پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
سه‌شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۴۷۱

سو استفاده صرافی‌های غیرمجاز در پوشش نام‌های مقدس

سو استفاده صرافی‌های غیرمجاز در پوشش نام‌های مقدس
فعالیت بدون ضابطه صرافی‌های غیرمجاز در بستر پلتفرم‌‌هایی همچون اینستاگرام و تلگرام باعث شده تا صرافی‌های جعلی گاهی با پوشش ارگان‌ها و نهادهایی که مورد اعتماد عمومی هستند، اقدام به جذب مشتری و کلاه‌برداری کنند.

به گزارش فراز، فعالیت صرافی‌های غیرمجاز در معاملات ارزی یک معضل نسبتاً قدیمی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود اما در پی افزایش فعالیت این صرافی‌ها در فضای مجازی، نهادهای انتظامی و امنیتی طی هفته‌های گذشته مجدداً در این باره هشدار داده و بار دیگر مخاطرات ناشی از همکاری با صرافی‌های غیرمجاز را به فعالان اقتصادی گوشزد کردند.

با مروری بر اخبار حوادث و جرایم در رسانه‌ها و جراید، با عناوین متعدد تخلفات ارزی مواجه می‌شویم که توسط صرافان متخلف در طول سال‌های گذشته و علی الخصوص در برهه تنگنای بحران ارزی و تحریمی انجام شده است. «فروش ارز تقلبی»، «قاچاق عمده ارز»، «نقل و انتقال ارز قمار و شرط‎‌بندی»، «خروج سرمایه و ارز به خارج کشور»، «دستکاری نرخ»، «کلاهبرداری و سرقت وجوه نقد» از جمله این موارد است.

حتی برخی از اعضای کانون صرافان نیز به فعالیت آزادانه صرافی‌های غیرمجاز در کشور معترض هستند. کامران سلطانی‌زاده رئیس اسبق کانون صرافان و عضو فعلی این کانون، در ابتدای امسال ضمن اعلام اینکه حدود 1000 صراف و معامله‌گر ارزی غیرمجاز در سطح کشور در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: «با رصد فضای مجازی این صرافان به نهادهای ذیربط معرفی شده‌اند تا با آنها برخورد قانونی صورت گیرد اما شاهد آن هستیم که همین افراد مجدداً با تغییر ماهیت به معاملات غیرمجاز خود باز می‌گردند.»

از سوی دیگر، سرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری جرایم سایبری فتا، سال گذشته در این باره اخطار داده بود که کلاه‌برداران در پوشش صرافی و با تبلیغ کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی، کارمزد دریافتی خود را بسیار پایین‌تر از دیگر صرافی‌های مجاز اعلام می‌‌کنند و همین امر باعث شده تا افرادی که نیاز مبرم به حواله کردن مبالغی به صورت ارزی به کشورهای همسایه دارند، به آن‌ها مراجعه کرده و وجوه هنگفتی را پرداخت کنند.

*تاسیس صرافی با پوشش نام‌های مقدس، شگرد جدید کلاه‌برداران

اخیراً نیز فضای مجازی به یاری این صراف‌نماها آمده است. حاشیه امنی در بستر پلتفرم‌‌هایی همچون اینستاگرام و تلگرام به وجود آمده، باعث شده است تا صرافی‌های جعلی گاهی با پوشش ارگان‌ها و نهادهایی که مورد اعتماد عمومی هستند، اقدام به جذب مشتری کنند.

با یک جست‌و‌جوی ساده و گذرا به یک نمونه مربوط به یک صرافی مجازی غیرمجاز با ادعای وابستگی به آستان قدس رضوی برخورد کردیم. از قرار معلوم این کلاه‌برداران مدت‌های مدیدی به دور از چشم نهادهای نظارتی و قضایی اقدام به ایجاد صفحه جعلی صرافی با پوشش این نام مقدس کرده‌اند و تاکنون از این راه توانسته‌اند چندین هزار مخاطب جذب کنند.

*آستان قدس رضوی: نهادهای امنیتی و قضایی به معضل صرافی‌های غیرمجاز ورود کنند

امیررضا رجبی معاونت امور شرکت‌های آستان قدس رضوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه هیچ صرافی ذیل معاونت بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی فعالیت ندارد، گفت: متأسفانه در حال حاضر شاهد هستیم عده‌ای سودجو در حال سوءاستفاده مادی با پوشش نهادهای ارزشی و مذهبی مثل آستان قدس هستند.

وی با بیان اینکه اقدامات قضایی توسط معاونت حقوقی آستان قدس علیه افرادی که با نام این آستان مبارک اقدام به جذب مشتری و کلاهبرداری می‌کنند در حال انجام است، گفت: در ایران هیچ‌گونه صرافی با نام و برند صرافی رضوی نیست و هیچ صرافی وابسته به آستان مجوز فعالیت ندارد.

