پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۵۷۸۰۲
حرف‌های متناقض درباره‌ ساخت ۴ میلیون مسکن

چه کسی صادق‌الوعده نیست؟‌ رئیسی یا بذرپاش؟

چه کسی صادق‌الوعده نیست؟‌ رئیسی یا بذرپاش؟
ابراهیم رئیسی تبلغیات انتخاباتی خود را با وعده‌ی ساخت ۴ میلیون مسکن در طول ۴ سال شروع کرد و در همان گفت‌وگو تاکید کرد مبارزه با فساد و رانت اقدام فوری دیگر دولت او خواهد بود. کمتر از یک و نیم سال بعد، وزیر انتخابی رئیس‌جمهور عمل به وعده‌ی او را رد کرد و نشدنی دانست.

«من به جوانان گفته‌ام که آنها ازدواج کنند، ما هم ساخت مسکن برایشان را از همان روز نخست دولت پیگیری می‌کنیم و فکر می‌کنم بشود طی ۴ سال ۴ میلیون واحد مسکونی ساخت.»

 

سید ابراهیم رئیسی این وعده را در حاشیه ضبط گفتگوی انتخاباتی با دوربین شبکه یک سیما در جمع خبرنگاران گفت و پایان دادن به فساد و رانت در کشور را هم دومین اقدام فوری دولت آینده‌ی خود عنوان کرد. در حالی‌که کارشناسان عملی شدن وعده‌ی کاندیدای آن روزها و رئیس‌جمهور چند ماه بعد را غیرممکن می‌دانستند، او وزیرش در طول یک و نیم سالی که از شروع کار دولت می‌گذرد، بارها آن‌را تکرار کردند. تا این‌که وزیر جدید راه و شهرسازی، تامین بودجه برای عملیاتی شدن این وعده را به‌نوعی غیرممکن دانست.

 

ساخت ۴ میلیون مسکن با مشارکت خود مردم!

 

سیدابراهیم رئیسی شهریورماه امسال در سخنرانی تلوزیونی خود وعده‌ی ساخت یک میلیون مسکن در سال را تکرار کرد و گفت:‌ «این نیاز کشور است که یک میلیون مسکن در سال ساخته شود. وضعیت امروز در مسکن به دلیل عقب‌ماندگی سال‌های پیش است که باید یک میلیون مسکن ایجاد می‌شد و نشد. ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۸۰۰ هزار مسکن شهری جزو نیاز کشور است و مصوبه مجلس هم در زمینه قانون مسکن است.»

رئیس‌جمهوری تاکید کرد این مسئله مطالعه شده و پیش‌بینی کارشناسی شده است. او درمورد روش عملی شدن وعده‌ی خود را این‌طور توضیح داد: «دولت یک جاهایی خودش مسکن می‌سازد و یک جاهایی تسهیلات می‌دهد تا مردم اقدام کنند. انبوه‌سازان مسکن وارد میدان می‌شوند، قریب ۲۰ هزار مسکن باید استحکام پیدا کنند. وقتی می‌گوییم مسکن ساخته شود، با مشارکت خود مردم اقدام می‌شود و در گزارش‌های بعدی نتایج آن اعلام خواهد شد.»

به باور ابراهیم رئیسی زمین اصلی‌ترین نیاز مسکن است، او در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: «بعضی‌ها تردید نکنند که این کار انجام می‌شود، این کار باید انجام شود. یکی از چیزهایی که در این مدت آسیب دیده، اعتماد مردم است. ما باید این اعتماد را بازسازی کنیم و یکی از ره‌های بازسازی این است که صادق‌الوعد باشیم.»

ظاهرا از نظر رئیس‌جمهور بازسازی بافت فرسوده و اعطای وام و پروانه‌ی ساخت به مردم برای ساخت‌و‌ساز در زمین‌های خودشان، یکی از راهکارهای عملی کردن وعده‌اش بود. او  در سخنرانی روز دانشجو و پس از انتخاب بذرپاش باز هم وعده‌های خود را تکرار کرد و گفت: «نیاز به ساخت یک میلیون مسکن در سال فقط وعده دولت نیست، بلکه نیاز حتمی کشور است که قانون نیز بر آن صراحت دارد و حتما دولت سیزدهم دولت صادق‌الوعدی خواهد بود و به وعده‌های خود در این زمینه عمل خواهیم کرد. علاوه بر ساخت مسکن، دولت واگذاری زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی در برخی استان‌های واجد شرایط را نیز آغاز کرده است.»

