سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
يکشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۵۲۳۱۹

دیپلماسی اقتصادی، کلید شکستن قفل تحریم‌ ها

دیپلماسی اقتصادی، کلید شکستن قفل تحریم‌ ها
نخستین همایش « دیپلماسی اقتصادی» در سال ۱۴۰۱ به همت خانه دیپلماسی و با حضور جمعی از مقامات داخلی و سفرا و می‌همانان خارجی در مرکز همایش‌های صداو سیما برگزار شد.
نویسنده :
سیده آمنه موسوی

 در  همایش دیپلماسی اقتصادی رامین مهمانپرست، دبیر همایش با عنوان این مطلب که بحث دیپلماسی اقتصادی یکی از ضرورت‌های امروز ایران است، اظهار کرد: همه مسئولان کشور همواره بر توجه به مقوله دیپلماسی اقتصادی تأکید کرده‌اند و فرمایشات مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر که با نام‌گذاری سال‌های مختلف بر اساس مفاهیم اقتصادی انجام شد هم، نشاندهنده عزمی است که در کشور برای تحقق این مهم وجود دارد.

وی افزود: اما با این وجود به نظر می‌رسد تعریف دقیقی از مقوله دیپلماسی اقتصادی به‌عنوان یک حلقه مفقوده اقتصاد کشور وجود ندارد. ممکن است عزیزان هر یک تعریفی از این عبارت داشته باشند و برنامه‌هایشان را دنبال کنند، اما اگر هماهنگی لازم بین آن‌ها صورت نگیرد، علی‌رغم تلاش‌های هر بخش، به نتیجه مطلوب دست نمی‌یابیم.

DSC00489 copy~1

دبیر همایش دیپلماسی اقتصادی ادامه داد: یکی از اهداف برگزاری این همایش حل چالش فکری بین مسئولان تأثیرگذار کشور با یکدیگر پیرامون موضوع دیپلماسی اقتصادی است تا برای ساختار دیپلماسی اقتصادی به یک جمع‌بندی مناسب برسیم؛ برای مثال حتماً لازم است نهاد جدیدی برای این منظور تشکیل شود یا به تصویب یک سند ملی و یا کارگروهی ویژه نیاز است و اگر این سازماندهی و ساختار تعریف شد، حالا این سؤال مطرح می‌شود که رهبری دیپلماسی اقتصادی باید با کدام بخش باشد؟

این دیپلمات عنوان کرد: تردیدی نیست که رهبری دیپلماسی اقتصادی باید بر عهده وزارت امور خارجه باشد و همه دستگاه‌ها در هماهنگی با آن عمل کنند، اما ممکن است انتظاراتی در خارج از این مجموعه از وزارت امور خارجه باشد تا نیاز‌ها برای تحقق بهتر این مقوله دنبال شود که معتقدم این موضوع باید به بحث و جمع‌بندی گذاشته شود.

وی ادامه داد: آغاز به کار «خانه دیپلماسی» نیز برهمین اساس بود تا با دنبال کردن اهداف و برنامه‌های موضوع دیپلماسی اقتصادی بتوانیم گام‌های اساسی در جهت تحقق اهداف این بخش برداریم؛ اولین مسأله در مقوله دیپلماسی اقتصادی آموزش مدیران دولتی و خصوصی با تعریف این موضوع است تا با این بحث از دریچه علمی آن آشناتر شوند و درس‌های دوره‌های دیپلماسی اقتصادی به بخش‌هایی از جمله تشریفات و آداب و فنون مذاکره، دیپلماسی عمومی و نقش آن بر دیپلماسی اقتصادی توجه دارد.

به گفته دبیر همایش دیپلماسی اقتصادی، برگزاری دوره‌های DBA و همچنین ارائه مشاوره‌های اقتصادی در بخش دولتی و خصوصی می‌تواند توسط عزیزانی که شناخت خوبی از روابط و مناسبات شرکت‌ها در دیپلماسی اقتصادی دارند، در دستور کار قرار گیرد؛ خانه دیپلماسی آماده است تا بخشی از این مسئولیت با همکاری با وزارت امورخارجه محقق شود.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: همایش دیپلماسی اقتصادی وابسته به هیچ نهادی در دولت و مجلس نیست بلکه حاصل تفکر مجموعه دلسوزان کشور است تا در سطح ملی خواسته‌های اصلی مسئولان نظام و مردم محقق شود.

