه گفت: در صورتی که ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت و بانک مرکزی و... همچنان بر واردات موز در مقابل صادرات سیب تاکید دارند، بایستی این موضوع به گمرک ابلاغ و در غیر اینصورت مصوبه اصلاح شود.



منبع:تسنیم

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!