جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۴۹۸۱۶
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد ارز ترجیحی به «فراز» گفت

صحبت رییس‌جمهور و وزرا مردم را تحریک می‌کند!

صحبت رییس‌جمهور و وزرا مردم را تحریک می‌کند!
مسئله حذف ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی، در شرایط نابسامان اقتصادی فعلی، برای بسیاری از مردم به یک دغدغه مهم تبدیل شده، از آن جهت که بیم آن میرود با حذف این ارز، کالاهای سبد معیشت مردم از اینی که هست، گران‌تر شده و لاجرم از دسترس آنان خارج شود. این ارز به ‎ویژه در مورد گندم وارداتی و دارو، حذف شده و شائبه گران شدن نان و دارو را در جامعه ایجاد کرده است.

محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه در مجلس و عضو کمیسیون  برنامه و بودجه و محاسبات، در مورد این شائبه و نگرانی، توضیح داده است.

 

با حذف ارز ترجیحی، چه اتفاقی در سبد معیشت مردم رخ خواهد داد، به ویژه در مورد نان و آرد؟

ما در نظر داریم این ارز را دیگر به واردات گندم تخصیص ندهیم. اما برای جلوگیری از گران شدن نان، دولت به‌صورت ریالی، در بودجه دیده است که از نانوایی و نان حمایت کند؛ پس قیمت نان افزایش نخواهد یافت. ما چهل سال است به نان یارانه می‌دهیم و این روند ادامه دارد. مدتی هم این یارانه به‌صورت ارز ترجیحی به وارد کننده گندم پرداخت می‎‌‌شد، از این پس قرار است شیوه تخصیص یارانه، تغییر کند.

 

در مورد یارانه دارو و ارز ترجیحی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در مورد دارو که در مقاطعی با گران شدن آن مواجه بودیم، دلیلش ایراداتی است که در مورد تامین دارو وجود دارد نه در حوزه تامین ارز. در حوزه دارو قرار است از طریق بیمه ‎ها، از مردم پشتیبانی کنیم. البته بیمه‌ای که بتواند تمام داروهای خاص را تامین کند. الان مشکل اصلی در مورد تامین نهاده ‎های دامی است. من شنیدم برخی می‎گویند با حذف ارز ترجیحی، قیمت مرغ به شدت افزایش خواهد یافت. نه اینطور نیست، به نظر من فضای رسانه، جلوتر از تاثیرات اقتصادی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در حال حرکت است و بر فضای روانی جامعه تاثیر می‌گذارد. اصلا الان چند درصد از مردم می‌دانند  که این ارز به چه مواردی تعلق می‌گیرد؟! بخش عمده مردم در این مورد هیچ اطلاعی ندارند که چه کالاهایی و چقدر از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده‌اند! ولی رسانه‌ها، وزرا، رئیس‌جمهور و ...در این مورد صحبت می‌کنند و مدام در حال تحریک کردن مردم هستند.  

 

به هرحال چیزی هست که هم مردم و هم مسئولان در مورد آن صحبت می‌کنند و به خصوص مردم نگران هستند!

نه به نظر من مسئله بیشتر دامن زدن به این ماجراست. ما تا به امروز به ۲۵ گروه کالایی ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده بودیم. الان همه اینها حذف شده و از این پس فقط به ۵ گروه کالایی ارز ۴۲۰۰تومانی تعلق خواهد گرفت؛ مثلا  ۲۵ تا ۳۰ درصد پنج نوع نهاده دامی همچنان شامل تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند و بقیه را تولیدکننده آزاد تهیه میکند. تحلیل من است که جریانی پشت بزرگ کردن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد و همه ما در این تله افتاده‌ایم و مسابقه گذاشته‌ایم در جهت این که به جامعه آگاهی و هشدار بدهیم!

 

هدف این جریانی که از آن صحبت می‌کنید وبه نظر شما، علاوه بر رسانه‌ها، مسئولان هم در آن دخیل هستند چیست؟

هدف این جریان به نظر من مختل کردن نظام اقتصادی کشور و به بن‌بست کشیدن آن است.  

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!