معاون امور شرکت‌های آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه مشخصات صرافی‌های مجاز در سایت بانک مرکزی موجود است و متقاضیان خرید و فروش ارز می‌توانند از این سایت استعلام لازم را به عمل بیاورند، خاطرنشان کرد: در سایت معاونت بهره‌وری موقوفات آستان قدس نیز اسامی شرکت‌‎های صنعتی و مالی وابسته به آستان ذکر شده است و همان‌گونه که گفته شد هیچ صرافی در زیرمجموعه آستان قدس فعالیت ندارد.

رجبی با بیان اینکه مراکز قضایی، نظارتی و انتظامی همچون دادستانی و پلیس فتا دائما در حال رصد تخلفات فضای مجازی هستند، تصریح کرد: مجموعه معاونت اقتصادی آستان قدس نیز به نوبه خود از نهادهای امنیتی و قضایی تقاضا دارد تا هر چه سریع‌تر با متخلفانی که با سوءاستفاده از نام‌های مقدس در حال کلاهبرداری از مردم هستند، برخورد لازم را به عمل بیاورند.

*4 مسیر شکایت از صرافان متخلف و جعلی

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد برخی از متقاضیان معاملات ارزی نسبت به مسائلی همچون چگونگی‌ احراز اصالت صرافی‌های مجاز و نحوه شکایت از صرافان متخلف از آگاهی کافی برخوردار نیستند. به همین منظور، این افراد ابتدا بایستی با مراجعه به پرتال بانک مرکزی از اسامی صرافی‌های مجاز اطلاع پیدا کنند و سپس در صورت داشتن هرگونه شکایت یا مواجهه با موارد مشکوک، از طرق زیر اقدامات لازم را انجام دهند:

1. اقدام از طریق کانون صرافان

همانطور که برای تصدی هر شغل و حرفه‌ای، اخذ مجوز و رعایت تشریفات قانونی ضرورت دارد، صرافی‌ها نیز برای انجام فعالیت در این زمینه احتیاج به اخذ مجوز از بانک مرکزی دارند و حیطه اختیارات صرافان نیز تابع مقررات بانک مرکزی است. کانون صرافان تحت نظارت بانک مرکزی قرار دارد و یکی از راه‌‎های شکایت از صرافان متخلف، مراجعه حضوری به کانون صرافان و یا وب‌سایت این کانون است و بدین‌ترتیب با ارائه مستندات از سوی شاکیان به موضوع تخلف رسیدگی می‌شود.

2. اقدام از طریق بانک مرکزی

بانک مرکزی به نوعی نظارت غیرمستقیم بر عملکرد صرافان را برعهده دارد و بیشتر نقش تعیین‌کننده ضوابط و مقررات حاکم بر صرافان را ایفا می‌کند. هر چند نظارت و بازرسی دقیق‌تر بر عملکرد صرافی‌ها، برعهده کانون صرافان است؛ اما این امر بدین معنی نیست که بانک مرکزی به شکایات صورت گرفته در این زمینه بی‌اعتنا باشد. بنابراین اشخاصی که معترض به عملکرد یک صرافی هستند می‌توانند از طریق سامانه ارتباط مردمی بانک مرکزی اقدام به ثبت شکایت کنند.

3. اقدام از طریق سازمان تعزیرات حکومتی

سازمان تعزیرات حکومتی، نسبت به رسیدگی به برخی تخلفات صورت گرفته توسط صرافان وظیفه قانونی دارد. مواردی از قبیل احتکار، عرضه خارج از شبکه ارز، عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری ارزی، اخفاء و امتناع از عرضه ارز از جمله مواردی است که سازمان تعزیرات حکومتی صلاحیت رسیدگی آن را دارد و از جمله تخلفاتی است که ممکن است هر صرافی مرتکب آن بشود.

برای شکایت به سازمان تعزیرات حکومتی، شاکی بایستی با ارائه دلایل و مستندات و مشخص نمودن طرف شکایت خود، درخواست کتبی خود را به سازمان ارسال کند. شکایات از طریق سامانه سازمان تعزیرات حکومتی و همچنین در مورد تخلفات ساده از طریق تماس تلفنی نیز قابل پیگیری خواهد بود.

4. اقدام از طریق دادسرا

اشخاص برای اقدام قضایی و کیفری علیه یک صرافی که مرتکب جرایم اقتصادی و مالی شده است، ابتدا باید با ارائه اسناد و مدارک به دادسرا مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنند. این امر از طریق هریک از دفاتر خدمات قضایی نیز قابل اقدام و پیگیری است و برای ثبت شکواییه به هریک از شعب دفاتر خدمات قضایی نیز می‌توان مراجعه کرد.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!