پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۷
کد خبر: ۵۲۸۹۱
مرتضی عزتی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با فراز:

بدون برجام وضع اقتصادی بهتر نخواهد شد

بدون برجام وضع اقتصادی بهتر نخواهد شد
یکی از شعارهای انتخاباتی آقای رئیسی این بود که اقتصاد را به برجام گره نزند ولی متاسفانه گره شدیدی زده شد و همواره برنامه ها را طوری تنظیم می کند که برجام برگردد.

در روزهایی که به نظر می رسد به نتیجه گیری نهایی در خصوص سرنوشت برجام نزدیک تر شده ایم، یک سوال بیش از قبل در داخل ایران تکرار می شود. اینکه بدون برجام وضعیت اقتصادی کشور چه خواهد شد؟

مرتضی عزتی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با فراز، در خصوص همین سوال گفت:  یکی از شعارهای انتخاباتی آقای رئیسی این بود که اقتصاد را به برجام گره نزند ولی متاسفانه گره شدیدی زده شد و همواره برنامه ها را طوری تنظیم می کند که برجام برگردد. دولت به شدت تلاش دارد به شکلی برجام را بازگرداند. از یک سو این تلاش مثبت است و از سوی دیگر  همه تصمیم ها را  به برجام گره زده که کار اشتباهی است.

 

دولت رئیسی هم چشم به برجام دارد

 

وی ادامه داد: مشکل و معضل اصلی سیاست های دولت چشم به برجام دوخته است. به هر حال اگر برجام احیا نشود سیاست گذاری دولت بهم می ریزد و باید از ابتدا برنامه ها را بازبینی کند چون نرخ های ارز و درآمدهای ارزی و بودجه و ...را طوری بسته اند اگر برجام احیا شود تحقق می یابد و اگر برجام احیا نشود اینها تحقق نمی یابد. دولت باید به سمتی برود که برجام نباشد. حال اگر باشد سیاست های منطقی یکدستی اعمال کند.  

 

بدون برجام، وضع همین است

 

عزتی اظهار کرد: اگر برجام برنگردد به معنای کلی همین وضعی که در اقتصاد داریم، هست و چیزی اضافه یا کم نمی شود و تغییر عمدی نخواهیم داشت. فقط ممکن است کمی انتظارات منفی تر شود و کمی مسائلی که در بازار وجود دارد با انتظارات منفی بیشتر پیگیری شود. در این حد وجود برجام می تواند موثر باشد و ادامه روند فعلی و اطمینان از اینکه برجام برنمی گردد در این حد می تواند اثر منفی داشته باشد.

 

فروش نفت بسته به نظر آمریکا و اروپاست

 

وی گفت: اگر خروجی برجام توافق نباشد؛ بستگی به این دارد که بازارهای دنیا کالاهای ما را می خرند یا خیر؟ در حال حاضر به علت تحریم هایی که برای روسیه است و وضع بازار نفتی تقاضا برای نفت ما وجود دارد و قدری تحریم های نفتی شل گرفته شده که بازار به هم نریزد و از سوی امریکا و اروپا تحریم های نفتی شل گرفته شده که آنها منافع خود را بدست بیاورند. اگر آنها از نظر عرضه نفت به بازارها مطمئن شوند ممکن است این تقاضای نفت ما کاهش یابد و وضعیت مثل دو سال پیش شود.

او اظهار کرد: اقتصاد ما متلاطم است و هر روز شوکی برای آن ایجاد می شود چه شوک های اقتصادی و چه سیاسی و چه اجتماعی، که در این راستا یک مدیریت قوی باید باشد. با این تیم اقتصادی که سکان اقتصاد کشور را در دست دارد نمی توان امیدوار باشیم وضعیت یک سال آینده بهتر از گذشته باشد. تیم اقتصادی تیم باتجربه ای نیست. تیمی نبودند که کارکرده باشد و از نظر علمی نیز در دانشگاه ها مورد قبول دانشگاهیان نبودند.

 

از تیم اقتصادی دولت توقع زیادی نباید داشت

 

این اقتصاددان افزود: در این وضعیتی که از نظر علمی تصمیم گیران و سیاست گذاران و مدیران اقتصادی قوی نیستند، از نظر اجرایی و تجربه اجرایی هم قوی نیستند. شاهد بودیم وزیر کار و رفاه اجتماعی چه وضعیتی برای بخش خود ایجاد کرد، وضعیتی که خود دولتی ها هم نمی توانستند تحمل کنند. بقیه بخش های اقتصاد نیز بهتر از این نیست. ما نیازمند مدیریت اقتصادی علمی و اجرایی بسیار قوی تر بعد از عدم توافق هسته ای هستیم که متاسفانه در این دولت مشاهده نمی کنیم.

عزتی خاطرنشان کرد: باید مبنا را برروی این می گذاشتیم که وضع فعلی این است که برجام نیست. با همین وضع سیاست گذاری درست کنیم. اگر برجام احیا شد وضع را تغییر می دهیم و بهتر می شود اما متاسفانه سیاست گذاری دولت این طور انجام نشد. بسیاری از سیاست ها طوری تنظیم شد که دنبال برجام می رویم و تحقق می دهیم. این شیوه غلطی بود که در پیش گرفتیم. شیوه غلطی در پیش گرفتیم و آثار آن را می بینیم و ضربات این را می بینیم. این ضربات نگاه غلط نسبت به اقتصاد، درآمد اقتصادی، برجام داشتیم. باید بگوییم همین است که هست و این وضعیت را اداره کنیم باید خیلی قوی تر از آن چه تا الان عمل کردیم، عمل کنیم.

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!