چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ 17 April 2024
چهارشنبه ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۵۱۹۳۵
نقض ادعای دولت توسط گزارش جدید مرکز آمار

رییسی رکورد تورم ماهانه پس از انقلاب را شکست

رییسی رکورد تورم ماهانه پس از انقلاب را شکست
آخرین گزارش مرکز آمار ایران از ادامه افزایش نرخ تورم و حتی شکسته شدن رکورد تورم ماهانه کشور حکایت دارد. این در حالی است که مقامات دولت بر کاهشی شدن نمودار نرخ تورم در ۱۰ ماه گذشته سخن می گویند.

گزارش جدید مرکز آمار ایران روز چهارشنبه، اول تیرماه منتشر شده است. بر اساس این گزارش  نرخ تورم نقطه‌ای خرداد ماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ١٣,٢ واحد درصد افزایش یافته است. به عبارتی تورم نقطه‌ای خردادماه به اعداد دو رقمی رسیده است. این عدد رکورد تورم ماهانه در ایران طی سال های ‍‍ بعد از انقلاب است. نگرانی ها از این است که با چنین نرخ تورم ماهانه ای در ماه های آینده شاهد ۳ رقمی شدن تورم باشیم. 

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­ها و دخانیات» با افزایش ٣٢.٢ واحد درصدی به ٨١.٦ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٢.٨ واحد درصدی به ٣٦.٨ درصد رسیده است.

 

این گزارش افزوده است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٥١,٤ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ١٢.٢ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٨.٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١٨.١ واحد درصد افزایش داشته است.

 

همچنین نرخ تورم ماهانه خرداد ١٤٠١ به ١٢,٢ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٨.٧ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٢٥.٤ درصد و ٤.٤ درصد بوده است.

 

این در حالی است که یک روز قبل از انتشار این آمار، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد از موفقیت دولت برای کنترل روند تورم خبر داده بود. خاندوزی گفته بود: تلاش ستاد اقتصادی دولت این بود که ثبات اقتصادی کلان را فراهم کند. ما با نرخ تورم حدود ۵۹ درصدی در شهریورماه روبرو بودیم که این عدد امروز به ۴۶ درصد کاهش یافت. شامگاه ۲۸ خردادماه هم علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در برنامه تلویزیونی جهان آرا گفت: تورم شهریور ۱۴۰۰ در ۷۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده آن هم تورمی که طی چهار سال بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد بوده است. او نیز نرخ تورم در ابتدای دولت را نزدیک به عدد ۶۰ درصد اعلام کرده بود. 

 

اکنون نه تنها مطابق اطلاعات مرکز آمار ایران ادعای کاهشی شدن نرخ تورم یک ادعای صحیح نیست بلکه گزارش‌های این مرکز نرخ تورم در شهریور سال قبل - زمانی که دولت روحانی کا رار تحویل دولت رپیسی داد- را هم حدود ۴۶ درصد عنوان کرده است. یعنی ۱۴ درصد کمتر از چیزی که اکنون دولت مدعی آن است.

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!