شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
سه‌شنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۵۳۱۸۴
ارز در فردای توافق چند؟

دلار ارزان نمی شود!

دلار ارزان نمی شود!
تحلیلگران قطعنامه۵۹۸ را شاهد می آورند که قیمت ارز به کمتر از یک سوم کاهش و بعد از کمتر از شش ماه باز به همان قیمت‌های قبلی بازگشت.تحلیل آنها این است که تا زمانی که نرخ تورم در کشور به طور جدی با نرخ‌های تورم در کشورهای حوزه دلار تفاوت داشته باشد، تغییری در روند کاهش ارزش پول ملی حتی با توافق، رفع تحریم ها و آزاد شدن همه پول‌های بلوکه شده رخ نخواهد داد
نویسنده :
مهسا جزینی

​دلار ۲۵ هزارتومانی، ۲۷هزارتومانی یا ۱۵هزارتومانی؟ شاید هم هیچکدام.این روزها همه صحبت از پایین آمدن قیمت دلار در فردای توافق می کنند اما کسی به درستی نمی داند این کاهش چه قدر خواهد بود.

 دلار زیر ۲۵ هزارتومان نمی آید

دور قبلی مذاکرات هسته‌ای، قیمت دلار را به ۲۵ هزار تومان رساند. دور جدید مذاکرات در حالی استارت خورد که قیمت دلار بالای ۳۰ هزار تومان بود. شروع مذاکرات تاثیر چندان زیادی در کاهش قیمت دلار نگذاشت؛آیا پایان آن خواهد گذاشت؟ اکونومیست گزارشی منتشر کرد که در آن پیش‌بینی کرده بود مذاکرات هسته‌ای در سال ۲۰۲۲ به نتیجه می‌رسد و این توافق قیمت دلار را به ۱۸ هزار تومان هم می‌رساند. اما کارشناسان داخلی معتقدند در صورت کاهش قیمت دلار، قیمت به زیر ۲۵ و ۲۶ هزار تومان نخواهد رسید. چون اقتصاد ایران کشش دلار ارزانتر را ندارد.!

برخی کارشناسان معتقدند در صورتی که بانک مرکزی دخالتی در تعیین قیمت دلار نداشته باشد، بعید به نظر می رسد که قیمت تعادلی آن حداقل در ماه های ابتدایی به پایین تر از ۲۷ هزار تومان برسد.چرا که این قیمت به میزان فروش نفت و نحوه بازگشت ارز حاصل از آن به کشور بستگی دارد.با اینکه برجام و توافقات احتمالی می‌تواند توانایی‌های مالی بانک مرکزی را افزایش دهد، ولی آمدن مقداری پول به خزانه کشور نمی‌تواند بر واقعیت‌های اقتصادی اثر جدی بگذارد.

تحلیل آنها این است که تا زمانی که نرخ تورم در کشور به طور جدی با نرخ‌های تورم در کشورهای حوزه دلار تفاوت داشته باشد، تغییری در روند کاهش ارزش پول ملی حتی در صورت رفع تحریم ها و آزاد شدن همه پول‌های بلوکه شده رخ نخواهد داد.این تحلیلگران قطعنامه۵۹۸ را شاهد می آورند که قیمت ارز به کمتر از یک سوم کاهش و بعد از کمتر از شش ماه باز به همان قیمت‌های قبلی بازگشت.

دلار ۵۰ هزارتومانی

اما برخی دیگر خواب دلار  ۱۵ تا ۲۰ هزارتومانی را دیده اند. سناریو آنها این است که در صورت بازگشت آمریکا به برجام،  آمریکا و ایران به طور کامل به توافق سال ۲۰۱۵ برمی‌گردند و ایران ۲۰ میلیارد دلار منابع بلوکه شده‌اش و ۲۰ میلیارد دلار منابع در جریان وصولش مربوط به ۶ ماه گذشته را دریافت می‌کند و ۸۰ میلیارد دلار نفت در یک سال منتهی به اسفند ۱۴۰۱ می‌فروشد که همه اینها این در مجموع ۱۲۰ میلیارد دلار می‌شود. تنش‌ها نیز کاهش می‌یابد  و دلار بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان قرار می‌گیرد.

یک سناریو دیگر هم این است که احتمالا بین  ۲۰ تا ۴۰ میلیارد دلار منابع ارزی آزاد می‌شود. تنش‌ها هم کمی کاهش پیدا می‌کند، اما به ۱۲۰ میلیارد دلار  نخواهیم رسید که در این صورت دلار به طور متوسط بین ۲۷ تا ۳۳ هزار تومان قرار می‌گیرد.

پیش بینی دیگر این است که در صورت ادامه وضع موجود حداقل دولت ۲۰ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت، تنش‌ها نیز کنترل شده  و دلار تا سقف ۴۰ هزار تومان می رسد.پیش بینی آخر هم که مربوط به احتمال شکست برجام و  عدم هر گونه مذاکره است. امکان افزایش دلار تا ۵۰ هزارتومان هم وجود دارد

 

۰

 

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!