جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۵۰۵۳۳

در جلسه غیرعلنی تعیین تکلیف ارز ترجیحی چه گذشت؟

در جلسه غیرعلنی تعیین تکلیف ارز ترجیحی چه گذشت؟
امروز در جلسه غیرعلنی مجلس، لایحه بودجه و مسئله ارز ترجیحی مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، ساداتی‌نژاد وزیر جهاد و کشاورزی، صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی، رئیس دیوان محاسبات، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه حضور داشتند. در این جلسه غیرعلنی روسای کمیسون‌های برنامه و بودجه، کشاورزی، اقتصاد، انرژی و جهش تولید نیز صحبت کردند. ضمن این که به قید قرعه شش تن از نمایندگان، نظرات خود را در خصوص لایحه بودجه و ارز ترجیحی بیان نمودند.

نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس، در خصوص جلسه غیرعلنی امروز مجلس در مورد کلیت بودجه ۱۴۰۱ و به ویژه ارز ترجیحی، توضیحاتی به «فراز» داد.

 

موسوی می‌گوید امروز صبح ما در ابتدای ورود به بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در باره لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ جهت هماهنگی دیدگاه‌ها، درباره روند بودجه جلسه غیرعلنی داشتیم. در این جلسه مفصل و طولانی مباحث بسیاری مطرح شد. چرا که بودجه به هرحال دستور کار سال آینده دولت وهمه دستگاه‌ها و قوای کشور است. یعنی بودجه، صرفا بودجه‌ای برای دولت نیست و روی زندگی و معیشت مردم تاثیر مستقیم دارد. به همین دلیل برای نمایندگان مجلس ساز و کار اجرایی بودجه مهم است.

مسئله بسیار مهم لایحه بودجه سال آینده تعیین تکلیف وضعیت ارز ترجیحی و لحاظ شدن یا نشدن آن است. دیدگاه‌های مختلفی در بین نمایندگان دولت و مجلس وجود دارد. حذف ارز ترجیحی ممکن است تبعاتی داشته باشد، که باید برای این تبعات، آمادگی لازم کسب شود. ما در این جلسه بنابر رای‌گیری نهایی در مورد ارز ترجیحی، نداشتیم. بیشتر صحبت‌ها حول محور تبیین این مسئله صورت گرفت، تا بین مجلس و دولت یک هماهنگی و نزدیکی دیدگاه در خصوص ارز ترجیحی اتفاق بیفتد.

 

نگاه مجلس در مورد ارز ترجیحی، ماندن یا نماندن آن، چگونه است؟

 

برای ارز ترجیحی هر تصمیمی که گرفته شود، در بودجه و اجرای آن حتما باید نظام حمایتی از معیشت مردم در نظر گرفته شود. یعنی بین نظام ارزی و نظام حمایتی باید به نحوی همبستگی ایجاد شود و این دو با هم چنان تراز شوند تا هر گونه تحول در نظام ارزی، نظام حمایتی را حتما پوشش بدهد، تا سبد کالا و معیشت مردم تضمین شده و دچار تکانه نشود.این جمع‌بندی گفت‌وگوی سه ساعت و نیمی ما در مجلس با نمایندگان دولت است. بعد از این جلسه غیرعلنی، ما وارد دستور کار شده و گزارش کمیسیون تلفیق در باره لایحه بودجه سال آینده در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت. به‌طورهمزمان، مصوبات را شورای نگهبان بررسی خواهد تا از نظر زمانی دچار مشکل نشویم و بتوانیم قبل از بیستم اسفند، بودجه را نهایی کنیم.

 

در خصوص ارز ترجیحی آیا کمیسیون تلفیق به جمع‌بندی نرسیده که این مسئله در صحن مطرح شده؟

کمیسیون تلفیق به جمع‌بندی در این مورد رسیده و در گزارش خود اعلام کرده و برای ارز ترجیحی، در سال آینده رقمی معادل ۹میلیاردتومان در نظر گرفته است، که طبیعتا این مسئله باید در مجلس مورد بحث قرار گیرد. دولت اما کماکان بر حذف ارز ترجیحی اصرار دارد و معتقد است که لایحه بر این اساس تنظیم شده است. در مجلس هم این مسئله موافقان و مخالفانی دارد و نتیجه در پی گفت‌وگوهای آینده اعلام خواهد شد.

 

جمع‌بندی کلی مجلس در رابطه با ارز ترجیحی چیست؟

نظر کلی مجلس در مورد ارز ترجیحی، این است که چه این ارز حذف شود و چه حذف نشود، باید دولت حتما آمادگی این را داشته باشد که معیشت مردم دچار تکانه و مشکل نشود و همچنان که اشاره کردم نظام حمایتی به‌خصوص برای دهک‌های پائین، به نحو مناسبی تنظیم شود. مجلس بر این نظر خود حتما خواهد ایستاد و براین‌اساس با دولت به گفت‌وگو ادامه خواهد داد. البته نمایندگان دولت که در جلسه امروز حاضر بودند معتقدند این آمادگی را دارند که در صورت حذف ارز ترجیحی جلوی آسیب‌ها و تکانه‌ها را بگیرند و حتما از سوی دولت، مابه‌ازایی برای معیشت مردم در نظر گرفته شده.

 

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!