جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۴۹۰۹۰

چهارمین تغییر مهم فدرال رزو برای جنگ با کرونا

چهارمین تغییر مهم فدرال رزو برای جنگ با کرونا
چهارمین تغییر عمده‌ی جروم پاول، پرسش‌هایی را در مورد میزان اعتبار سیاست فدرال‌رزرو پیش می‌آورد.
نویسنده :
مونس نظری

•    انتظار می‌رود که فدرال‌رزرو هفته‌ی آینده اعلام کند که سرعت خرید اوراق قرضه‌اش را دو برابر خواهد کرد. موضوعی که در عین حال به افزایش شدیدتر نرخ در سال ۲۰۲۲ نیز اشاره دارد.

•    این انتظارات اگر بر‎آورده شوند به لااقل چهارمین تغییر مهمی اشاره می‌کنند که تحت سیاست‌های جروم پاول اجرایی خواهند شد.

•    فدرال‌رزرو با وجود این سیاست غیر قابل پیش‌بینی و پیش‌بینی‌های غیر قابل اعتماد، ممکن است با چالش اعتباری قابل توجهی روبرو شود.

 

در صورتی که فدرال‌رزرو هفته آینده انتظارات را بر‎آورده کرده و عقب‌گردی تهاجمی‌تر از اقدامات انجام شده برای تقویت اقتصاد را اعلام نماید، می‌توان گفت که در بانک مرکزی ایالات‌متحده و رئیس آن جروم پاول، یک تغییر سیاستی مهم اتفاق افتاده است.

 

در واقع فدرال‌رزروِ پاول، به سبب تغییرات ناگهانی‌ای که در طول مسیر ایجاد می‌کند و همچنین به خاطر سطوح محرک‌های بی‌سابقه‌اش در طول همه‌گیری، حسابی شهره شده است.

 

جوزف لاورگنا، اقتصاددان ارشد قاره امریکا در Natixis و رئیس سابق شورای اقتصاد ملی در دوران دونالد ترامپ، می‌گوید: «آنچه فدرال‌رزرو ثابت کرده، مشکل در پیش‌بینی‌ها از جانب کمیته است. به اصطلاح بازاری: فدرال‌رزرو، بالا را خریده و پایین را فروخته است. بنابراین من شک ندارم که در آینده با مشکل اعتباری مواجه خواهد شد.»

 

انتظار می‌رود که هفته آینده فدرال‌رزرو در نشست دو روزه‌اش بگوید که سرعت کاهش خرید اوراق قرضه را دو برابر خواهد کرد... در عین حال که احتمالاً به افزایش شدید‎تر نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ نیز اشاره خواهد کرد. این ها حرکت‌هایی هستند که در واکنش به تورم اتفاق می‌افتند. جنبش‌هایی که از آنچه مقامات فدرال‌رزرو پیش‌بینی کرده بودند، قوی‌تر و طولانی‌تر شده است.

 

لاورگنا نگران است که فدرال‌رزرو پس از ماه‌ها «گذرا»‎خواندن تورم، حالا مرتکب اشتباه «تخمین بیش از حد مدت‌زمان» و «برجسته‌نمودن زمان اشتباه» شود. اگر روند تورم کنونی از بین برود این احتمال وجود دارد که مسئولان دوباره ناچار به تغییر شوند.

 

تاریخچه‌ای از محور‎های اصلی کار:

 

این لااقل چهارمین تغییر برای مرکزی محسوب می‌شود که افتخارش پیش‌بینی‌هایی بوده که انجام داده و ارتباطاتی که بر‎قرار کرده است. فدرال‌رزرو حالا امید دارد یک «نقشه‌ی راه مطمئن» باشد برای مردم و کسانی که در بازار فعال هستند. اما ماهیت اقتصاد امریکا، شمشیر دو لبه است و همین ویرانی به بار آورده است.

 

فدرال‌رزروی که متعهد به افزایش _‌یا «عادی سازی»‌_ نرخ بهره در سال ۲۰۱۸ بود، یک سال بعد و با مطرح شدن ضعف‌های جهانی ناچار شد در ریتم خود تغییر ایجاد کند. پس از آن بانک مرکزی سال ۲۰۱۹ را با پاول و همکارانش بست، خاطر‎جمع از اینکه به اندازه‌ی کافی نرخ را کاهش داده‌اند و مطمئن بودند از اینکه نرخ‌ها برای آینده‌ای قابلِ پیش‌بینی، ثابت باقی خواهند ماند.

همه‌گیری در سال ۲۰۲۰، همه چیز را چنان تغییر داد و باعث کاهش نرخ‌ها و سیاست‌های پولی انبساطی شد که در نهایت فدرال‌رزرو را وا‎داشت تراز‎‎نامه خود را به بیش از ۴ تریلیون دلار افزایش دهد.

با این حال، اواخر همان سال فدرال‌رزرو دوباره وارد عمل شده و تغییر پارادایمی را اعلام کرد که در آن تلاش‌های خود را بیشتر متمرکز کرده بود بر مشاغل و مایل بود تورم بالاتر را نیز تاب بیاورد. فدرال‌رزرو متعهد شد تا زمانی که «پیشرفتی قابل توجه» به سوی اشتغال نه تنها کامل، بلکه شامل جنسیت‌های مختلف، نژادها و درآمدهای گونه‌گون حاصل نشده است، سیاست را آسان برگزار کند.