 

صفری: ارتباط با همسایگان را با قدرت دنبال می‌کنیم

 

DSC00289 copy (2)~1

به گزارش فراز، در این مراسم همچنین مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، با عنوان این مطلب که جایگاه دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه است، گفت: اگر ۵۰ درصد یک کار( فعالیت‌های حوزه تجارت ) در ایران انجام شود ۵۰ درصد آن هم مربوط به خارج از کشور است که دیپلمات‌ها با دقت نظر بسیار آن را دنبال می‌کنند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که اولویت دولت سیزدهم همکاری با سایر کشورهاست، متذکر دشد: ما ارزآوری را از صادرات تعریف می‌کنیم، اما واردات نیز ارزآوری دارد. به طور مثال کود کشاورزی را از خارج از کشور وارد می‌کنیم اما زمانیکه یک کشور به اصطلاح بازی درمی‌آورد می‌توانیم آن را چند منبعی کنیم تا قیمت کاهش یابد. قدم بعدی این است که محصول وارداتی را خود در داخل کشور تولید کنیم. این موضوع با اقتصاد مقاومتی هم، همراستا است که ما هم اکنون در بندرعباس در حال انجام آن هستیم.

صفری با اشاره به سفر اخیر خود به اوگاندا گفت: یکی از اهداف وزارت امور خارجه تأمین امنیت غذایی مورد نیاز کشوراست، اما ما در این زمینه با مشکلات بانکی مواجه هستیم؛ ما در بررسی‌های خود دریافتیم که ۸۰ درصد کشور‌های آفریقایی، آمریکای لاتین و مرکزی، هند و سایر کشور‌ها نیاز به اوره ما دارند و متقابلا کالایی دارند که ما نیاز به تأمین آن داریم و در این زمینه هم اقداماتی را انجام داده‌ایم.

به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه ما در رابطه با سواپ نفت و گاز و بحث دیپلماسی انرژی نیز اهدافی را دنبال و محقق کرده‌ایم. به طور مثال در هشت ماه اخیر در سه کشور پالایشگاه‌هایی را گرفتیم این در حالی است که پیش از این، در آسیای مرکزی ارتباط انرژی در حوزه‌های نفت و گاز نداشتیم.

وی ادامه داد: درباره خودکفایی هر سال ۱. ۲ میلیارد مواد شیمیایی برای تولید دارو وارد کشور می‌کنیم، اما ضعف ما در برخورداری از فرمولی است که یا نداریم و یا داریم و تمرکزی بر آن نداریم؛ در حال حاضر فرمولاسیون از روش دیپلماسی نرم خریداری یا وارد می‌شود و در داخل به مرحله اجرا می‌رسد.

صفری اظهار کرد: در بحث شرکت‌های دانش‌بنیان هم، در حال حاضر ۶۳۰ شرکت دانش‌بنیان قابلیت صادراتی داشته و در حوزه مارکتینگ قرار دارند؛ هر کشوری که سه یا چهار کالای ما را بخواهد، نمایندگی کالا‌های مربوطه را خواهد داشت. کاری که در اوگاندا کردیم این بود که با رئیس‌جمهورشان توافق کردیم از مؤسسه رازی افرادی بیماری را تشخیص داده و واکسن را ما تهیه کنیم تا اگر جواب داد و نتیجه‌بخش بود دیگر تکیه‌مان بر برزیل یا قزاقستان نباشد و منابع خود را هم افزایش داده باشیم

وی با عنوان این مطلب که ما بر اساس هشت فاکتور در وزارت امور خارجه، هم از دانش‌بنیان‌ها و هم از صادرات و واردات ارزآوری داریم، تصریح کرد: ما در صادرات به کشور‌های آسیای مرکزی قفقاز، روسیه و حتی کشور‌های اروپایی نیز رشد داشته‌ایم. این کشور‌ها به ما کالا می‌دهند و محصولات نفتی از ما خریداری می‌کنند. همین هفته گذشته از یک کشور اروپایی روغن آفتابگردان، جو و گندم گرفته‌ایم و سه کالای پتروشیمی و نفتی دادیم. مذاکره این مبادله هم با سفیر و وزارت امور خارجه بوده است و خوشبختانه همه ارگان‌های داخلی هماهنگی خوبی با وزارت امور خارجه در توسعه دیپلماسی اقتصادی دارند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه با اشاره به صادرات برق ایران به کشور‌های دیگر افزود: کشور‌هایی که ما به آن‌ها برق صادر می‌کنیم معمولاً نیازشان در زمستان بیش از تابستان است بنابراین ما در زمان‌هایی که نیاز چندانی به این انرژی نداریم آن را صادر می‌کنیم؛ لازم به ذکر است که ما یک خط انتقال برق از یک کشور همسایه داریم که هفده سال پیش کارش شروع شده و هنوز تمام نشده است اگر این روند انتقال تمام شده بود ما مشکل تأمین برق نداشتیم بنابراین رهنمود بوده اما اجرا نشده است.

