شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۵۸۰۰۶

قطر پول جام جهانی را چطور جبران می‌کند؟

قطر پول جام جهانی را چطور جبران می‌کند؟
بر اساس آمارهای داده شده، قطر ۲۲۰ میلیارد دلار برای برگزاری جام جهانی هزینه کرده است. به گفته TradingPedia، این کشور برای جبران هزینه‌های مسابقات جام جهانی باید حدود ۳ میلیارد بشکه نفت خام بفروشد که استفاده از آن باعث انتشار ۹۲۸ میلیون تن دی‌اکسید‌کربن در جو می‌شود.
نویسنده :
زهرا غفوری

 

زهرا غفوری

 

آمارها نشان می‌دهد که قطر برای برگزاری جام جهانی حدود ۲۲۰ میلیارد دلار هزینه کرده است. این هزینه بیست برابر پولی است که روسیه در جام جهانی ۲۰۱۸ خرج کرده بود.

 

قطر در طول ۱۲ سال گذشته، حدود ۲۲۰ میلیارد دلار برای سازماندهی این مسابقات هزینه کرده است. این مبلغ شامل هزینه‌های ساخت ورزشگاه، مترو، فرودگاه، شهر جدید و بندر می‌شود. از آن جا که استادیوم‌های قطر پاسخگوی نیازهای جام جهانی ۲۰۲۲ نبودند، به همین دلیل هفت ورزشگاه جدید در قطر ساخته شد که امکانات ویژه‌ای دارند.

 

بخشی از هزینه‌ها برای ساخت فرودگاه و زیرساخت‌های حمل و نقل صرف شده است. مترو دوحه در سال ۲۰۱۹ بهره برداری شد و مبلغی حدود ۳۶ میلیارد دلار برای آن هزینه شده است. قطری‌هابرای ساخت فرودگاه بین‌المللی دوحه هم ۱۶ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند.

 

احتراق ۳ میلیارد بشکه نفت خام منجر به انتشار ۹۲۸ میلیون تن دی اکسید کربن می‌شود. طبق تحلیلی که TradingPedia بر اساس میانگین قیمت نقدی نفت خام میدان نفتی دوخان قطر از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ معادل ۷۵.۱۶ دلار در هر بشکه منتشر کرده است، ۳ میلیارد بشکه  نفت خام برای جبران هزینه‌های صرف شده برای  برگزاری جام جهانی مورد نیاز است.

 

این جام جهانی گران قیمت‌ترین جام جهانی تمام ادوار است. برزیل در جام جهانی ۲۰۱۴ هزینه‌ای برابر با ۱۵ میلیارد دلار خرج کرده بود. در جام جهانی ۲۰۰۶، ۴.۳ میلیارد دلار هزینه شده بود، در جام جهانی آفریقای جنوبی ۳.۶ میلیون دلار، در جام جهانی ۲۰۰۲، هفت میلیارد دلار و در جام جهانی ۱۹۹۴، نیم میلیارد دلار هزینه شده بود.

 

 قطر نیز مانند بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس، مقادیر زیادی نفت و گاز طبیعی به خارج از کشور صادر می‌کند که بخش عمده‌ای از درآمد این کشور را تشکیل می‌دهد. این کشور بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان است.

 

بر اساس داده‌های بودجه قطر که توسط TradingPedia منتشر شده است، درآمد نفتی در سال ۲۰۲۱ به ۳۲.۲۸ میلیارد یورو رسیده است. تولید روزانه در سال گذشته ۱.۸۲ میلیون بشکه یا ۲ درصد از عرضه جهانی برآورد شده است.

 

بر اساس تحلیل‌ها، در صورت ادامه تولید با این نرخ، بیش از چهار سال طول می‌کشد تا قطر هزینه‌های مسابقات را به طور کامل جبران کند.

 

این کشور حدود ۲۵.۲۴ میلیارد بشکه ذخایر نفتی دارد که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا ۳۸ سال دیگر ادامه یابد. برای جبران هزینه‌های جام جهانی باید ۱۱.۸۸ درصد از کل را استخراج و صادر کند.

 

 در سال ۲۰۲۱، ۳۶.۳ میلیارد تن دی‌اکسیدکربن از احتراق سوخت‌های فسیلی در جهان منتشر شد. بر اساس این گزارش، کربن منتشر شده برای جبران هزینه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ معادل ۹ روز از آمار کلی جهانی است.

 

 با توجه به اینکه یک خودروی بنزینی به طور متوسط   حدود ۴.۶ تن دی‌اکسیدکربن در سال منتشر می‌کند، تحلیل‌ها نشان می‌دهد که جبران هزینه‌های جام جهانی قطر معادل آلایندگی سالانه ۲۰۱ میلیون خودرو است.

 

 فیفا می‌گوید که مسابقات فعلی باعث انتشار ۳.۶ میلیون تن دی‌اکسیدکربن شده است. این بیشتر از انتشار کربن سالانه برخی کشورها است.

 

 برگزارکنندگان این جام گفته بودند از فناوری‌های خنثی از نظر آب و هوا برای ساخت هشت استادیوم استفاده کنند. آنها بیش از ۹۰ درصد از مواد بازیافتی را برای این کار استفاده کردند. قطر متعهد شده بود که هزینه‌های انرژی غیرضروری را در طول مسابقات کاهش دهد و حمل و نقل عمومی بدون آلایندگی را برای هواداران فوتبال فراهم کند.

 

منبع:‌ BALKAN GREEN ENERGY NEWS

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!