 

تهاتر نفت برای ساخت مسکن!

 

رستم قاسمی، وزیر پیشین راه و شهرسازی ۱۴ آبان‌ماه در مراسم کلنگ‌زنی و آغاز ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در استان فارس، گفت: مسکن در شرایط بسیار بحرانی است، در بعضی شهرها ۷۰ درصد سبد خانوار برای مسکن هزینه می‌شود. عرضه و تقاضای مسکن امروز بسیار فاصله دارد، به‌خصوص در ۸ سال اخیر که مسکن، به شکل قابل‌توجهی ساخته نشد.»

قاسمی ساخت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت نهم را بزرگ عنوان کرد و وعده داد: «۲۲۰ هزار واحد آن باقی مانده است که تا پایان سال، بخش عمده‌ی آن تحویل داده می‌شود.»

ظاهرا از نظر وزیر پیشین وزارت مسکن و شهرسازی کلید خوردن و در دست اجرا بودن ساخت مسکن، نشانه‌ی عملی شدن وعده‌های دولت است چون او بدون توجه به این‌که ساخت این تعداد واحد مسکن مهر ۸ سال طول کشیده است، ادعای ابراهیم رئیسی را تکرار کرد و گفت: «ساخت ۴میلیون مسکن در چهار سال شدنی است و تا امروز بیش از یک و نیم میلیون واحد در دست اجراست که تا پایان امسال به ۲ میلیون واحد هم می‌رسد.»

قاسمی در شرایطی این ادعا را تکرار کرد که سخنان چندماه پیش او عقب‌نشینی از وعده‌های قبلی بود. رستم قاسمی ۲۷ خرداد در بازدید از طرح نهضت ملی مسکن بهارستان و کلنگ‌زنی عملیات اجرایی ۲ هزار و ۸۱۶ واحد طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان گفته بود: «تا پایان دولت باید ۲ میلیون مسکن ساخته و به بهره‌برداری برسد. بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در دست اجراست که تا شهریور ماه ۱۰۰ هزار واحد تحویل خواهد شد.»

هرچند قاسمی بهمن ماه ۱۴۰۰ وعده‌ی اولیه را تکرار کرده و گفته بود: برای ساخت 4 میلیون مسکن تعهد داده‌ایم و آخر دولت به این هدف که خواست رئیس‌جمهوری است دست می‌یابیم. ساخت ۲ میلیون مسکن تا پایان دولت و وعده‌ی تحویل ۱۰۰ هزار واحد تا شهریورماه، رد ادعای اولیه یعنی ساختن سالانه یک میلیون واحد بود. 

یکی از راهکارهای رستم قاسمی برای عملی شدن این وعده‌ی غیرعملی، تهاتر نفت با چین بود که خودش آن‌را در توییتی رد و اعلام کرد نفتی برای این کار در نظر گرفته نشده است!

 

بذرپاش، با رد وعده‌‌ی رئیسی آمد

 

وزیر جدید و پرحاشیه‌ای که ابراهیم رئیسی برای وزارت مسکن و شهرسازی معرفی کرد و رای اعتمادش را گرفت، ترجیح داد کارش را با یک سخن جنجالی و برخلاف وعده‌های پیشین شروع کند.

مهرداد بذرپاش درباره‌ی بودجه لازم برای ساخت چهار میلیون مسکن با متراژ ۱۰۰ متر گفت: «نزدیک به دو برابر بودجه عمرانی کشور یعنی ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت چهار میلیون مسکن نیاز داریم، پس فکر نکنید اگر از ساخت مسکن کوتاه آییم مقصر دولت است یا برعکس مقصر مجلس است، ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم و همه برای ایران و نظام تلاش می‌کنیم مگر می‌توان برای مردم کاری نکرد.»

بذرپاش با این برآورد و توضیح، عملیاتی شدن وعده‌ی ساخت چهار میلیون مسکن در طول چهار سال دولت رئیسی رد کرد. 

 

رستم قاسمی نیز به‌صورت غیرمستقیم این مسئله را رد کرده بود و وزیر جدید با تاکید بر غیرممکن بودن تامین بودجه‌ی لازم،  دولت را در عملیاتی نشدن این وعده، بی‌تقصیر می‌داند! پرسش این است که رئیس‌جمهور بر اساس کدام مطالعه و کار کارشناسی (به ادعای خودش) وعده‌ی ساخت ۴ میلیون مسکن را داد و هنوز بر آن تاکید می‌کند؟ او صادق‌الوعده نیست یا وزرای انتخابی‌اش؟ 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!