وی در پایان هم اظهار کرد: ما مسأله کریدور شمال و جنوب را هم با قدرت دنبال می‌کنیم در طول سه ماه و نیم گذشته از قطر، اینچه‌برون، سرخس و آذربایجان این مهم دنبال شده است و تلاش‌مان این است کریدور شمال و جنوب، آستارا و رشت را نیز در بر بگیرد؛ ما باید تلاش کنیم تمامی سازمان‌ها، بخش‌های دولتی و خصوصی در هماهنگی با هم این امور را اجرایی کنند چرا که ما در وزارت امور خارجه تمام راهکار‌ها در توسعه دیپلماسی افتصادی را در اختیار داریم.

 

صالحی: موفقیت‌های دیپلماسی اقتصادی نتایج کار تمامی دولت‌ها است

 

DSC00289 copy~1

براساس این گزارش علی‌اکبر صالحی، وزیر اسبق امور خارجه و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران، نیز در همایش دیپلماسی اقتصادی، با اشاره به گزارشی که در سال‌های گذشته در روزنامه نیویورک‌تایمز از روند سرمایه‌گذاری در ایران منتشر شده بود، گفت: در این گزارش نویسنده این مطلب می‌گفت بروید و در ایران سرمایه‌گذاری کنید. او می‌گفت ایران بهترین نیروی انسانی کارآمد، بهترین زیرساخت‌ها و بهترین منابع زیرزمینی در منطقه را دارد و موقعیت ژئوپولتیک ایران مثال‌زدنی است.

وی ادامه داد: اگر کسی در ایران سرمایه‌گذاری کند به تمامی مرز‌ها دسترسی دارد چرا که ما از قابلیت‌هایی چون بنادر، مراکز، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برخوردار هستیم پس الان کشور از نظر سیاسی به یک پایداری رسیده است.

به گفته صالحی در این گزارش همچنین ذکر شده بود که با وجود تغییرات سیاسی که با رفتن و آمدن دولت‌ها در ایران صورت گرفته است اما این کشور همچنان پایدار مانده است.

وی افزود: گزارش فوق نشان می‌دهد که ما گاهی هم اختلافات سیاسی داریم، اما همین اختلاف سیاسی نشان‌دهنده نضج سیاسی ماست و گرچه برخی مواقع از ادب و اخلاق دور می‌شویم، اما همه این‌ها درست می‌شود. احساس من این است که دولت سیزدهم به این حقیقت پی برده که باید در روابط بین‌الملل چشم‌ها را شست، این امر بدان معنا است که ما باید روابط بین‌الملل را با توجه ویژه‌ای دنبال کنیم.

به گفته رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، برگزاری همایش دیپلماسی اقتصادی از این نظر به‌موقع است چون اراده دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی مطرح است و رئیس‌جمهور هم بار‌ها به همین موضوع تأکید کرده است؛ همه ما شنیده‌ایم که با اوراسیا گشایش‌های خوبی داشته‌ایم، با شانگ‌های هم چنین اتفاقی رخ داده است. البته روند فعلی حاصل کار همه دولت‌هاست، به‌گونه‌ای که هرکسی آمده خشتی روی خشت دیگر گذاشته و به اینجا رسیده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر همه زمینه‌ها مهیا است و ما آماده ورود به بحث دیپلماسی اقتصادی هستیم. ترکیب دیپلماسی اقتصادی اولویت‌ها را نشان می‌دهد و وزارت خارجه نیز، متولی آن است، اما ارگان‌های دیگر مثل وزارت خانه‌های صمت‌، نفت و کار هم مجری هستند و باید در یک منظومه به گونه‌ای حضور داشته باشند که خواسته‌های خود را بیان کنند.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!