شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
چهارشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۵۴۰۷۳

خبر جعلی لغو جام‌جهانی قطر از کجا آب می‌خورد؟

خبر جعلی لغو جام‌جهانی قطر از کجا آب می‌خورد؟
قطر تقریبا به آمادگی کامل برای میزبانی از رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ رسیده است. اما به نظر می‌رسد که چند کشور هنوز دل خوشی از این میزبانی ندارند.
نویسنده :
سینا جهانی

۵۲ روز تا آغاز رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر باقی مانده است. تیم‌های ملی فوتبال در سراسر جهان در حال آماده‌سازی برای حضور در این رقابت‌ها هستند. کری‌های همیشگی و حواشی مربوط به حضور تیم‌ها در جام جهانی در اجتماعات فوتبالی و همچنین صفحات ورزشی در فضای مجازی هر روز بیشتر به چشم می‌خورد. القصه، فضا فضای جام جهانی است و فوتبال و روزهای شیرین هیجان برد و باخت.

 

روز سه‌شنبه، ۷ مهرماه تعدادی از رسانه‌های داخل کشور، خبری را مبنی بر لغو بازی‌های جام جهانی قطر از قول نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه منتشر کردند. «دبیر شورای امنیت روسیه در اظهار نظری عجیب و تکان دهند اعلام کرد که جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برگزار نخواهد شد». این عنوان دقیق خبری است که در این رسانه‌ها منتشر شده است. جالب این‌جاست که منبع اصلی و اولیه خبر در هیچ‌کدام از خبرگزاری‌هایی که آن را پوشش دادند دیده نمی‌شود. 

 

اینطور که به نظر می‌رسد دو مرجع خبری «کوره ورلد»‌ و «فرات نیوز»، از نخستین رسانه‌هایی بودند که خبر جعلی لغو جام‌جهاین قطر را منتشر کردند. حساب توییتری کوره ورلد، اظهار نظر عجیب دبیر شورای امنیت روسیه را روز سه‌شنبه منتشر کرد. این توییت، امروز در صفحه توییتری «کوره ورلد»‌ قابل مشاهده نیست و به نظر می‌رسد حذف شده باشد. سایت اسپورت ۲۴ امارات نیز این خبر را به این صورت منتشر کرد: «مسوول روسی در اظهارنظری تایید نشده گفت: هرگز جام جهانی در سال جاری برگزار نخواهد شد. در هفته‌های پیش‌رو اتفاقاتی رخ خواهد داد». این خبر برای لحظاتی به قدری در شبکه اجتماعی و پیام‌رسان‌ها دست به دست شد که گفته می‌شود صفحه توییتری باشگاه بارسلونا نیز به آن واکنش نشان داد. ساعاتی بعد اما چند سایت خبری عربی اعلام کردند که چنین اظهاراتی صحت ندارد.

 

قطر تقریبا به آمادگی کامل برای میزبانی از رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ رسیده است. اما به نظر می‌رسد که چند کشور هنوز دل خوشی از این میزبانی ندارند. در ماه‌های اخیر مشخص بود که آلمان این کشور را شایسته میزبانی نمی‌داند. با این اوصاف، انتشار اظهارات منتسب به مقام روس را نیز می‌توان به عنوان تحرکی شیطنت‌آمیز از سوی رسانه‌های مخالف با میزبانی قطر تلقی کرد.

 

در کشاکش حمله روسیه به اوکراین و در جریان برگزاری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی بود که فیفا، تیم ملی فوتبال روسیه را به خاطر تهاجم دولت روسیه به اوکراین از پلی آف جام جهانی ۲۰۲۲ کنار گذاشت. با این اتفاق، در نهایت تیم فوتبال  ولز با شکست اوکراین راهی مرحله گروهی جام جهانی شد. همه این‌ها شاید خبر «تهدید مقام روس به عدم برگزاری جام‌جهانی قطر» را در نگاه اول کمی باورپذیرتر جلوه دهد. «عربی پست»‌ اما صحت توییت منتسب به پاتروشف را زیر سوال برد و نوشت: «هیچ منبعی برای صحت این اظهارات وجود ندارد؛ زیرا نیکولای پاتروشف اخیراً هیچ بیانیه‌ای در این زمینه صادر نکرده و هیچ رسانه روسی یا خارجی نیز آن را بازتاب نداده است».

 

علاوه بر این‌ها این خبر صرفا در چندین حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی و بدون اشاره به منبع منتشر شده است. این اولین باری نیست که چنین شایعاتی درباره جام‌جهانی قطر منتشر می‌شود و پیش از این نیز اظهارات مشابهی به ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه نسبت داده شده بود و شبکه‌های اجتماعی به نقل از وی اعلام کرده بودند که پوتین تهدید به لغو جام جهانی قطر در صورت مشارکت نداشتن روسیه در آن کرده است.  البته برخی منابع عربی مانند سایت «اخبار الکره العالمیه» و «المرصد» نیز صحت این خبر را تکذیب کرده‌‌اند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!