سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 19 March 2024
شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۵۲۷۶۶
در انتظار تورم ۵۱ درصدی

پیش بینی بانک جهانی؛ رکورد تورم در دولت رئیسی شکسته می شود

پیش بینی بانک جهانی؛ رکورد تورم در دولت رئیسی شکسته می شود
تورم در ایران بدون توقف در حال تاخت و تاز است و حالا آخرین گزارش بانک تجارت جهانی پیش بینی کرده که رکورد تاریخ تورم ایران به زودی شکسته خواهد شد.

رکورد تورم ایران در سال ۱۳۷۴ و با نرخ ۴۹ و ۳ دهم درصد در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی شکسته شده بود و کشورمان هیچگاه دیگر تورمی به این بزرگی را تجربه نکرد. هر چند در تمام این سال ها نیز تورم تک رقمی جز مدتی اندک، آرزوی ایرانیان بوده.

قبلا بانک تجارت جهانی در گزارشی درباره شرایط اقتصادی آینده ایران با در نظر گرفتن احتمال احیاء برجام، نرخ تورم در سال ۲۰۲۲ را حدود ۳۷ درصد و در مسیر کاهش پیش بینی کرده بود. حالا اما با توجه به شرایط جدید، بانک تجارت جهانی در این گزارش تجدیدنظر کرده و پیش بینی های متفاوتی را ارائه نموده است.

بر اساس گزارش جدید این مرجع معتقد است که نرخ تورم ایران در دوره زمانی سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ یعنی سال ۱۴۰۱ به حدود ۵۱ و ۲ دهم درصد خواهد رسید. این عدد عملا به معنای شکسته شدن رکورد تورم تاریخ ایران توسط دولت ابراهیم رئیسی است.

پیشتر در خردادماه هم نرخ تورم ماهانه ایران با رسیدن به عدد ۱۲ و ۲ دهم درصد شکسته شده بود.

ادامه تحریم ها و کاهش تشکیل سرمایه خالص از مهمترین عواملی هستند که باعث شده اند تا بانک تجارت جهانی در گزارش خود رکوردشکنی تورم در ایران را برای ماه های آتی پیش بینی کند.

 

تائید پیش بینی بانک تجارت جهانی توسط داده های آماری ایران

 

داده های آماری رسمی در ایران هم نشانه های روشنی دارند که می توانند بر پیش بینی بانک تجارت جهانی صحه بگذارند.

در خوشبینانه ترین حالت تورم پایان سال ۱۴۰۱ از ۴۳ درصد کمتر نخواهد بود. در ۱۰ ماه فعالیت دولت رئیسی کمترین رقم تورم ماهانه متعلق به اسفندماه ۱۴۰۰ است که این عدد ۱ و ۳ دهم درصد شده بود. اگر فرض بگیریم تمام ۸ ماه باقی مانده تا پایان سال رقم تورم ماهانه از همین میزان بیشتر نشود، عدد تورم سالانه در پایان اسفندماه بالای ۴۳ درصد خواهد بود.

همین نرخ تورم ۴۳ درصدی که بر اساس یک سناریوی خوش بینانه پیش بینی می شود، بالاترین نرخ تورم ۲۵ سال اخیر است.

اما سناریوی دیگری هم وجود دارد که هم به واقعیت نزدیک تر است و هم به پیش بینی بانک تجارت جهانی؛ اگر تورم ماهانه در ۸ ماه پیش رو تا اسفند ۱۴۰۱ به اندازه متوسط تورم ماهانه یک سال اخیر باشد آن وقت مردم ایران در حالی به استقبال عید نوروز ۱۴۰۲خواهند رفت که تورمی بالای ۵۰ درصد را تجربه می کنند.

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!