و این آخرین حرکتی است که فدرال‌رزرو را به دو‎راهی کنونی‌اش رسانده است: حالا با افزایش قیمت‌ها (که در بیش از ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است) انتظار می‌رود فدرال‌رزرو نقش خود را به عنوان یک مبارزه‌کننده علیه تورم از سر بگیرد.

 

آیا فدرال‌رزرو باید شروع به کاهش کند؟

 

وقتی فعالان بازار دارند در مورد «پاول پوت (یحتمل! نهاده‌ی پاول... یا شاید هم اعمال‎شده از سوی پاول)» و یا تمایل فدرال‌رزرو برای قراردادن یک کف سیاستی در بازار صحبت می‌کنند، گفتگوی جدید را می‌توان گفتگویی «پاول‎محورانه!» خطاب کرد.

اما در شرایطی که سیاست‌ها اغلب غیر قابل پیش‌بینی‌اند و پیش‌بینی‌ها نیز اغلب غیر قابل اعتماد، فدرال‌رزرو ممکن است با چالشی جدید و این بار از نوع اساسی و البته «قابل اعتماد»ش مواجه گردد... چون یک بار دیگر باید دنده عوض کند.

 

جهان در حال تغییر است.

 

لاورگنا با اشاره به آخرین چرخه‌ی افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو که با بدترین فروش شب کریسمس در وال‌استریت به آخر رسید، اعلام کرد: «این واقعه شباهت‎‌های زیادی دارد به دسامبر ۲۰۱۸؛ به این معنا که فدرال‌رزرو یک چیز می‌گوید و بازار‎ها حرف‌شان چیز دیگری است.»

در واقع، با وجود تمام صحبت‌هایی که پیرامون افزایش نرخ بهره در بهار آینده و پس از پایان برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه توسط فدرال‌رزرو انجام می‌شود، بازدهی خزانه‌داری به طور قابل توجهی ثابت باقی مانده است. بازار اوراق قرضه نیز انتظارات تورمی ۵ و ۱۰ ساله خود را کاهش داده... البته منظور کاهشی در مقایسه با بالاترین سطح تاریخی آن در اواسط نوامبر است.

با این وجود معامله‌گران زمان افزایش‌ها را کشیده‌اند جلوتر... انتظار افزایش دو _‌شاید هم سه‌‌‌_ ربع‌_‌درصدی در سال ۲۰۲۲ می‌رود.

سهام به طور کلی تا اواسط ماه نوامبر سقوط داشت؛ دلیلش هم ترس از بیماری همه‌گیر بود. اما به نظر نمی‌رسد تغییر سیاست‌های فدرال، آسیب چندانی به بسیاری سرمایه‌گذاران وارد کند.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد Moody's Analytics گفت: «من فکر می‌کنم که این اقدام به اعتبارشان بیفزاید. جهان، زیر پای آنها نیز در حال تغییر است. فدرال‌رزرو دقیقاً دارد همان کاری را انجام می‌دهد که باید!»

پاول موفق شده است برای سرعت بخشیدن به پایان موضع سیاست پولی سازگار با همه‌گیری، اجماعی ایجاد کند. او، هفته پیش، با بیان اینکه زمان بازنشستگی «گذرا» برای توصیف تورم فرا رسیده بود، به بیان نوعی دیپلماسی اقتصادی پرداخت.

حتی برخی از اعضای فدرال‌رزرو، یا کسانی که طرفدار سیاست آسان‌ترند، این موضوع را قبول کرده‌اند که حالا وقت آن است پا روی ترمز بگذارند.

مری دالی، رئیس فدرال‌رزرو در سانفرانسیسکو، اواسط ماه نوامبر اعلام کرد: «بهترین سیاست، تشخیصِ نیازِ به صبر است.» او هفته پیش اشاره کرد که کاهش خرید دارایی «مطمئناً چیزی است که بنا به تخمین خودم قادر به دیدن آن هستم»؛ همین‌طور که افزایش نرخ‌ها زودتر از اجماع فدرال در ماه سپتامبر نیز پیش‌بینی شده بود.

زندی گفت: «همه‌گیری بارها و بارها همه چیز را نیست و نابود کرده است. با توجه به وقایع جاری، چنان‌چه سرمایه‌گذاران در این مرحله سطح بالاتری از عدم اطمینان را نداشته باشند باید تعجب کرد.»

منظور زندی در واقع این بود که: با توجه به بالا بودن ارزش‌گذاری‌های بازار سهام، شفافیت کمتر در امور سیاسی چیز چندان بدی هم نیست.

در حالی که فدرال‌رزرو آلن گرینسپن، همیشه می‌گذاشت بازارها اقدامات بعدی‌اش را حدس بزنند، فدرال‌رزرو پاول بسیار شفاف بوده است. پاول کسی بوده که همیشه کوچک‌ترین اقدامات را که معمولاً در جهت حمایت از شرایط مالی بوده‌اند (حالا هر چقدر هم که بی‌معنی)، اطلاع‌رسانی می‌کرده.

زندی گفت: «اگر بخواهم انتقادی را مطرح کنم به تمرکز بیش از اندازه‌ای اشاره می‌کنم که بر افکار سرمایه‌گذاران اتفاق می‌افتاده. تصور من این است که آنها باید روحیه‌ی رهبری را در خودشان بیشتر تقویت کنند.»

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

منبع خبر : سی‌ان‌بی‌سی
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!