پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۴۴۳۸۷

بازار تایر آشفته شد

بازار تایر آشفته شد
سخنگوی انجمن صنعت تایر دلیل چند نرخی بودن تایر‌ خودروهای سبک و سنگین در بازار را تشریح کرد.

به گزارش فراز، در حال حاضر بازار تایر با نابه سامانی روبرو است و متقاضیان برای خرید تایر با نرخ‌های مختلفی روبرو هستند.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر در این زمینه اظهار داشت: از اواخر سال ۹۸ برای واردات تایر توسط تولیدکنندگان به صنعت تایر کشور ارز تخصیص داده نشد و از اول سال ۹۹ به صنعت تایر اعلام شد که به علت  مشکلات ارزی، ارز ۴۲۰۰ تخصیص داده نمی‌شود و ارز نیمایی جای آن را می‌گیرد و تا ابتدای خرداد 99 به صنعت تایر فرصت داده شد، اگر محموله‌ای با همان ارز ۴۲۰۰ دارد، از گمرک ترخیص کند و از آن زمان به بعد چنانچه کالایی وارد می‌شد باید تفاوت ارزی برای ترخیص به گمرک پرداخت می‌شد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور با بیان اینکه برخی از  شرکت‌ها اقدام به خرید تایر نکرده بودند که همین عامل مشکلاتی را ایجاد کرد، گفت:  به ۲ تا ۳ شرکت که هنوز ارز ۴۲۰۰ داشتند مهلت بیشتری داده شد تا بتوانند کالایی را که هنوز خریداری نکردند بخرند و وارد کنند، یعنی ارز به آن‌ها تخصیص داده شد، اما تایری وارد نکرده بودند و به آن‌ها تا اواخر سال ۹۹ اجازه دادند تا بتوانند تایر را خریداری و با همان نرخ ۴۲۰۰ وارد کنند و با ثبت در سامانه جامع تجارت و نظارت ستاد تنظیم بازار توزیع شود.

تنها ادامه داد: این اتفاق افتاد و این شرکت‌ها تا اواخر سال گذشته اقدام به خرید تایر کردند و این کالا‌ها را هم ترخیص کردند و در سامانه هم ثبت شد و بر همان اساس  نیز به بازار توزیع کردند، اما این شرایط باعث شد تایر در بازار چند نرخی شود.

سخنگوی انجمن صنعت تایر گفت: یعنی از یک طرف تایر‌هایی در بازار وجود دارد که با نرخ ۴۲۰۰ وارد شده و هنوز جذب بازار نشده و تمام آن ها به فروش نرفته اند. یک سری هم برخی از واردکنندگان تایر با ارز نیمایی وارد کردند، اما قطعا نمی خواهند با همان نرخ ارز ۴۲۰۰ آن را بفروشند. یک سری هم تولیدات داخلی است که مواد اولیه آن‌ها با ارز نیمایی وارد شده و با سبک و سیاقی که در داخل قیمت گذاری شده به فروش می‌رسد.

وی افزود: با جذب تایر‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ وارد شده‌اند، مشکل برطرف می شود و چند نرخی کاهش پیدا می‌کند. البته ممکن است برطرف هم نشود، چرا که کالا‌های وارداتی یک نرخ دارد و تایر‌های تولید داخل نرخ دیگری دارد، اما ممکن است، چند نرخی بودن تایر‌های باری اتوبوسی کاهش پیدا‌ می‌کند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!