پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۴۲۹۸۸

زاکانی: در اقتصاد، اساس کار را بر جهش تولید و مبارزه با مفاسد اقتصادی گذاشته ایم

زاکانی: در اقتصاد، اساس کار را بر جهش تولید و مبارزه با مفاسد اقتصادی گذاشته ایم
علیرضا زاکانی نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، جمعه 15 خرداد 1400 در نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم که با محوریت «اقتصاد و معیشت» در استودیوی مناظرات رسانه ملی برگزار شد، به بیان برنامه‌های خود در حوزه اقتصاد پرداخت.

مهمترین محورهای سخنان زاکانی در نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است؛

سوال؛ برنامه شما برای کنترل نقدینگی مخرب و هدایت آن به سمت‌های مولد چیست؟

- داریم مناظره می‌کنیم ولی برخی دوستان انشاء می‌خوانند؛ خیلی زشت است که آقای همتی ما را متهم به دروغگویی می‌کنند.

- ایشان (همتی) می‌گوید اقتصاددان است،‌ اما باید به ایشان جایزه نوبل شیمی داد، با کاری که با پول ملی کرد!

- آقای همتی می‌گوید 5 نفر در مقابل ایشان هستند، اما واقعیت این است که بجای 5 نفر، 85 میلیون نفر در مقابل ایشان قرار دارند.

- حجم نقدینگی امروز بیش از 3000 هزار میلیارد تومان است که به دلیل ایجاد پول پرقدرت ایجاد شده و بانک‌ها هم بدون نظارت بانک مرکزی که وظیفه آقای همتی است، خلق پول می‌کنند و در نتیجه 11 ابربدهکار بانکی داریم که 90 هزار میلیارد تومان بدهی دارند.

- راه حل این معضل، نظارت واقعی بانک مرکزی و اتصال شبکه بانک‌ها به هم و در نهایت، انتقال حجم نقدینیگی به بخش تولید است.

- ابربدهکاران بانکی چه کسانی هستند و این بی‌انضباطی که در بانک‌ها وجود دارد از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ بزرگترین اشکال به بانک مرکزی برمی‌گردد که نظارت نمی‌کند.

- از 5400 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی در سال گذشته، بیش از 1000 هزار میلیارد ریال آن استمهال بوده و عمده آنها نیز هیچ نقش مثبتی در تولید ندارند و عمدتا به سوداگری و سفته‌بازی مشغول‌اند.

- عامل مهم نقدینگی در جامعه و این سیل فراگیر، پول پرقدرتی است که بانک مرکزی به تقاضای دولت چاپ کرده و 34 هزار میلیارد تومان اعتبار را به دولت آینده حواله کرده‌اند و بدهی را بر دوش دولت آینده گذاشته‌ است.

- اینجا آقای همتی باید پاسخگو باشد که چرا با این اختلال کشور اداره می‌شود؟ اگر اقتصاددانی اینی است که همتی می‌گوید،‌ همه ملت ایران از این اقتصاددانی تبری می‌جویند.

- فاکتورهای تورمی و افزایش پایه پولی و افزایش نقدینگی، سه معضلی است که امروز آقای همتی باید پاسخگو باشد.

- از آقای همتی خواهش می‌کنم علمی و کارشناسی صحبت کنند و تهمت نزنند؛ اینکه می‌گویید «نامزد پوششی» هستم، همان راهبرد ستادهای تخریب است که علیه من و خانواده‌ام دنبال کردند و رحم هم نمی‌کنند.

- اگر می‌ترسید بابت اینکه سراغ پرونده‌هایی مثل برادر رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، دادستان تهران، کرسنت و … رفته‌ایم، بدانید که آمدیم حق مردم را بگیریم و با این صحبت‌ها نمی‌توانید ما را از میدان بیرون کنید.

- بنده 4 اولویت کاری را شامل «اقتصاد و مدیریت»، «اجتماع و فرهنگ»، «سیاست و امنیت» و «سیاست خارجی» دارم که در میان این‌ها، اقتصاد و مدیریت بعنوان یک فوریت مدنظر خواهد بود.

- در اقتصاد، اساس کار را بر جهش تولید و مبارزه با مفاسد اقتصادی و دیوان‌سالاری و توسعه دولت الکترونیک گذاشته ایم.

- الان 80 درصد مجوزها با رانت صادر می‌شود؛ لذا تسهیل صدور مجوزها و اتخاذ سیاستهای باثبات و نظام توزیع مناسب را به عنوان مهمترین اصول دنبال خواهیم کرد.

- دولت، اصلی‌ترین مانع تولید است و بانک هم بزرگترین رقیب تولید است که این‌ها را برای تولید بکار خواهیم گرفت.

- ما 9 پیشران اقتصادی را مدنظر داریم که متناظر با آنها بنگاههای کوچک و خانگی را فعال می‌کنیم و علاوه بر اینها، توسعه دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای را مدنظر خواهیم داشت.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!